חדשות בעולם

"עזבתי ברגשות מעורבים": הרב הראשי של קייב חולץ מאוקראינה

יחד עם משפחתו וקבוצה קטנה של יהודים, הרב יונתן מרקוביץ' חולץ מאוקראינה. הוא מספר על הקושי העז לעזוב את הקהילה ומבטיח: "אתם בראש מעייני, אעשה הכל שלא תרעבו"

  • כ"ח אדר א' התשפ"ב
(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

יהודים רבים עשו, ועדיין עושים את דרכם, בימים האחרונים מחוץ לאוקראינה הסוערת. אחד מהם הוא לא אחר מהרב הראשי של קייב, הרב יונתן בנימין מרקוביץ'. הרב ובני משפחתו חולצו הלילה (שלישי) מאוקראינה יחד עם קבוצה קטנה של 15 יהודים, וכעת הם עושים את דרכם לבודפסט בירת הונגריה.

בראיון לאתר וואלה סיפר הרב: "עזבתי ברגשות מעורבים ותחושות כבדות. עד עכשיו אני לא יודע אם עשיתי נכון. קשה לי עם ההחלטה. ברור ששכלית עשיתי מה שנאמר לי שנכון לעשות לבטחונם של הקהילה, המשפחה ועצמי, ושלפי מי שהזהיר אותי נשקפה לכולנו סכנה. אבל ההרגשה בלב נותרת קשה".

הרב ביקש להעביר באמצעות הראיון מסר ליהודי קייב שעדיין נותרו במדינה: "אתם בראש מעייני, אמשיך לדאוג לכם ואעשה כל שביכולתי (לסייע) לביטחונכם, שלא תהיו בלחץ ושלא תרעבו".

בשיחה עמו סיפק הרב הצצה לדרך המטלטלת שנאלץ לעבור כל מי שמנסה להיחלץ מאוקראינה בימים אלה, אך נראה שדווקא הוא וקבוצתו זכו לסייעתא דשמיא גדולה: "זה היה לא ייאמן, לקח לנו 14 שעות לעבור דרך שלאנשים אורכת עכשיו מספר ימים. במעבר הגבול עצמו חיכינו 'רק' 3 שעות. בבוקר כשפתחו ב-09:00 את השער לרומניה - מיד העבירו אותנו".

הוא הסביר כי קייב מכותרת ונצורה כמעט לגמרי: "הרוסים מונעים כניסת משאיות מזון ודלק ולכן מורגש מחסור חמור". בנוסף סיפר גם על רוח הקרב האוקראינית: "ראינו הרבה אוקראינים שיהיו נכונים לעשות כל מה שצריך כדי להגן על המולדת שלהם".

יהודי אוקראינה, כמו יתר תושבי המדינה, נמצאים כידוע בסכנת חיים בשל החשש מפגיעות הרוסים, כמו גם האפשרות שלוחמים צ'צ'נים שכירי חרב יסתננו למדינה וינסו לפגוע בתושבים כדי לזרוע פחד ובהלה. רק אמש דווח על תושב יהודי-ישראלי, רומן ברודצקי, שנהרג ביריות על רכבו בשעה שניסה להימלט מחוץ לאוקראינה. ברודצקי נהרג ככל הנראה דווקא מירי אוקראיני, לאחר שחשדו בו כי הוא מסתנן צ'צ'ני.

תגיות:אוקראינההרב יונתן מרקוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה