חדשות ומשמעותן

האם ייתכן שנדבקתם בסלמונלה דרך השוקולדים של שטראוס?

חברת עלית-שטראוס ריקלה מהמדפים את מוצרי השוקולד החשודים כנגועים בסלמונלה. האם צריכת השוקולדים עלולה לסכן אותנו? מה נעשה אם יש לנו שוקולדים בבית, ואיך הריקול ישפיע על שוק השוקולד הישראלי?

(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
אא

אוהבים שוקולד של עלית-שטראוס? כנראה שבתקופה הקרובה לא תוכלו לצרוך אותו. חברת עלית-שטראוס הודיעה הבוקר (שני) על כך שהיא עורכת ריקול לכל מוצרי השוקולד שייצרה במהלך החודשיים האחרונים, וזאת בעקבות זיהום חיידקי בקו שמייצר את השוקולד במפעל. למעשה, מסתבר שהזיהום התגלה כבר בסוף השבוע שעבר, אלא שכדי להגיע למסקנות חד משמעיות היה צורך להמתין לתוצאות הדגימות שנעשו בקו הייצור, ורק אחרי שהתגלו מספר דגימות עם סלמונלה, הודיעה החברה על ריקול של כל מוצרי השוקולד שיוצרו בחודשיים האחרונים.

יצוין כי הזיהום התגלה באחד מקווי הייצור, בעוד שהחברה מחזיקה בשלושה קווים כאלו. אך על כל פנים, הוחלט לעשות ריקול כללי, לכל המוצרים.

 

חיידק מסוכן

מהו חיידק הסלמונלה?

מדובר בחיידק שעלול לגרום למחלת מעיים קשה שמתבטאת בשלשולים, בחילות, הקאות, חום וכאבי בטן. ברוב המוחלט של המקרים מתחילים לחוש בסימפטומים רק כשלושה ימים לאחר ההידבקות. הטיפול ניתן לרוב באופן ביתי, בעיקר באמצעות שתייה מרובה, אך במקרים מסוימים יש צורך גם בטיפול אנטיביוטי, ואף באשפוז בבית החולים.

לנשים בהריון וכן לתינוקות מתחת לגיל שנה, לקשישים ולאנשים עם מחלות רקע שונות, עלול החיידק לגרום להתפתחות מחלה קשה. במקרים נדירים מאוד הוא עלול לחדור לזרם הדם ולגרום לזיהום כללי ואף לדלקת קרום המוח, ובמקרי קיצון להביא למוות. יצוין כי בשלב זה לא התקבלו תלונות של צרכנים על מוצרים נגועים.

אז אלו מוצרים מורדים כעת מהמדפים?

כמעט כל מוצרי השוקולד של חברת עלית-שטראוס. ביניהם טבלאות שוקולד פרה, חטיפי פסק זמן, עד חצות, מיני עדשים, טעמי, אגוזי, כיף כף, פריכיות מצופות שוקולד, עוגת בראוניז, ועוד ועוד. בנוסף, שטראוס נדרשת לעשות ריקול גם למוצרי חלב רבים הכוללים שוקולד, כמו למשל מילקי בתוספת מיני עדשים.

אבל יש גם מוצרים של החברה המכילים שוקולד, אך אינם מרוקלים. כך למשל מוצרי דנונה בר שכוללים תוספות שוקולד. בחברה הדגישו שאלו תוספות שאינן מגיעות ממפעל הממתקים של עלית, לכן אין בעיה בצריכתן. גם מעדן הגולן ודני אינם מסוכנים לצריכה, משום שלדברי החברה כל המעדנים עוברים פסטור ועיקור שמשמידים את החיידקים.

אם יש ברשותי שוקולד של עלית שטראוס – מה עליי לעשות?

על פי הודעת החברה – צרכנים שמחזיקים ברשותם שוקולדים של החברה, זכאים להחזיר אותם לרשתות השיווק ולקבל בתמורה שובר פיצוי. לחילופין – ניתן למסור דרך הטלפון מספר ברקוד לצורך קבלת שובר, ולאחר מכן להשמיד את המוצרים. בחברה הדגישו שהם "מבקשים מהציבור שלא לצרוך את המוצרים הללו".

ומתי נוכל לשוב לצרוך את מוצרי השוקולד של עלית שטראוס?

מהחברה נמסר כי בשלב זה הופסק ייצור מוצרי השוקולד במפעל, ואף נחסמו להפצה מוצרים שיוצרו בסמיכות. עוד הודגש כי הם מבצעים פעולות נרחבות כדי לאתר את מקור הבעיה והיקפה, לאחר מכן יהיה ניתן לתקן את הדברים ולשוב להפצת המוצרים באופן מלא.

בעלית-שטראוס לא נקבו בתאריך מדויק בו ישובו לפעילות, אך סביר להניח שמדובר לפחות במספר ימים, בהם החברה תנקה באופן יסודי את הקו הנגוע ותבצע את כל הבדיקות הנדרשות.

 

נזק של עשרות מיליונים

בנוסף להשלכות הבריאותיות יש גם את הנושא הכלכלי שאי אפשר להתעלם ממנו, שכן מדובר באירוע של ריקול ענק וחסר תקדים של חברה הנחשבת לחברת השוקולד הגדולה בישראל.

אז מה בעצם המשמעות של הריקול הגדול בתולדות המדינה?

כאמור, חברת שטראוס נחשבת ליצרנית מספר אחת של שוקולדים בישראל, ובעקבות הממצאים והריקול צפויה להיות השפעה מהותית על רווחיות החברה לשנת 2022. ניתן אף לראות כי עם פתיחת המסחר בתל אביב, ירדה מניית שטראוס ביותר מ-2%.

אם ננסה לפרוט את הנזק – יהיה על החברה קודם כל לשאת בעלות של השוקולדים שרוקלו ויושמדו. בנוסף, גם סחורה שעדיין נמצאת במפעל וטרם הוצאה ממנו – תושמד ולא תשווק. במקביל לכך החברה נדרשת לחלק שוברי פיצוי לכל הצרכנים שיוכיחו כי הם מחזיקים במוצרים הבעייתיים. על פי ההערכה מדובר בהפסד של עשרות מיליוני שקלים.

תגיות:שטראוססלמונלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה