חדשות מדע וטכנולוגיה

פריצת דרך ישראלית: טכנולוגיה חדשה נלחמת בגידולים סרטניים ומחסלת אותם

טכנולוגיה ייחודית לטיפול בתאים סרטניים פותחה על ידי חוקרים ישראליים, והיא תסייע רבות בפיתוח תרופות אימונותרפיות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

טכנולוגיה חדשה שפותחה על ידי צוות מחקר ישראלי מאוניברסיטת בר אילן תילחם בתאים סרטניים ותחסל אותם. הטכנולוגיה מאפשרת את השימוש בננו-חלקיקים כדי לסייע למערכת החיסון הטבעית לפעול נגד תאים סרטניים.

המחקר פורסם בשער של כתב העת המדעי "EMBO Molecular Medicine", ובו מציינים החוקרים כי הטכנולוגיה החדשה תסייע רבות בפיתוח תרופות אימונותרפיות. לדבריהם, השימוש בננו-חלקיקים מאפשר להסיר חסמים שמפריעים לתאי הרג טבעיים לקטול את הגידול הסרטני. תאי הרג טבעיים מהווים אמצעי הגנה חשוב מפני זיהומים נגיפיים, צמיחת גידולים והתפשטות גרורות סרטניות. בריפוי סרטן בגישה האימונותרפית ניתנת חשיבות רבה לחיסול תאים סרטניים באמצעות תאי הרג טבעיים. עד היום חוקרים ורופאים שרצו לנצל את תאי ההרג לטובת טיפול אימונותרפי נתקלו בקשיים שפגעו ביעילות הטיפול, כמו הדרישה לבצע הינדוס גנטי של תאי ההרג בדגימות מחוץ לגוף. כמו כן, עד היום לא בוצעו ניסויים שהוכיחו כי קיים יתרון משמעותי לטיפול המבוסס על תאי הרג טבעיים אצל חולי סרטן עם גידולים מתקדמים.

החוקרים הצליחו לפתח מנגנון ייחודי שיכול להתגבר על המכשולים הללו. מנגנון זה יאפשר החדרת תרופות שמבוססות על ננו-חלקיקים לתאי ההרג. הננו-חלקיקים שיחדרו, בנוסף להתערבות ביו-כימית, יסייעו לתאי ההרג בחיסול גידולים סרטניים. בפיתוח החדש מצופים הננו-חלקיקים בנוגדן ייעודי שיודע לזהות את תאי ההרג הטבעיים. שימוש בתרופה יסייע לטפל במחלות נוספות מלבד סרטן.

פרופ' ברדה-סעד, ראש צוות המחקר, מסרה: "במחקר הוכחנו היתכנות של שימוש בננו-חלקיקים להגברת תפקודם של תאי מערכת החיסון, במקרה זה תאי הרג טבעיים נגד סרטן דם אנושי. בהמשך, ייווצרו חלקיקים אשר ניתן יהיה לתת בצורה אורלית לבני אדם".

הטכנולוגיה החדשה נועדה "להשתיק" באופן זמני ביטוי של גנים, לצורך הגברת התגובה החיסונית. "טכנולוגיה זו פועלת בהצלחה בחיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, ועם שילוב המולקולות הנכונות שהתגלו במעבדתנו, אני מאמינה שנוכל לרתום אותה גם למלחמה במחלת הסרטן", הסבירה פרופ' ברדה-סעד.

מדובר בפריצת דרך משמעותית בריפוי מחלת הסרטן, אך החוקרים מבקשים להדגיש כי יש לבצע עוד מבחני בטיחות, כפי שמקובל עבור כל תרופה.

תגיות:סרטןחדשות מדעטכנולוגיהגידולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה