חדשות בעולם

לראשונה מאז סבב המו"מ הראשון: פוטין מציג את דרישותיו להפסקת אש

הנשיא הרוסי חוזר על רשימת דרישותיו שנותרה ללא שינוי, בהן הכרה אוקראינית במחוזות הבדלניים ובריבונות רוסיה על חצי האי קרים. הנשיא האוקראיני זלנסקי: "קודם כל צריכים לחזור לנקודה שממנה התחלנו לפני שישה ימים"

  • כ"ח אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על רקע הפצצת קייב בירת אוקראינה מוקדם יותר היום (שלישי), נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מציג באופן רשמי את דרישותיו. העמדה הרוסית הייתה אומנם ידועה, אבל החידוש הוא בכך שהיא מתפרסמת לראשונה לאחר סבב השיחות הראשון בין רוסיה ואוקראינה שהסתיים אמש בבלארוס.

כצפוי, אין שינוי בעמדתה של רוסיה: לפי הודעת הקרמלין, רוסיה דורשת מקייב שתכיר ב"רפובליקות העממיות" של לוגנסק ודונייצק - הלוא הם המחוזות הבדלניים - זאת כתנאי ראשוני להפסקת האש. כמו כן, הרוסים דורשים את הכרתה של אוקראינה בריבונות הרוסית על חצי האי קרים ולהתחייבות כי לא תשאף להשיג נשק גרעיני בעתיד. בנוסף, דורשת רוסיה שאם אוקראינה תישאר מיודדת עם המערב, יהיה עליה להישאר מדינה נייטרלית ומפורזת מנשק.

כזכור, מוקדם יותר היום דיבר זלנסקי בפרלמנט האירופי ואמר: "המדינה שלנו חווה טרגדיה, אנחנו נלחמים על האדמה, החופש והחיים שלנו. רוסיה מדברת על מבצע צבאי, אבל תוקפת ילדים. 16 ילדים נהרגו אתמול, איזה מין מבצע צבאי זה?".

זלנסקי חזר והדגיש את המסר על התקרבות למערב: "אוקראינה שואפת להיות חלק מהאיחוד האירופי. תוכיחו לנו שאתם איתנו. הוכיחו לנו שלא תוותרו עלינו ושאתם אירופאים אמיתיים. אז החיים ינצחו את המוות והאור יביס את החושך". דבריו זכו למחיאות כפיים סוערות.

לאחר המתקפות היום על קייב, סיפר הנשיא האוקראיני כי שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על סיוע נוסף לאוקראינה, על הסנקציות הקיימות נגד רוסיה ועל המשכן.

בראיון ל-CNN מתוך מתחם ממשלתי מאובטח, אמר זלנסקי: "קודם כל כולם צריכים להפסיק את הלחימה ולחזור לנקודה שממנה התחלנו לפני שישה ימים. אם הם (הרוסים) עושים את זה - זה אומר שהם מוכנים לעשות שלום, אם לא - זה אומר שזה סתם בזבוז זמן". עוד הוסיף: "לא יצאתי מהעיר למרות שאני יודע שאני מטרה. לא ראיתי את בני המשפחה שלי מספר ימים".

מוקדם יותר היום, במהלך ההפגזות הרוסיות על קייב, נפגע האתר להנצחת השואה בבאבי יאר. שר החוץ יאיר לפיד הגיב בטוויטר וכתב: "אנו מגנים את הפגיעה בבית הקברות היהודי הסמוך לאתר ההנצחה המציין את שואת יהודי קייב ורצח העם היהודי בבאבי יאר. אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר. אנו ממשיכים לעקוב אחרי האירועים, ומביעים את צערנו על הפגיעה בחיי אדם".

כותרת נוספת שמגיעה מצדו של לפיד קשורה לשגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן. במשרד החוץ החליטו, על פי הנחיית השר הממונה, להנמיך את רמת הדרג הדיפלומטי שייצג את ישראל בדיונים שיחלו היום בעצרת הכללית של האו"ם על גינוי רוסיה. המשמעות היא שארדן לא ינאם בכינוס המדובר, ובמקומו תנאם סגניתו נעה פורמן. השינוי המדובר בא, ככל הנראה, על רקע חוסר האמון השורר בין לפיד ובין ארדן, שמונה לתפקידו על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. בנוסף, הורדת דרג הייצוג נועדה למזער את הסכנה לעימות מול מוסקבה.

תגיות:רוסיהיאיר לפידאוקראינהולדימיר פוטיןוולודימיר זלנסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה