חדשות בעולם

אוקראינים לא-יהודים מתחננים: "תפתחו את בתי הכנסת"

אלפי אוקראינים לא יהודים מגיעים לבתי הכנסת של הקהילות היהודיות ומבקשים מחסה מפני ההפגזות הרוסיות. רב העיר ז'פרוז'ה: "כל אחד מתקבל בברכה"

  • כ"ז אדר א' התשפ"ב
בית הכנסת, קייב (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)בית הכנסת, קייב (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

האוקראינים מחפשים מחסה והגנה מפני ההפגזות הכבדות, ואלפים מהם מגיעים לבתי הכנסת של הקהילות היהודיות ומבקשים מקלט – כך מדווח הבוקר (שני) העיתון "ידיעות אחרונות".

הרב נחום ערנטרוי, רבה של העיר ז'פרוז'ה שבדרום מזרח אוקראינה, סיפר שכל אדם שביקש להצטרף למקלט בבית הכנסת התקבל בברכה. "בקומת המרתף של בית הכנסת מרוכזים 350-400 איש, חלקם יהודים, וחלקם לא יהודים, שהתחננו שנפתח את בית הכנסת. לא מדובר במקלט רשמי", מבהיר הרב ערנטרוי, "אלא קומת מרתף שמחופה בבטון. האוקראינים מאמינים שהרוסים לא יפגעו בבתי כנסת".

גם לציונו של רבי נחמן באומן הגיעו תושבים מקומיים רבים לבקשת מחסה ולקבלת סיוע הומניטרי. הם שוהים במרחב המוגן שבקומה התחתונה של בניין בית הכנסת - הקלויז של חסידי ברסלב באומן. שם מספקים להם צוותי הסיוע של איחוד ברסלב עזרה, תמיכה, שתיה חמה וכיבוד קל להתרעננות.

הרבנית מרים מוסקוביץ, שליחת חב”ד בחרקוב, ציינה כי מטרתם היא לסייע לכל נצרך, גם לאוקראינים מקומיים. "הגיעה אלינו משפחה לא יהודית שהבית שלה עלה באש, ואין להם איפה לגור. הרב הזמין אותם לבית הכנסת", מציינת הרבנית. "כל היום קיבלנו פניות מלא-יהודים. אישה התקשרה באמצע הלילה בבכי, וביקשה ‘תביאי אותי לבית הכנסת’. השבנו לה שברגע שיירגעו ההפגזות נביא אותה לבית הכנסת, וכך היה".

כזכור, אתמול פנה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לרב הראשי של אוקראינה, הרב יעקב בלייך, וביקש ממנו שכל היהודים בארצו יתפללו לשלומם של תושבי אוקראינה ולסיום המלחמה במדינה.

"הנשיא זלנסקי התקשר אלי היום, וביקש שכל יהודי באוקראינה יתפלל עבורנו, עבור הביטחון של כל אדם באוקראינה, ועבור סיומה של הפלישה הרוסית לתוך מדינתנו", מסר הרב בלייך. "זלנסקי אמר לי שלרוסים יותר חיילים מאיתנו, אבל לחיילים שלנו יש יותר נחישות מהרוסים. אנחנו צריכים את התפילות שלכם שנצליח. הפלישה הרוסית מאיימת על כל יהודי באוקראינה. 'הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל'".

הרב בלייך ביקש להוסיף שממשלת אוקראינה תמכה בקהילה היהודית מאז שזכתה לעצמאות ב-1991, ותמיד הגנה על היהודים ברחבי המדינה.  "הקהילה היהודית היא חלק בלתי נפרד מאוקראינה, וכולנו עומדים יחד עם הממשלה והצבא האוקראינים", הוסיף הרב בלייך, וציין שגם הנשיא זלנסקי, וגם ראש הממשלה לשעבר של אוקראינה הם יהודים.

אנא התפללו לשלום יהודי אוקראינה, ולעצירת המלחמה:

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.

האם מלחמת רוסיה – אוקראינה הינה הוכחה לביאת משיח בקרוב? הרב זמיר כהן מגלה את הסוד:

 

תגיות:בית הכנסתיהודיםאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה