חם ברשת

מירי רגב: "שנזכה לשמוח בתרבותנו היהודית הייחודית, ונצא לחירות מכל המנסים לדכא"

"שנזכה לשמוח בתרבותנו היהודית הייחודית ונצא לחירות מכל מי שמנסים לדכא ולפגוע באותנטיות שלה": פוסט שפרסמה מירי רגב בחול המועד - כובש את הרשת

אא

פוסט שפרסמה מירי רגב בחול המועד - כובש את הרשת: בפוסט מדברת רגב על פרשת השבוע, שביעי של פסח, חירות המחשבה והיציאה גם לחירות פיזית. 

"מחמיץ או ממצה? שביעי של פסח, ופרשת "אחרי מות" שנקרא בשבת, מזכירים שחירות אמיתית ומיצוי החיים הם לא רק פיזיים, אלא טמונים בחירות המחשבה, התרבות והרוח", היא פותחת וכותבת. "בליל הסדר כבר חגגנו את יציאת מצרים. אז מה הסיבה למסיבה הלילה? מה זה 'חג שני'? מסתבר שהערב אנו מציינים את השיא של אותו אירוע מכונן בתולדות עמנו, שהפך גם לסמל החירות בקרב עמים רבים.

"היציאה לחירות פיזית החלה אכן ביציאת מצרים, אבל ההשלמה שלה, עם ניסי קריעת ים סוף וטביעת המצרים בו, מתרחשת הערב לפני אלפי שנה. חכמינו מסבירים שעם העבדים המשוחררים אמנם יצאו פיזית ממצרים, אך עדיין היו מורגלים לפחד מהאדונים המצריים, וכאשר נדחקו לפינה כאשר הים מלפניהם וצבא האימפריה המצרית מאחריהם האימה והלחץ היו בלתי נסבלים.

"אותו נחשון בן עמינדב, שקפץ ראשון לים באקט של אמונה ובטחון שה' יציל את העם, ואחריו קפצו כבר כולם, מהווה עד היום סמל לאומץ, ראשוניות, ויכולת לצמוח מתוך התמודדות עם אתגרים ופחדים. בפסח, על פי הסוד, כמו נחשון, אנו עובדים על נקיון רוחני מכל מה שחמץ בחיים, כמו פחדים, שעבוד לדברים או הרגלים רעים, תכונות וכל היבט שלילי שמצר על חיינו.

"בהקשר זה מעניין שבמילים "חמץ" ו"מצה" יש דמיון, כאשר המילה חמץ מכילה אותיות שהפוכות למשמעות "צמיחה", ומזכירות "החמצה", ולעומת זאת המילה מצה הינה מלשון "מיצוי" ו"תמצית". גם בפרשה שנקרא בשבת, רואים את חשיבות היציאה לחירות רוחנית. הפרשה עוסקת בעבודת יום הכיפורים במקדש, איסור אכילת דם, אזהרה לא לחקות את דרכי המצריים והכנעניים, ואיסורי גילוי עריות.

"מוזר, שכבר 40 שנה לפני שעם ישראל מגיע ליעד, הוא מוזהר בפרשתנו, שכשיגיע לארצו לא יקים בה חברה המחקה את תרבות ארץ המוצא המצרית ממנה הגיע, של גאווה, שטחיות וחומריות, וגם לא חברה המחקה את תרבות ארץ היעד הכנענית, שבה רווחו זנות ואלימות. על פי חכמינו ציווי זה בא דווקא בתחילת המסע במדבר כדי להזכיר לעם, שעל מנת להחזיק לאורך זמן בחירות מדינית ולמצות אותה בארצו, עליו לצאת קודם לחירות רוחנית תרבותית. שנזכה לשמוח בתרבותנו היהודית הייחודית ונצא לחירות מכל מי שמנסים לדכא ולפגוע באותנטיות שלה. חג שמח ושבת שלום", היא מסכמת.

תגיות:מירי רגבפוסט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה