השואה

"ככה חגגו לי בת-מצווה ולאחי בר-מצווה בשואה"

איך חוגגים בת-מצווה ובר-מצווה בימי השואה? בלהה שפר ז"ל, ניצולת שואה, מספרת על זיכרונות משפחתיים מתוך התופת

(צילומים: shutterstock)(צילומים: shutterstock)
אא

בלהה שפר ז"ל נולדה בגרמניה, והיגרה יחד עם משפחתה להולנד לאחר ליל הבדולח. עם פלישת גרמניה להולנד ניסתה משפחתה להימלט לאנגליה, אך ניסיונם לא צלח, והם נשלחו למחנה ווסטרבורק, ובהמשך הועברו לברגן בלזן. במסגרת הסכם שבויים חייהם ניצלו, והם עלו ארצה דרך תורכיה.

וכך מספרת שפר על זיכרונותיה מ'חגיגת' בת המצווה שלה, ובר המצווה של אחיה: "כל הזמן שהיינו בווסטרבורק היינו מקבלים חבילות מאחי, שהיה מחוץ למחנה עם המחתרת ההולנדית. היינו מקבלים מכתבים, והיינו מקבלים חבילות. בחבילות האלה היו כל מיני דברים שאפשר להשיג ודברים שנשמרים, שימורים, צנצנת ריבה, חפיסת שוקולד. כאשר ידענו שאנחנו עוברים לברגן בלזן חילקו תה ולחם עם הריבה הנוזלית הזאת, שהייתה אחר כך האוכל הקבוע שלנו בברגן בלזן, ואז אימא אומרת: "נתאסף כאן על יד המיטה ונאכל משהו". המשפחה מתאספת ואנחנו מתיישבים. ואז אימא שלי מתכופפת אל התרמיל שלה, ושולפת צנצנת ריבת תות שדה, שאני אהבתי מאוד. לפעמים אחי היה שולח את הריבה בחבילה, אבל כבר לא הייתה לנו בזמן האחרון חבילה מאחי. כולם מתפלאים לראות את הריבה, ואימא אומרת לי: "מזל טוב, בת-מצווה שלך, יום הולדת שלך". כלומר, הייתי אז בת 12. אימא זכרה לעשות איזה אירוע, ושמה בתיק שלה את הצנצנת הזאת. זאת הייתה חגיגת בת-המצווה שלי. זה היה ביום שהגענו לברגן בלזן.

"ואז הגיע הזמן שאחי השני, מאיר, הגיע לגיל בר-מצווה. אבי דאג שמישהו ייקח על עצמו ללמד אותו מה שילד צריך לדעת לבר מצווה – לעלות לתורה, לברך, אפילו קצת לקרוא בתורה.
אנשים שהיו במחנה ועזבו הרבה פעמים השאירו תרמילים נטושים. אנשים היו מסתכלים מה יש בהם, וכך נמצא זוג תפילין נטוש של מישהו שנשלח הלאה, והחליט שאת זה הוא לא צריך. אבי לקח את התפילין, ומצא מישהו שיבדוק אם הן כשרות. אני אפילו הצלחתי לארגן מתנה לאחי. אישה שהייתה באזור שלנו שכחה את הסידור שלה. אז במקום שהסידור יתגלגל אימא שלי אמרה: "תקחי את זה, תשמרי על הסידור שלא יתגלגל". זה היה סידור יפה. אז כתבתי שם הקדשה לאחי, וזאת הייתה המתנה שלי לבר-מצווה שלו.

"אחי השני שהיה מחוץ למחנה שלח חבילה עם בקבוק יין, ואימא שלי אפתה עוגה מלחם ישן. זה היה פטנט שלה, אני לא יודעת בדיוק איך היא עשתה. היא לקחה את זה, פוררה את זה עם ריבה, ועל התנור (בכל צריף היה תנור גדול) היא אפתה עוגה. וככה הייתה לנו בר-מצווה! אחי עלה לתורה, ואפילו קרא קצת בתורה. הוא התחיל להניח תפילין, ושתו לחיים, ואכלו עוגה! זו הייתה הבר-מצווה של אחי."

מה הסיבה האמיתית שבגינה התרחשה השואה הנוראה? האם יתכן שהכול קרה בהשגחה פרטית מדויקת? מה עונה הרב למי שנחלש באמונה בעקבות הטרגדיה הקשה? הרב יוסף בן פורת, בן למשפחת ניצולי שואה, חקר את אירועי מלחמת העולם השנייה במשך עשרות שנים. כעת הוא חושף בהרצאה מרתקת ומקיפה את מה שמעולם לא העזו לספר לנו בשעורי היסטוריה. צפו:

 

האם ניתן היה למנוע את השואה? איפה היה אלוקים בשואה? הרב יוסף בן פורת חושף בהרצאה מרתקת כיצד כל ההתרחשויות הנוראיות נכתבו בתורה שחור על גבי לבן והוצאו לפועל בתזמון מדויק כפי שצפו גדולי ישראל:

 

תגיות:השואהבת מצווהבר מצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה