חדשות בעולם

אחרי 5 ימי לחימה: שיחות המו"מ החלו בבלארוס

נציגי אוקראינה ומוסקבה נפגשים בגבול בלארוס בניסיון להגיע להסכמה על הפסקת אש

  • כ"ז אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שיחות המו"מ בין נציגי אוקראינה ורוסיה החלו בצהריים (שני), בניסיון להגיע להסכמה על הפסקת אש. המשלחת האוקראינית תדרוש בשיחות הפסקה מיידית של האש ונסיגה של הכוחות הרוסיים מכל השטחים שעליהם השתלטו באוקראינה. מדובר בדרישה שאין סיכוי שרוסיה תיענה לה.

הרודן אלכסנדר לוקשנקו, שליט בלארוס, תקף את ארצות המערב והאשים אותם במלחמה הקשה. "אתם חייבים להבין דבר אחד – הסנקציות האלה, הגז, הנפט,SWIFT , גרועות ממלחמה. זה דוחף את רוסיה למלחמת עולם שלישית. אנחנו חייבים לשמור על איפוק, כי מלחמה גרעינית זה הסוף". יצוין כי לוקשנקו מחד מארח את השיחות להפסקת אש, ומנגד מאפשר לרוסים לתקוף את אוקראינה משטח ארצו. זאת במקביל לדיווחים האמריקנים כי בלארוס צפויה להשתתף באופן פעיל במלחמה, ולשלוח עשרות אלפי חיילים אל קייב, כדי לסייע לרוסים. ההערכות הן שלוקשנקו יחליט על צעדיו במלחמה על פי תוצאות השיחות שמתקיימות כעת בין רוסיה לאוקראינה.

על פי הערכות רבות במערב, פוטין לא באמת מתכוון לקיים מו"מ אמיתי, אלא רק מעוניין להפיל את "כישלון הדיאלוג" על אוקראינה ולהצדיק את המשך הלחימה. דובר הקרמלין נשאל מוקדם יותר מה מטרתו בשיחות עם אוקראינה, והשיב: "בואו נחכה". גם ראש ממשלת, בוריס ג'ונסון, אמר שהוא סקפטי בנוגע לכוונותיה של רוסיה.

משרד ההגנה הרוסי קרא הבוקר לתושבי קייב לעזוב את הבירה: "אנו קוראים לתושבי קייב – כל האזרחים בעיר יכולים לעזוב את הבירה באופן חופשי דרך כביש קייב-וסילקוב. הכביש הזה פתוח ובטוח". משרד ההגנה הרוסי שב וחזר על טענת מוסקבה כי רוסיה תוקפת רק מטרות צבאיות וכי לא נשקפת סכנה לאוכלוסייה האזרחית. הממשלה האוקראינית והמערב דוחים טענה זו בתוקף, ומנופפים בנתונים: מאז תחילת הלחימה נהרגו לפחות 352 אזרחים אוקראינים, בהם 14 ילדים. רוסיה, מצידה, טוענת שממשלת אוקראינה משתמשת בתושבי קייב כמגינים אנושיים, אך לא מציגה לדבריה כל הוכחה.

הבוקר פרסם נשיא אוקראינה זלנסקי סרטון וידאו חדש, ובו ציין שארצו תשחרר מבתי הכלא שלה אסירים עם ניסיון צבאי אם יסכימו להצטרף למאבק נגד רוסיה. זלנסקי פנה לחיילים הרוסים שפלשו לאוקראינה וקרא להם: "הניחו את נשקיכם, צאו מכאן, אל תאמינו למפקדים שלכם, אל תאמינו לאנשי התעמולה שלכם. פשוט הצילו את חייכם". צבא אוקראינה טוען כי 5,300 חיילים רוסיים נהרגו מאז החלה הפלישה למדינה. רוסיה אישרה היום לראשונה כי חייליה נהרגו בקרבות, והוסיפה: "אך לצד האוקראיני יש יותר הרוגים".

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, מציין שמאות ישראלים נצורים בבתיהם, בעיקר בערים הגדולות באוקראינה. למשרד החוץ אין דרך לסייע להם. כמו כן, מאות ישראלים ממתינים במעברי הגבול ומבקשים לצאת מהמדינה.

הדיון על הפלישה הרוסית לאוקראינה בעצרת הכללית של האו"ם יתחיל ב-17:00.

תגיות:רוסיהאוקראינהבלארוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה