חדשות בעולם

"רואים את הפחד בעיניים": הקשישים ומרותקי הבית נותרים בדד באזורי הלחימה באוקראינה

שליח חב"ד בדנייפרו משתף בכאב: "לזקנים והמרותקים אנחנו מביאים אוכל לבית, אבל רואים את הפחד בעיניים שלהם. לנו כישראלים יש דרכונים ישראלים, אבל הם לא יכולים לעזוב את המדינה"

  • כ"ח אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב משה בבר, שליח חב"ד בעיר דנייפרו שבמרכז אוקראינה, עושה את דרכו יחד עם עוד כמאה יהודים אל הגבול, משם ימשיכו לישראל.

"הרגשות מעורבים. הלחץ גדול", הוא משתף בשיחה לערוץ 7. "בדנייפר אין לחימה משמעותית, אך עיר סמוכה קטנה נכבשה על ידי הרוסים, ושם יד לחימה חזקה מאוד. לא לקחנו סיכון. יש לנו משפחות ומי שיכול היה להתפנות התפנה. ברגע אחד עזבתיך ובחסד וברחמים נחזור חזרה חזקים יותר".

בעיר דנייפרו שבמרכז אוקראינה מתגוררים כחמישים אלף יהודים, שלושים אלף מתוכם מצויים בקשר רציף עם שליחי חב"ד שבמקום. הרב בבר מספר על התמודדותם של עשרות אלפי יהודים, שאין להם לאן לברוח.

"אנשי גיל הביניים שיכולים לעזוב את הבית ולצאת מגיעים לבית הכנסת", אומר הרב בבר, ומציין שבית הכנסת מלא מפה לפה בכל היום. שליחי חב"ד נותנים לאנשים לשבת קצת, להירגע, להתפלל לשאוב עידוד מהרב ומהשליחים המקומיים. החנויות פתוחות והמסעדות פתוחות כדי שירגישו שהחיים ממשיכים. "לזקנים ולמרותקים למיטות אנחנו דואגים להביא להם אוכל הביתה ולהרים את המורל", הוא משתף, "אבל רואים את הפחד בעיניים. הם לא יודעים מה יהיה העתיד שלהם. לנו כישראלים יש דרכונים ישראלים, אבל הם לא יכולים לעזוב את המדינה".

"לא יודעים מה ילד יום", מוסיף הרב. "החלטנו לעזוב כדי לא להישאר במקום סכנה. אנחנו שלוחי הרבי. באופן אישי לא הייתי עוזב, אבל התייעצתי עם הרב הראשי אחרי שאמרו שמי שרוצה להישאר שיישאר, אבל הנשים והילדים מפוחדים ולכן זה הדבר הנכון לעשות. עד לפני שבוע לא הייתה כוונה לעזוב ולשנות את סדרי החיים. עכשיו זה בקטגוריה של פיקוח נפש, ולכן מתחילים להתפנות".

הרב בבר מסיים את דבריו, ומדגיש כי הוא שומר על קשר רציף עם הקהילה ועם רב הקהילה, הרב קמינצקי, בתקווה לחזור במהרה לעיר. "לא לקחנו מצות לפסח ולא מגילת אסתר, כי אנחנו בטוחים שנחזור בבטחה להמשיך את השליחות".

אנא התפללו עבור יהודי אוקראינה:

פרק כ'
לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.
תגיות:אוקראינהקשישיםחב"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה