חדשות בעולם

בשוחד ודרכים מסוכנות: ניצולת שואה בת 100 חולצה מאוקראינה

בתום מסע של 12 שעות, יהודייה מבוגרת חולצה על ידי אנשי זק"א מהמדינה מוכת הקרבות. בימים הקרובים היא תוטס לישראל

  • כ"א אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבועות האחרונים נמצאים ארגוני סיוע רבים מרחבי העולם באוקראינה וגבולותיה, ומסייעים לפליטים הרבים שממשיכים לנסות להיחלץ מהמדינה מוכת הקרבות. אתמול (רביעי) חילץ ארגון זק"א יהודייה ניצולת שואה בת 100, שהוצאה מגבולות המדינה במבצע מורכב.

האישה הועברה מביתה שבקייב למולדובה, משם היא צפויה להגיע בימים הקרובים לישראל בטיסה רפואית. יחד איתה חולצה ניצולת שואה נוספת, בת 91, וכן מספר אנשים מהעיר צ'רניגוב.

נחמן דיקשטיין, סגן מפקד זק"א אוקראינה שלקח חלק בחילוץ היהודייה בת ה-100, סיפר בראיון ל-FM103 כי הארגון הגיע אליה דרך קרוב משפחה שהיה מוטרד מהמצב וביקש לסייע לה. "היא ארזה מאה שנים של חיים בשעתיים", סיפר. "מדובר באישה בודדה, לא התחתנה אף פעם. דיברנו איתה בשתיים-שלוש בבוקר. בשבע וחצי בבוקר כבר היה אמבולנס אצלה. כשהגענו אליה כל מה שהיא אמרה לי 'אני כבר רוצה להגיע לארץ ישראל'".

חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות בזק"א, סיפר על מורכבות הפעולה: "החילוץ היה נראה כבלתי אפשרי לביצוע, נוכח הסיכון הכרוך בתנועת אזרחים לעבר היציאה מהעיר הכמעט כבושה". בחסדי שמיים, מתנדבי זק"א הצליחו לגייס לעזרתם אזרח מקומי שיעזור במשימת החילוץ: "הקשר היחיד עם אותם אנשים ואיש החילוץ התבצע פעם ביום כשהוא עולה על גג בניין בן תשע קומות, לקבל קליטה למספר דקות ומשם קיבל את הוראות החילוץ".

אוטמזגין הוסיף שהם הצליחו לעבור על הגשר המחבר בין צ'רניגוב לקייב, יממה לפני שהרוסים פוצצו אותו: "נסענו ברכב ובדלק שהושגו בדרכים שהשתיקה יפה להם, ובעיקר בשיתוף פעולה עם חיילים רוסיים שתמורת תשורה נאה שיתפו פעולה וסייעו בהימלטות, כמו בסיפורים של פעם".

לאחר 12 שעות נסיעה דרך יערות ונתיבים מסוכנים, הגיעו המחולצים לקייב למקום מוגן. אוטמזגין ציין: "לראות את אנחת הרווחה של מתנדבות המוקד בישראל, שעקבו בדאגה במשך כל השעות אחר המבצע, היה שווה הכל. עוד מבצע חילוץ שהושלם בהצלחה".

 

תגיות:אוקראינהזק"אחילוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה