חדשות בארץ

בשומרון ספדו לגר"ח קנייבסקי: "היה מלא וגדוש באהבת ישראל"

עצרת מספד לזכרו של מרן שר התורה התקיימה ביישוב ברוכין שבשומרון: "הציבור צריך לדעת שהדברים לא באו לרב בקלות", אמר נכדו של הרב קנייבסקי

  • כ"ו אדר ב' התשפ"ב
(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

עם כלות ימי השבעה על מרן שר התורה, התקיימה עצרת מספד גדולה ביישוב ברוכין שבשומרון. בעצרת השתתפו מאות אנשים מרחבי האזור ותלמידי הישיבות באזור.

הרב יעקב קנייבסקי, נכדו של הרב קנייבסקי זצ"ל ועוזרו בשנים האחרונות, סיפר על דמותו הגדולה של סבו: "הציבור צריך לדעת שהדברים לא באו לרב בקלות. כמה פעמים הוא ניסה לגמור את הש"ס, והוא לא הצליח, ניסה שנה ועוד שנה, רק בשנה השלישית הוא הצליח.

"לפני כעשרים שנה הרב עבר אירוע מוחי מאוד קשה, שגרם לו לשיתוק בשני הרגליים וביד אחת", מוסיף הנכד לספר. "הגיעו אליו הפיזיותרפיסטים הכי גדולים בארץ והם אמרו לנו: 'אין שום סיכוי בעולם שהוא יכתוב אי פעם', אבל הוא כמובן כתב אחר כך ספרים ברוך השם. הפיזיותרפיסט אמר לי: 'לא היה סיכוי שהוא ילך אבל בזכות כוח הרצון הבלתי נתפס שלו, הוא הצליח להתגבר להילחם בכל הכוח, וחזר פחות או יותר להיות כפי שהוא היה'".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ספד לרב: "הערב הזה הוא הספד לגדול דור, והוא גם אמירה ברורה. אנחנו יחד - מאמינים יחד, מתפללים יחד, לומדים יחד, מחזקים יחד. דווקא בימים בהן שורר בלבול - אנו אומרים בבירור: הציבור החרדי והדתי - אחד הם. הרב היה מחובר לארץ ישראל ולמה שאנחנו עושים. הרב התנגד נחרצות לכל הריסה חלילה של התיישבות בארץ וכתב בלשונו הקצרה והחדה לשואלים על השתתפות כוחות ביטחון חלילה בהרס בתי כנסת במאחז ביו"ש: 'בוודאי אסור לסתור!'"

"הרב היה מלא וגדוש באהבת ישראל, וקיבל כל יהודי בחמימות", מוסיף דגן. "התורה שלו היתה שלמה ואהבתו לעם ישראל בארץ ישראל היתה שלמה. הוא לא הושפע משום דבר חוץ מהתורה ולכן זה היה כל כך אמיתי ונוגע ופועל על אנשים רבים כל כך. אנו בשומרון נקבל על עצמנו בע"ה להתחזק בדרכו הקדושה".

רב היישוב יצהר, הרב דודי דודקביץ', נשא אף הוא דברים: "מצווה גדולה אצלנו לזכור כי הזיכרון נותן לנו תעצומות חיים", אמר. "אי אפשר שלא להספיד גדול בישראל. מי שידע להגדיל את מעלת הצדיקים הוא יתברך בזה. הרב קוק אמר: 'כי רוח האומה יתגלה בגדוליה, אז יכיר את תוכן חייו'. זה לא סתם שיש כאלה לוויות ליהודים כמו רבי חיים. הם נשמת האומה. הם מזכירים לכולנו מי אנחנו"

הרב אליעזר רוט, קרוב משפחתו של הרב קנייבסקי, ספד לשר התורה, והדגיש את מידותיו הנאצלות. "ברמב"ם כתובה הגדרה על תלמיד חכם: חברתו של תלמיד חכם נעימה. תמיד היה נעים להיות בחברתו. הוא אף פעם לא כעס. פעם ישבתי בקבלת קהל וראיתי שני מנהלי מוסד שהגיעו לשאול את הרב שאלה, והם דיברו בחוסר כבוד אחד לשני. הרב קנייבסקי שאל אותם: 'אתם מכירים את גיסי הרב זילברשטיין? אני רוצה לשאול אתכם שאלה, למה כולם אוהבים אותו? אני אגיד לכם: כל המכבד את הבריות, הבריות מכבדים אותו, הוא מכבד את כולם, אז כולם אוהבים אותו. תכבדו אחד את השני לא תהיה שום מחלוקת'.

"אם אנחנו ניקח על עצמנו לחייך לשני לעשות טוב לשני, ללמוד עוד דבר ועוד דבר, והייעוד שלנו בחיים זה ללמוד תורה - אז ממילא נהיה האנשים הכי מאושרים בעולם, וזה יהיה לעילוי נשמתו של רבי חיים", סיים הרב רוט את דבריו.

רב היישוב ברוכין, הרב מאיר הילביץ, אמר: "התכנסנו לערב מיוחד במינו. יותר משאנחנו עסוקים בהספדו של מנהיג גדול וחשוב בישראל, אנחנו עסוקים בסדר של הופעת תורה, שעמד לנגד עינינו ואיננו. ובסוגיה הזאת כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. יש לנו את הזכות והכבוד לעסוק בהספדו של גדול יחיד ומיוחד בגדולתו בישראל, הגאון הרב חיים קנייבסקי .בזמן שליהודים הייתה אורה ושמחה - כבה אור שהאיר את הדור הזה".

רב הישוב אלון מורה, הרב מרדכי וולנוב, ספד אף הוא: "צריך למצוא בתוך כל הסיפור את הנקודה שנוגעת בנו, ואת הנקודה הזאת אסור לפספס. צריך לדעת לנצל כל רגע, בפשטות, כשבן אדם מעריך דבר קטן, זה בסופו אמירה גדולה של לימוד תורה".

תגיות:הרב חיים קנייבסקישומרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה