כתבות מגזין

מדריך הטיולים: "פתחתי את ארון הקודש, ואנשי הקבוצה פרצו בבכי בלתי נשלט"

הטיולים המבוקשים ביותר בתקופה זו, הקבוצות שמגיעות מכל העולם אל ארץ הקודש, סמטאות צפת העתיקות והנופים המרהיבים בגולן. מדריך הטיולים שרגא שמידלר מסכם 20 שנות הדרכה, וגם חושף את התכנית החדשה שתעלה בקרוב באתר הידברות

שרגא שמידלרשרגא שמידלר
אא

כבר 20 שנה ששרגא שמידלר עוסק בהדרכת טיולים, הוא מוביל קבוצות ויחידים, מהארץ ומחו"ל, בכל המסלולים ובכל האתרים. במסגרת עבודתו הוא חווה לא מעט מאורעות מיוחדים, אך יש גם מקרים שאותם הוא לא מסוגל לשכוח.

כך היה עם קבוצת מטיילים שהגיעה מריו דה ז'ניירו בברזיל. "סיירתי איתם באזור הצפון", הוא מספר, "ובין היתר ביקרנו בבית הכנסת העתיק בפקיעין – זהו בית הכנסת הפעיל העתיק ביותר בעולם, שקיים כבר יותר מ-1000 שנה. נדהמתי לראות את גודל ההתרגשות שלהם כשהגענו לבית הכנסת. כאשר פתחתי את ארון הקודש, והתיירים ראו את ספר התורה העתיק, פרצו כולם בבכי. זה היה בלתי נתפס, כי מדובר בקבוצה שאינה דתית, לכאורה היה נראה שהחיבור בינה לבין בתי כנסת הוא קלוש, ופתאום כזו התרגשות. יצאתי מאותו טיול כשאני נפעם, הרגשתי שלא משנה איפה עם ישראל נמצא בעולם ובגלות, אין מי שלא מרגיש קדושה ושייכות למה שקורה כאן בארץ ישראל. אין ספק שההיסטוריה הקדושה של הארץ מצליחה לגעת בכולנו".

 

לאורך כל השנה

כאשר שמידלר מדבר על ארץ ישראל ניתן לשמוע את האהבה שבקולו. "תמיד הייתה לי משיכה לארץ, התחברתי לטבע ולמרחבים ואהבתי לטייל בהם", הוא מספר. "גם ההיסטוריה של ארץ ישראל ריתקה אותי. בעיקר אהבתי לבדוק היכן בדיוק התרחשו מאורעות מהתנ"ך – איפה הדברים קרו, והאם ניתן לראות עדויות שממחישות אותם. כך הגעתי לעסוק בתחום ההדרכה. אמנם יש כאלו שחושבים שמדריך טיולים עובד רק בקיץ, אך זה ממש לא ככה. אנשים יוצאים לטיולים במשך כל השנה, וזה בדיוק העניין – לדעת לכוון את הקבוצות והמטיילים לאתרים המתאימים להם, לעונת השנה, לאופי שלהם ולנושא שמעסיק אותם".

כך למשל קרה שהגיעו אליו בני זוג מבלגיה. הוא ליווה אותם במשך כמה ימים והדריך בכמה אתרים מעניינים. תוך כדי טיול הם סיפרו לו שמטרת בואם לארץ היא בעיקר כדי להשתחרר מתקופת טיפולי פוריות לא פשוטה שהם עוברים. "בהחלטה של רגע שיניתי את המסלול שתכננתי בתחילה לאותו יום, והובלתי אותם אל בית כנסת האר"י בצפת, שם יש כיסא של אליהו הנביא בן 500 שנה. המסורת בצפת מספרת שמי שיושב על הכיסא ומתפלל זוכה לילדים. כנראה שבאמת קלעתי למטרה. הזוג כל כך שמח להגיע לשם, הבעל והאישה התפללו על הכיסא במשך שעה ארוכה בהתרגשות גדולה, וכעבור תקופה הם אפילו התקשרו להודיע שזכו להפוך להורים".

בית כנסת בצפת (צילום: מנדי הכטמן / FLASH90)בית כנסת בצפת (צילום: מנדי הכטמן / FLASH90)

שמידלר מטייל תמיד, אך לדבריו - תקופת הקיץ היא כמובן העמוסה ביותר בשנה, כאשר יש ביקוש עצום לטיולים ולהדרכות. "אלו ימים בהם אפשר להיכנס למים ולהשתכשך, מה שמדבר להרבה מאוד מהמטיילים", הוא מסביר.  

בתקופה העכשווית הוא מוצא את עצמו בידיים מלאי עבודה, כאשר הוא יוצא כמעט מידי יום מביתו שבצפת למגוון טיולים, בעיקר באזור הצפון – האזור המבוקש והאטרקטיבי ביותר בישראל. "אני חייב לציין את אשתי הנפלאה שעומדת מאחוריי לאורך כל הדרך", הוא מדגיש, "יש לנו ברוך ה' משפחה גדולה ואני משתדל לאזן ולמצוא את הזמן בין העבודה לבית, אך כמובן שבלי אשתי שהיא אשת חיל אמתית, לא יכולתי לעשות דבר".

ומיהם בעיקר אלו שמטיילים בימים אלו?

"אני פוגש את כולם - גם חוצניקים, גם ישראלים וגם הרבה תלמידים ומשפחות. אגב, ישנה תופעה מעניינת של משפחות שיוצאות לטיול ושוכרות מדריך שיכין להן לוח זמנים מסודר, יוביל אותן אל האתרים ויספר על ההיסטוריה. לעתים קרובות אלו דווקא משפחות שמכירות את האזור, והן רוצות מישהו שייקח אותן לאתרים פחות מוכרים, כי הן  מבינות שזוהי הדרך להכיר את הארץ טוב יותר".

מהם היעדים המבוקשים ביותר בתקופה זו?

"בעיקר יש ביקוש לאתרי מים ומעיינות, כמו הבניאס, החצבני ונחל דן", הוא משיב. "בנוסף, יש התעניינות גדולה גם באתרי הקודש, ומכיוון שאני מתגורר בצפת, אני מדריך הרבה מאוד סיורים באזור, בעיקר בעיר העתיקה ובבתי הכנסת. יש לי אינספור סיפורים ואגדות על הצדיקים שחיו כאן. כמעט על כל סמטה יש סיפור, זה מאוד מעניין ומרגש".

הבניאס (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)הבניאס (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

 

תכנית חדשה בהידברות: "דרך ארץ"

בימים אלו מוסיף שמידלר לעצמו גם פרויקט חדש, כאשר הוא מצטרף לצוות הווידאו מגזין של אתר הידברות בתכניתו החדשה – 'דרך ארץ', בה הוא עומד להציע בכל פרק אתר אחר שבו הוא ממליץ לנו לטייל.

"החלטנו לצאת בתכנית הזו מתוך הבנה שעם ישראל אוהב לטייל ורוצה לטייל, רק שלא תמיד הוא יודע להיכן כדאי לצאת", הוא מסביר. "באופן אישי אני יכול לציין שרק השבוע הדרכתי כיתה בבית ספר, והמורה סיפר לי שבפסח האחרון הוא יצא עם אשתו וילדיו לטיול שנאמר להם עליו שהוא קליל ומותאם לילדים קטנים. הם התחילו לצעוד לאורך המסלול, עם ילדיהם שחלקם היו על הידיים, ובקושי הצליחו ללכת בכוחות עצמם. רק בשלב מסוים הם התחילו להבין שמשהו לא תקין, שכן הדרך הייתה ארוכה, מלאה בקוצים ובסלעים. כאשר הם התקשרו לקרוב משפחה בעל ידע הוא הזדעזע ואמר להם: 'לא רק שהמסלול לא מותאם לילדים, הוא בכלל מיועד למיטיבי לכת, וכל המידע שקיבלתם עליו היה מוטעה'. הסיפור הסתיים באופן מאוד לא פשוט, שכן הם נתקעו עם הילדים הקטנים בלי מים או אוכל, ובלי לדעת היכן בדיוק הם נמצאים. בסופו של דבר הם חולצו על ידי יחידת חילוץ שהגיעה אליהם לקראת הערב, וזוהי רק דוגמה אחת שממחישה למה כל כך חשוב לצאת למסלול רק אחרי שיודעים עליו את מלוא הפרטים".

שמידלר מדגיש כי זה בדיוק מה שהוא בא להעניק בתכנית של הידברות: "השאיפה שלי היא להציג בתכנית את כל האתרים היפים והמעניינים שיש בארץ ישראל, מתוך זווית טיולית. בכל פעם נספר על אתר אחר, נסביר איך מגיעים למקום, מה עושים בו ולמי הוא מיועד, ניתן גם רקע היסטורי וגם הדרכה מעשית בשטח. המטרה בסופו של דבר היא שאנשים יכירו את ארץ ישראל, יראו את היופי שלה, ובעיקר יאהבו אותה".

לפי מה נבחרו האתרים?

"ניסינו לתת ייצוגיות לאתרים מכל הסוגים, בעיקר כאלו שמתאימים למשפחות ולקבוצות, אך יש גם כמה שמיועדים למיטיבי לכת. אני בטוח שכל מי שיתלווה לתכנית שלנו יצא עם הרבה מידע חשוב, ובעיקר - הוא ייהנה מארץ ישראל היפה שלנו. משום מה אנשים חושבים לפעמים שכדי לראות נופים וטבע יש לטוס לחו"ל, וזה ממש לא נכון. ארץ ישראל יפה ומעניינת פי כמה וכמה, צריך רק לצאת ולטייל בה".

תגיות:טיוליםשרגא שמידלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה