כתבות מגזין

שלחן יוסף: הפסקים הלא מוכרים של הרב עובדיה יוסף זצ"ל

ספר חדש שיצא מאגד בתוכו כאלף פסקי הלכה של הרב עובדיה יוסף אשר לא נכללו בספריו. הרב רפאל אברהם מספר על היוזמה, על תהליך איסוף החומר, ועל דברים שהתחדשו לו בפסקים שנמצאו

אא

אם חשבתם שאתם מכירים כבר את כל פסקיו של הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל, חשבו שוב: ספר חדש שיצא לחנויות לאחרונה, בשם 'שולחן יוסף' מקבץ בתוכו כאלף פסקי הלכה של הרב זצ"ל אשר לא ראו אור בספריו.

מי שהגה את הרעיון וניהל את פרויקט העריכה הוא הרב רפאל אברהם: "הרעיון צץ במוחי כשפגשתי תלמיד לשעבר בכולל יחווה דעת של הרב דוד יוסף, הרב אלחנן מוסקט, שמהן כיום כרב בקהילה בבואנוס איירס", מספר הרב אברהם, "במשך השנים שלמד בכולל הוא רשם לעצמו כל מיני תשובות של הרב בהם נתקל בקונטרסים וקבצי הלכות שונים. מכיוון שהיו אלו הלכות שלא כלולות בספרי הרב, הוא הרגיש צורך לכתוב אותן. היו שם כמאה הלכות כאלה. התרשמתי מהרעיון וביקשתי רשות להשאיל את המחברת לשימוש בית ההוראה שלנו בשכונת רמות. אבל עד מהרה גם עלה בדעתי שמן הסתם יש פסקים נוספים שלא מוכרים לציבור הרחב".

הדמיית הספר 'שלחן יוסף'הדמיית הספר 'שלחן יוסף'

הפגישה עם הרב מוסקט ועם המחברת שלו התרחשה כשנה לפני פטירת מרן. "התחלנו לערוך חיפוש בספריות רבות, שם מצאנו למשל מקבצי הלכות שפרסם בתור הרב הראשי לתל אביב והראשון לציון. בארכיון עירית תל אביב מצאנו הרבה מכתבים על עירובין. במקומות אחרים מצאנו כתבים על ריבית – נושאים שלא הרבה לעסוק בהם בספריו. מצאנו גם תמליל של הדברים שהוא נשא בכנסת בתשנ"ו, אז התבקש לדבר בנושא הגיור. הוא פרש את כל המשנה שלו בענייני גיור והזכיר משהו כמו שלושים הלכות – שלא מוזכרות בספריו. כבר אז הוא אמר שאסור שכל רב יוכל לגייר, כי על רב מקומי מופעל לחץ מהסביבה, וחוב שרק דיינים יוכלו לגייר".

אחד החומרים שהרב אברהם השתוקק במיוחד להשיג היה 'פינת הלכה' שהרב עובדיה זצ"ל פרסם במשך שנים בעיתון 'יום השישי'. לצערו, לא הצליח למצוא גיליונות של העיתון באף ספריה. "לא השכילו לשמור אותם. הגענו בסופו של דבר למדור של הרב בסייעתא דשמיא מיוחדת: מצידו השני של העמוד בו התפרסמה הפינה של הרב התפרסם מדור של ד"ר יצחק אלפאסי. מעריץ של ד"ר אלפאסי שמר גזירי עיתון עם הפינה הזו – וממילא השתמרה גם הפינה של הרב... הגענו אליו, צילמנו את החומר, ומצאנו הלכות רבות שהרב לא הזכיר בכתביו".

רוב ההלכות המופיעות בספר מקורן, כאמור, בחומרים מודפסים שונים שנשכחו. כ-20 אחוזים, עם זאת, מקורן בתשובת בעל פה שנתן הרב לתלמידיו, שפרסמו תשובות אלה אחר כך בכתבי עת וקונטרסים שונים.

היו פסקים שהפתיעו אותך?

"מצאנו חומר מעניין על היחס שלו לפינוי התנחלויות. בזמן פינוי ימית, למשל, הוא מופיע שדעתו נגד מחשש סכנה. יש תשובה ארוכה שלו מתשל"ד בה הוא מדבר על מסירת שטחים מחשש פיקוח נפש וקובע שלראשי הצבא והמדינה הסמכות להחליט בנושא, כמו רופא גוי שנשמעים לו להאכיל חולה ביום כיפור. מצד שני, כשלא סמך על ראשי מדינה, כמו בזמן פינוי גוש קטיף, הוא אמר אחרת.

"יש את הנושא של תולעי אניסקיס בדגים שאנשים מתווכחים תמיד עם הרב התיר או אסר. אפילו הרב יצחק יוסף לא ידע לומר לי. בסוף מצאתי מכתב שהוא שלח לרב שלמה זלמן רווח שבו הוא כותב ש: "אם ברור שהתולעים הללו מגיעות מחוץ לגוף הדג אז אסור", כלומר הוא אסר בהסתייגות: למעשה לא ברור שאכן התולעים מגיעות מבחוץ.

"בנוגע לשנת שמיטה, יש מחלוקת בין הבד"צים מהי הערבה הצפונית ומהי הערבה הדרומית, וכאן הרב רווח אמר לי שהרב עובדיה ישב איתו ממש על המפה וסימן לו את הגבולות, וגם זה מידע שטרם פורסם".

דיון הלכתי שמרן פרסם לפני 50 שנה בקובץ הלכות 'האהל'דיון הלכתי שמרן פרסם לפני 50 שנה בקובץ הלכות 'האהל'

הרב אברהם מינה שלושה תלמידי חכמים הבקיאים בכתבי הרב עובדיה יוסף כדי למיין את החומר הרב שהצטבר, לברור את הדברים שיש בהם חידוש ולהכין אותם לדפוס. הרבה עבודה הושקעה גם בהקלת מלאכת העיון: מתוך 450 עמודים בספר, 50 עמודי אינדקס שנוצרו על ידי מומחה מיוחד מסייעים באיתור חומר. הספר גם כולל ביבליוגרפיה מלאה של כל המקורות מהם שאבו העורכים.

"קיבלנו מאות תגובות", אומר הרב אברהם. "רק היום התקשרו אלי שישה אנשים שונים בנוגע למספר הלכות בספר. הציבור מגלה עניין והספר נמכר טוב בארץ – וגם בחו"ל. לא מזמן התקשר אלי ראש כולל להכשרת רבנים במלבורן שחיפש מה להעניק לאברכים שלו עם סיום הכשרתם. הוא אמר לי שבחר ב'שולחן יוסף' כי הוא מרחיב את הספרים של הרב. 'ככה אני יודע שאני מוציא אותם לדרך בצורה טובה', הסביר".

תגיות:הרב עובדיה יוסףשולחן ערוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה