סגולות

עושים חלאקה לילד? סגולות מיוחדות ליום השמחה

מדוע מספרים את הילדים דווקא בגיל 3, ומה העניין לעשות זאת במירון? וגם סגולות מיוחדות

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

בשבוע הקודם פירטתי סגולות חשובות לכבוד ל"ג בעומר. וכעת לנושא הקשור ליום ההילולא, והוא שמחת החלאקה וסגולותיה המופלאות, שרובן מובאות מהספר הנפלא "שמחת החלאקה".

התגלחת שנעשית בגיל 3 נקראת בפי העם "חלאקה". שורש מילה זו מלשון הפסוק שאמר יעקב אבינו על עצמו, "ואנוכי איש חלק" (חלאקה). משאלת לבם של ההורים היא שבנם יזכה להידמות לבכיר שבאבות, יעקב אבינו, ולמידותיו התרומיות. בנוסף, בגיל 3 שנים גילו חכמי המקובלים שנפתחים לילד שערי הדעת והיכולת לעמוד על דעתו להתקשר בבוראו. לכן בגיל זה הנוהג הוא לקיים את התגלחת הראשונה, ולקיים את המצווה החשובה בתורה, "לא תקיפו פאת ראשכם".

גילה המקובל ר' נפתלי מרופשיץ זצ"ל ידיעה מדהימה, שהרי רחמנא ליבא בעי, הקב"ה מבקש את לבו של האדם, שיקיים את הפסוק "וידעת היום והשבות אל לבבך", שהידיעה בשכל תחדור ללב, וע"י כך יקיים את מעשיו לשם שמים. מקום הפאות בראש הם שערי הדעת מהמוח ללב, לכן בעת הזו ששערי הדעת נפתחים, זה הזמן לשמר את מקום השער ופאותיו, שכל מה שילמד הילד בתורה ובמצוות - מיד יחדור ללב, ויזכה ללכת בדרכו של יעקב אבינו, בכיר האבות.

יש נוהגים לערוך את השמחה הזו במירון, או בקבר שמואל הנביא או שמעון הצדיק. כתב ר' חיים ויטאל זצ"ל, תלמידו של האר"י הקדוש, שהארי ז"ל הוליך את בנו למירון עם כל אנשי ביתו, ושם גילחו את ראשו, ושם עשה יום משתה ושמחה. אחד הטעמים לכך הוא בזוהר הקדוש, שם מובא שאפילו תינוקות בדורו של רשב"י זכו לחכמה עליונה, לכן מקום זה מסוגל ביותר לחוכמתו של הנער.

סגולות והנהגות לשמחת החלאקה:

מומלץ לערוך שמחה זו ברוב עם ובשמחה יתירה.

נוהגים להלביש את הילד בבגדים יפים, וכך גם נוהגים ההורים ללבוש בגדי יום טוב ושבת.

מלבישים לילד ציצית חדשה.

נוהגים לקחתו לצדיקים שיברכו אותו, ויגלחו מעט את שערו.

האב ישים את ידו הימנית על ראשו ויברכו בברכת כהנים, ויספר שערותיו.

ולאחר כהן, לוי וישראל יתחילו ממקום הנחת תפילין, או במקום קשר תפילין מאחור, ולפני כן יאמרו "לא תקיפו פאת ראשכם". ובעת הזו נותנים לילד מטבעות שייתן בקופת הצדקה, וכן האב והאם יפרישו 52 ₪, כמניין "בן", לצדקה להצלחתו, שיגדל לתורה ומצוות ומעשים טובים. האדמו"ר ר' מרדכי מלעלוב זצ"ל היה מצווה לרקוד עם הילדים בשמחה יתירה. יש נוהגים לכתוב אותיות א מ ת וליתן עליהם דבש, ויטעם הילד ויתקיים בו "דבש וחלב תחת לשונך", שיגדל לתפארת הוריו.

בשבוע הבא נביא סגולות נפלאות לחינוך ילדים ותפילת השל"ה הקדוש.

תגיות:סגולותחלאקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה