חינוך ילדים

תגובתו הנוקבת של הרב: "אם אתה לא נותן את זה לילדים – תמסור אותם לאימוץ"

מה היו דבריו הנוקבים של אחד מגדולי הדור לאב שהגיע להתייעץ עמו בנוגע לילדיו? מדוע תחלואת בריאות הנפש מזנקת בקרב הילדים והנוער? ומהו הדבר שכל הורה צריך להעניק לילדיו על מנת להבטיח את בריאותם הנפשית?

אא

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת בר אילן, כחלק ממחקר בינלאומי העוסק ברווחת ובריאות נפש הנוער, נמצא כי 25% מהנוער סובל ממצוקה נפשית, נכון לשנת 2019. בעקבות מגפת הקורונה המספר קפץ ל-35%, נכון לשנת 2021. אומנם מגפת הקורונה פגעה בחיי החברה, והוסיפה לתחושת הבדידות, אך גם טרם לה רבע מהנוער סבל ממצוקה נפשית.

פרופ' מוסקוביץ', שהיה מנהל מקצועי של בית חולים 'פרדסיה', ערך מחקר בתחום מדעי ההתנהגות והנפש שנערך על פני שנים ארוכות תוך כדי ביצוע מעקב על הנבדקים. הוא בדק כמה מבני הנוער אינם יכולים לתפקד לולא עזרה פסיכיאטרית, הכוללת טיפול תרופתי ואשפוז, ובזמנו עמדה התוצאה על 1 ל-3,000. הוא בדק את מצבם הנפשי של בדיוק אותם נבדקים לאחר 20 שנה, והמספר זינק ל- 13 מתוך 100, כלומר 13% מכלל הנבדקים. ומאז המספרים כבר עלו, וממשיכים לעלות.

הרב יחיאל יעקובזון, איש חינוך מוכר וידוע ומחבר הספר "אל תחטאו בילד", מסביר בשיעור שהעניק בסדרת הדרכה חינוכית ומניעת נשירה את הסיבה לתופעה הכאובה, ואמר "רוב ההתפתחות הזו הינה תוצאה ישירה של מערכות היחסים שלנו כבני אדם, של מערכת היחסים של הורים-ילדים, ושל מורים-תלמידים. מערכות יחסים שאין בהם אנושיות מובילה את האדם למצב נפשי פגוע. זה כואב שבידינו הדבר קורה, אבל בידינו גם למנוע זאת במסגרת הביתית שלנו מול ילדינו".

לדבריו, מה שמהווה את עיקר עבודת חינוך הילדים זו הנקודה של חום ואהבה. גילויי חיבה וקשר אנושי עם הילד תופסים 70% מחינוך הילדים. הוא מסביר כי בדורנו בעקבות הלחצים והעומסים ילדינו זוכים לקבל פחות תשומת לב וזמן איכות מאיתנו, וזאת למרות שהם כל כך נצרכים לכך עבור בריאות נפשם.

"כמעט כל לילה אני מטלטל בדרכים, מהרצאה להרצאה, וכל מה שאני צועק זה דברים פשוטים, זה א'-ב'. אני לא מחדש שום חידוש, אבל כיום אנחנו פגועים, ואני צריך להזכיר לציבור את הדברים המובנים והידועים. כל מה שאני מדבר זה על אהבה, חום, עידוד, קשר אנושי", אומר הרב.

"הורים מוכנים להשקיע בהעשרה, בחוגים, במשחקים יקרים ומגוונים, אבל מה עם לב שומע? מה עם אוזן קשובה? בדור הקודם לא היה לנו אפילו קוביות לגו, אבל היה לנו הורים.

"כיום הורים משקיעים במישור של משחקי פיתוח וחוגים מעשירים, וזה משקיט את המצפון ואומר להורה שהוא יצא ידי חובת השקעה בילד. אבל אם היינו עושים את מה שעשתה הסבתא של הסבתא שלנו, והיינו יושבים לשיר שירי לילה טוב לפני שהילד הולך לישון, שליש מהבעיות הנפשיות שאנו מתמודדים איתם לא היו קורות מלכתחילה, ואני מתחייב לכך. כמה זה נותן לילד שהוא הולך לישון מתוך הרגשת נעימות, ששרים לו כמה שהוא טוב, שמחבקים אותו, שמלטפים אותו, ששומעים אותו – זה שוקע עמוק בתוך הנפש, זה בונה אדם".

הרב סיפר כי אחד מגדולי הדור אמר לו, במפגש אישי יחד עם אב שהגיע עמו להתייעצות על הנושא של חוסר ביחס הורי כלפי ילדיו, "אצלנו, כשאנחנו היינו ילדים, היו אומרים על הורים כאלה שהם דומים או לערבים או לכלבים. ככה היו מדברים אצלנו. הכלבים לא מכירים את הילדים שלהם, והערבים מגדלים את הילדים שלהם כדי שהם יעבדו ויכניסו כסף. הילדים הם נשמות שהופקדו ביד ההורה, ואם הוא לא מסוגל להעניק להם את הצורך הנפשי, אז שידאג עבור הילדים שלו למשפחה אומנת חמה שתאמץ אותם ותעניק להם אהבה".

הרב ממשיך ואומר, "על זה אני מדבר בכל ההרצאות – הקשר האנושי, הלב, לשמוע את הילד, להסתכל לו בעיניים, לחבק אותו, לדבר איתו על השטויות שלו, ללטף אותו, לנשק אותו. זה מה שהילד צריך בשביל לצמוח. וזה כל חוכמת הפדגוגיה, זה כל סוד החינוך".

אבא, אמא, חסרי אונים מול הנער/ה המתבגר/ת? כשהילד מתרחק, לא מספיק לכאוב! בואו לעשות >>>הצטרפו עכשיו לקהילת הורים ייחודית עם מומחה החינוך דן טיומקין

תגיות:חינוך באהבהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה