חדשות בעולם

קייב מופגזת בעוצמה אדירה: "לא תיארתי בחלומות הגרועים שלי שאראה כזה דבר"

"קייב מדממת. מדינה זרה שנכנסת לבירה של מדינה אחרת. אי אפשר לתאר את המצב המשוגע הזה", אומר הרב לירון אדרי, ראש איגוד פיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה

  • כ"ו אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב לירון אדרי, ראש איגוד פיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה, מספר שהם מקבלים פליטים מכל אוקראינה לעיר קריבוירוג שבמרכז אוקראינה. לדבריו, לרוסים אין כל עניין אסטרטגי להגיע לקריבוירוג, ועל כן פליטים רבים מגיעים אליהם מהערים הגדולות – קייב, חארקוב, מריפול ועוד. "אנחנו קולטים פליטים מהערים שמופצצות, מזמינים אותם אלינו לקהילה, קולטים אותם בדירות סביב בית הכנסת והקהילה ודואגים להם לאוכל ולשינה", אומר הרב אדרי לערוץ 7.

על אף שכוחות רוסיים נמצאים כ-100 ק"מ מכל כיוון מקריבוירוג, בעיר עצמה הכל מתפקד כרגיל. "אצלנו כל החנויות מלאות אוכל ותחנות הדלק פתוחות ומתדלקות. הכול מתפקד כרגיל. את אלה שמצליחים להגיע אנחנו משתדלים לקבל", אומר הרב אדרי

"זה מחריד", ממשיך הרב. "קייב מופגזת בעוצמה אדירה. מדינה זרה שנכנסת לבירה של מדינה אחרת. אי אפשר לתאר את המצב המשוגע הזה. לא תיארתי בחלומות הגרועים שלי שאראה כזה דבר".

"לא האמנתי שזה יכול להיות", מוסיף הרב בזעזוע. "הרוסים טוענים שהם מצילים את האוקראינים מהפשיסטים שלקחו את השלטון, יש כאן נשיא שנבחר על ידי 73% מהעם. הם לא קולטים את זה, ולא מבינים שאנחנו לא מעוניינים בהם. ההתנהגות שלהם חסרת כל הגיון".

במהלך השבת היו בתי הכנסת בקריבוירוג מלאים ביהודים שזעקו בתפילות לשלומם של יהודי אוקראינה כולה. "קיבלנו את ההחלטה לקלוט את מי שניתן. אנחנו מעריכים שזה יימשך לא מעט זמן וצריכים להתארגן לקבל אלינו את מי שלא הצליח לצאת למערב", אומר הרב אדרי, ומתייחס לחשש שהכוחות הרוסיים ייכנסו לעומק אוקראינה: "אני תקווה ותפילה שהם יעצרו היכן שהם נמצאים. אני מקווה שהגבורה האוקראינית תחזיק מעמד ותגרום למערב להתעורר ולהרתיע את הרוסים מלעשות פעולות דרסטיות יותר".

"כל דבר מסוכן כעת", מדגיש הרב אדרי, ומציין שלצאת כעת מהטבעת שמקיפה את כל האזור מקייב ועד גבולות רוסיה, זה מסוכן עוד יותר. "לצאת מהמדינה דרך הגייסות זה מסוכן מאוד. לא הייתי שולח את הבת שלי מערבה. מי שכרגע בתוך הטבעת של מרכז אוקראינה, שישתדל להגיע למקומות שאין בהם לחימה, ולהתפלל עד יעבור זעם".

הרב אדרי מביע את האכזבה הגדולה מאדישותן של מדינות המערב. "אני מבין את המילה אינטרס", הוא אומר, "אבל כאשר אתה שוב רואה את הערכים במקום נמוך האינטרסים זה מאכזב". הרב אדרי מציין כמה לא ניתן לסמוך על מדינות המערב שיבוא לסייע בעת צרה. "קיבלנו שיעור מה זה לסמוך על האומות המאוחדות ועל הבטחות של מדינות זרות. זה שיעור מאלף שחוזר על עצמו שוב ושוב ובכל פעם אנחנו המצפים לטוב מאוכזבים מההתנהגות הזו".   

אנא התפללו לשלום יהודי אוקראינה, ולעצירת המלחמה:

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.
אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.
תגיות:אוקראינהרוסיהקייבמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה