גולשים כותבים

"הוא רק רצה ללמוד תורה": דברים לזכרו של מרן הרב חיים קנייבסקי זצ"ל

נרקמת תמונה של אדם לכאורה 'פשוט' וזה הכי לא פשוט להיות פשוט. דמות אדם שמכילה ספרי תורה רבים יחד עם קיום רצון השם בפועל בכל צדדי החיים, מתוך צניעות ובאמת עם ביטחון גמור בהשם ובתפקידו בעולמו, מבלי רצון לקבל אישור מהסביבה, מי יכול?

  • כ"ה אדר ב' התשפ"ב
(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

כבוד הרב הגאון שמריהו יוסף חיים קנייבסקי זצ"ל,

הדמעות לא מפסיקות לזלוג לי. תחושת האובדן חזקה.

כשמדברים על גדול הדור או על צדיק יסוד העולם, שכל הפלגים מסכימים שזה הוא, נשאלת השאלה מה עושה אותו לכזה?

מדובר באדם שהוא ממש מרכבה לרצון השם דרך ציוויו בעולמו - תבנית רוחנית מעשית ורגשית, מתוך בחירה לחיות את האמת הפשוטה והברורה כפי שהיא ולהקדיש כל רגע מחייו לזה.

אדם בעל שיעור קומה שידע את האמת ובחר ללכת בדרך האמת. לזכות לחיות את האמת, בלי להכניס רצון אישי, אנוכי, כמה אפשרי?

בנקודה הפנימית כולנו יודעים לזהות את האמת ולהעריך אותה.

כל כך לא פשוט להיות פשוט, כמה באמת מצליחים? רק אחד בדור מצליח, הוא משה רבנו של הדור. לא חיפש תפקיד ולא משרה ולא כבוד, וודאי שהיו לו כל הידע והיכולות להיות בכל תפקיד. הוא רק רצה ללמוד תורה - 'שיוויתי השם לנגדי תמיד'.

חז"ל קבעו – 'כל הרודף אחרי הכבוד - הכבוד בורח ממנו, וכל הבורח מהכבוד - הכבוד רודף אחריו', ולהיפך - (במשנה ביומא)  'בשמך יקראוך, ובמקומך יושיבוך ומשלך יתנו לך'.

שימש דוגמה ומופת לצורת חיים ברמה הגבוהה ביותר שמכבדת ומביאה לידי ביטוי את הרצון האלוקי - 'והגית בו יומם ולילה'  - אכן לך תמצא רגע שהוא לא יום ולא לילה לעסוק בדברים אחרים.

 

לא חסרות דוגמאות על מסירותו, ואציין כמה:

1.חברותא שלמד איתו איחר פעם בשתי דקות, הוא הפסיק להיות חברותא שלו, ולא משום קשיחות אלא מתוך זה שאם אינו מבין את המשמעות של כל דקת חיים בעולם הזה, שזה המשאב הכי יקר שיש לנו, למטרה לשמה הגענו לעולם, הוא לא ירד לאותה רמה בעומקם של דברים בהבנת התורה. ובפועל מבזבז חיים.

2. הגיעו אליו פעם עם שאלה שלא מצאו עליה תשובה, אף רב אחר לא יכל לתת להם תשובה, זולת הרב שתוך כמה דקות נתן תשובה. הרהר לרגע.. בבבלי זה לא נמצא.. בירושלמי זה לא, במתיבתא ולא באגדות ולא בזוהר - עד שהגיע לזוהר חדש. מדהים. סריקה ברמה שלמחשב לוקח יותר זמן. מדובר בנפח עצום. אבל עיקר גדולתו של האדם היא לא ביכולת התובנות או בזיכרון, למרות שהן בהחלט מעלה - 'טכניות', אלא בהבנת המשמעות העמוקה של הדברים החיבור והיישום בכל אחד מצידי החיים לדרך השם.

3. כשראו אותו לומד, מרוב שלמד ושינן והתעמק פעמים רבות, לקח לו רק 2-3 דקות ללמוד ולעבור על דף גמרא בעיון, מה שלוקח לתלמיד רציני בעל שיעור- חודש וחצי, ואינה דומה פעם לפעם שכן בכל פעם מתגלה נדבך נוסף. זוהי ייחודיות התורה - ילד יבין את הסיפור, והרב קנייבסקי משדד מערכות עולם.

4. קיום דרך התורה מתוך צניעות ומתוך בחירה.

העולם התחלק בין יעקב לעשיו - יעקב קיבל את התורה וחיי הנצח = העולם הבא ואילו עשיו קיבל את העולם הזה = חומר ועושר. הקניין האמיתי היחיד שיש לאדם הוא מה שהשיג בתורה במעשים ובמידות.

בפרקי אבות כתוב - 'כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן, וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל, אם אתה עושה כן - אשריך וטוב לך, אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא' - הסתפקות, מסירות ודבקות במטרה, ונכתבו ספרים להבין במה מדובר.

5. 'כי אמרתי עולם חסד יבנה' - חסד זה אחד מ 3 עמודי העולם - נתינה טהורה ואמיתית ללא כוונת תמורה, הקדשת כוחות וזמן לייעץ ולברך כל פונה.

צדיק גוזר והקב"ה מקיים - רבים נושעו בעקבות גזירותיו המתוקות, שכן מרגע שניתנה תורה - לא בשמים היא. הקב"ה מבטל גזרות וממתיק אותן. הצדיק הוא הצינור ומקור ירידת ההשפעה לדור וכן בולם גזרות קשות בתפילותיו, חומת מגן שלוקח על עצמו למען כל ישראל

מספר המילים שיש לאדם מרגע לידתו מוקצב, חוץ מדברי תורה. גם בברכותיו שמר וברך בתמצות בבחינת מעט המחזיק את המרובה.

נרקמת תמונה של אדם לכאורה 'פשוט' וזה הכי לא פשוט להיות פשוט. דמות אדם שמכילה ספרי תורה רבים יחד עם קיום רצון השם בפועל בכל צדדי החיים, מתוך צניעות ובאמת עם ביטחון גמור בהשם ובתפקידו בעולמו, מבלי רצון לקבל אישור מהסביבה, מי יכול?.

נאמנות לערכים ומידות אבסולוטיים שאינם ניתנים לשינוי ועומדים לאורך כל הזמנים וטובים לכל מקום בעולם כי יורדים לשורש בריאת מציאות האדם. עומד איתן כמו התורה הקדושה שלא נתונה לרוחות נושבות, לאופנות ודעות מתחלפות ולמה 'שנחשב' כאן ועכשיו.

אני בוכה עליו ועל  אובדן הייצוג של החלק האמיץ שבי, שראיתי בו דוגמה למה שהייתי רוצה לעצמי ולכל אחד מבני משפחתי, ולכל אחד מבני ישראל, ואני לא מעיזה, כי אני לא מספיק אמיצה כמוהו, הייתי מתמסרת לחיים של תורה, מסירת שיעורים וחסד.

האמת שודאית לי היא שהתורה ('החושך' שבזמנו לפני התשובה, זו שחשבתי שהיא 'ימי הביניים'), ונהפוך הוא! היא הרבה מעבר לשכל אנושי: חכמה אלוקית, תבונה עמוקה המתייחסת לכל הרבדים ולכל הזמנים ולכל היצורים והאיזון המושלם ביניהם.

כל יכולת ניתנת מהקב"ה לטובת השלמת תפקידו של האדם בעולם ולהשפעה על סביבתו ולטובת כל עם ישראל (כולל שכל, אינטליגנציה שמאוד מוערכים ובצדק - 'השם בחכמה יסד ארץ' - לא עשינו דבר עבורם, הם מתנת חינם מהשם - החונן לאדם דעת) אדם נמדד בהצלחת בחירותיו לגילוי השם והאמת בעולם ההעלם והשלמת תפקידו תוך תיקון מידותיו וקיום המצוות.

זוהי דרכן של גדולי צדיקי עם ישראל לדורותיו, ואנחנו מוקירים ומכירים להם על כך תודה והערכה עד אין גבול.

יהי זכרך ברוך, נפרצה חומת המגן. מי עוד יוכל לעשות את זה כל כל טוב, מי יגן עלינו, מי ייצג אותנו. מי?

נותרנו יתומים.

זכותו תגן עלינו

'יהי חסדך השם עלינו כאשר יחלנו לך'

 

ובע"ה שמשיח יגיע ממש בקרוב.

תגיות:גולשים כותביםהרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה