חדשות יהדות

"בכל העולם אין כמותו": מרן הרב גרשון אדלשטיין מספיד את מרן שר התורה

"חסרה כעת ההשפעה שלו, וזה איום ונורא... אנחנו דור עני שלא מסוגל להרגיש את החוסר בהשפעה שנגרם". מרן הרב גרשון אדלשטיין הספיד את מרן שר התורה. אלו היו דבריו

(צילום: יעקב נאומי / פלאש 90 )(צילום: יעקב נאומי / פלאש 90 )
אא

מרן הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הספיד את מרן שר התורה. אלו היו דבריו:

"כתוב בגמרא שכשאדם גדול נפטר אמרו "ווי לארעא דישראל" (=אוי לה לארץ ישראל). לא כתוב שלא נשארו עוד צדיקים, אלא מספיק שנחסר אחד זה כבר אסון גדול. אף על פי שרק בארץ ישראל נחסר ולא בשאר העולם", כך פתח מרן את דבריו.

"אבל אצלנו זה נורא יותר. אצלנו זה לא שנחסר 'גברא רבא' אחד. אצלינו נחסר ה'גברא רבא' היחיד. ולא רק שבכל ארץ ישראל נחסר. בכל העולם אין 'גברא רבא' כמותו.

"חסרה ההשפעה שלו, ואם אין את ההשפעה שלו זה איום ונורא. אדם צריך השפעה. אם יעשה כל מה שיכול אז יש סייעתא דשמיא. עכשיו זה לא פשוט. ווי לארעא דישראל. ווי לכל העולם כולו. כל העולם כולו הושפע ממנו. תפילות. ברכות. השפעות שנחסרו עתה בכל העולם כולו וזה המצב כעת".

ראש הישיבה ציין כי הוא מקצר היות ואין זמן להאריך, וציין לסיכום, "מה זה מחייב אותנו? מה צריך לעשות? כתוב בגמרא שהקב"ה עושה דין לצדיקים אבל זה לא עונש. הקב"ה מתעלה בכך. אנחנו דור עני שלא מסוגל להרגיש את החוסר בהשפעה שנגרם.

"יש להוסיף יראת שמים על כל אחד ואחד, יש צורך ביראת שמים. ואיך מוסיפים יראת שמים? לב אבן לא מקבל השפעה. לכן יש עצה, עסק המוסר היא העצה היחידה, לעסוק בספרי מוסר שהיא עושה שהאדם יראה ביקורת עצמית, ויפשפש במעשיו. כי עכשיו יש התחזקות ליצר הרע וצריך השפעות וסייעתא דשמיא כדי לא להיכשל. כדי לזכות לזה צריך ללמוד בספרי המוסר. אבל צריך למצוא ספר מוסר שיעניין את הלומד, ולקבוע קביעות יומית לכך.

"הרבה פעמים כתוב בתורה יראת שמים זה נגד הטבע, וצריך תמיד תמיד חיזוק ליראת שמים, וזה על ידי קביעות יומימית בספר מוסר. יש הרבה ספרי מוסר, שמזכים את עם ישראל לזכות בהשפעה ברוחניות. אבל ספר מוסר שמשעמם לא משפיע. אבל יש ספרים שמעניינים. צריך קביעות יום יומית בספרי מוסר בדברים המעניינים שמשפיעים.

"קיבלנו ממנו השפעות רוחניות ואנחנו חייבים להחזיר לו ברוחניות. זה גם הצלה בשבילנו וגם הכרת הטוב בשבילו כי אין שיעור להכרת הטוב שחייבים לו. למעשה – על כל אחד למצוא ספר מוסר אותו הוא נהנה ללמוד ועל ידי כך יינצל מהיצר הרע וגם יגמול טוב למרן זיע"א. ומן השמים ירחמו עלינו ונזכה שיבלע המוות לנצח", סיים מרן את הספדו.

תגיות:הספדהרב חיים קנייבסקיהרב גרשון אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה