כתבות מגזין

"התפללתי על נכדתי, התחננתי לצדיק שיעזור לה, והמחלה פשוט נעלמה"

הרב יצחק חנניה מגיע כבר 40 שנה מידי יום לקבר שמעון הצדיק, מתפלל, לומד, ורואה ניסים ונפלאות. בימים אלו בהם עולה המתיחות באזור, הוא טוען שמגיעים למקום דווקא יותר מתפללים מהרגיל, וגם חושף את הסיבה

 הרב יצחק חנניה הרב יצחק חנניה
אא

שכונת שמעון הצדיק. בתקופה האחרונה עולה שמה של השכונה הירושלמית שוב ושוב לכותרות, והיא הופכת לאימת הציבור. מסתבר שאירועים כמו זריקת אבנים וירי הפכו שם לחלק מהשגרה, והתפרעויות התושבים הערבים המתגוררים בה אינן יודעות גבולות.

אלא שיחד עם כל הפרעות, קיים בשכונה גם "אי של שקט" - זהו קברו של שמעון הצדיק, שלמרבה הפלא (ואולי אין זה מפתיע) דווקא בימים אלו יודע עדנה, עם ביקורים רבים ותכופים של יותר מתפללים מהרגיל.

כדי להכיר קצת יותר את המקום בחרנו לשוחח עם הרב יצחק חנניה, שפוקד את הקבר בקביעות מידי יום ביומו. הוא דווקא לא מתגורר בשכונה עצמה, אלא במרחק נסיעה של כחצי שעה (שכונת רמת שלמה), אך זה לא מונע ממנו להגיע מידי יום, כולל בשבתות ובחגים.

 

מתפללים ורואים ישועות

"אני מגיע לשמעון הצדיק כבר כמעט ארבעים שנה, מאז שחזרתי בתשובה", מספר הרב חנניה. "באותם ימים הקבר עדיין לא היה משופץ, ובעצם לא היה שם כמעט כלום, אבל ההרגשה הייתה ממש מרוממת. לא הצלחתי להתנתק".

מאז הוא פוקד את המקום בקביעות, ואפילו זכה לסיים שם את הש"ס. דמותו הפכה לחלק בלתי נפרד מהציון של הצדיק.

"יש הבדל גדול מאוד בין הקבר שהכרתי כשהתחלתי להגיע, לבין איך שהוא נראה כיום", הוא מספר, "בתחילה כמעט לא היו אנשים שבאו להתפלל כאן, ואפילו היו משלמים לאנשים כדי שיסכימו לבוא להתפלל. בעיקר הגיעו אנשים מבוגרים מאוד, חלקם סיפרו לי מכלי ראשון על כך שכאשר הם היו מתפללים לפני שישים ושבעים שנה בקבר רבי שמעון, ומבקשים בבכיות שירד גשם, הם היו מצטיידים במטריות, כי ידעו שבדרך חזור כבר תישבר הבצורת. במשך השנים השתנה מצב הקבר – כיום יש במקום כולל וישיבה, הוא עבר שיפוץ מאוד מושקע, והמקום לגמרי הומה אדם.

"אני פוגש כל הזמן אנשים שבאים לכאן ומספרים שראו ישועות גדולות - מקרים של הורים שנפקדו בילדים, כאלו שנושעו בתחומים של פרנסה, בריאות, והמון שידוכים".

לדבריו, הכי מרגש זה לראות אנשים שכלל אינם שומרי מצוות, ובכל זאת מגיעים להתפלל בקבר. "לא מזמן הגיע לכאן יהודי מבאר שבע, אדם לא דתי, שערך במקום ברית לבנו. הוא הזמין את כל משפחתו והביא גם קייטרינג וכיבוד. כשתהיתי מה גרם לו לחגוג את הברית דווקא כאן, הוא השיב לי: 'במשך שמונה שנים לא נולדו לנו ילדים, וכשהגעתי לשמעון הצדיק הבטחתי שאם ייוולד לי בן אחגוג כאן את הברית ואקרא לתינוק בשם שמעון. כעת אנחנו תשעה חודשים בדיוק אחרי אותה תפילה, זוכים לחגוג את הברית לבננו'.

"וזה ממש לא המקרה היחיד", הוא מדגיש, "כי אנשים מספרים לי כל הזמן שהם פשוט באו וביקשו בתמימות כל מה שרצו, וראו ישועות כל כך גדולות. כי הצדיקים ממשיכים לפעול עבורנו כל הזמן, גם אחרי פטירתם".

ומה אתה עושה בזמן שאתה נמצא בציון?

"יש לי חברותות קבועות, אני גם לומד את הדף היומי, וכן משתתף בשיעורי הלכות ובקריאת תהילים. בסך הכל אני נמצא שם בדרך כלל משבע וחצי בבוקר עד אחת בצהריים מידי יום".

 

מגיעים מכל הארץ

מתי התקופות העיקריות בהן מגיעים יהודים לקברו של שמעון הצדיק?

"יש את ההילולא בל"ג בעומר – באותו זמן שמגיעים המונים לרשב"י במירון, באים אלפים גם לקבר רבי שמעון הצדיק, עושים כאן חלאק'ה למאות ילדים בני שלוש ויש תפילות מרכזיות ושמחה גדולה. כמובן שהמשטרה סוגרת את כל האזור ומפקחת על הכל מבחינה בטיחותית.

"בנוסף, יש את ההילולא מידי שנה בכ"ט תשרי, אז תאריך פטירתו של שמעון הצדיק. מסופר שככהן גדול הוא היה נכנס תמיד ביום כיפור לקודש הקודשים ויוצא אתו מלאך לבן, ואילו בשנה האחרונה לחייו הוא נכנס ויצא מלאך שחור. אמר שמעון הצדיק שזו תהיה שנתו האחרונה, ואכן עוד באותו חודש – בתאריך כ"ט תשרי הוא עזב את העולם. יום ההילולא בקבר הוא יום מאוד גדול וחשוב, יש כאן הרבה לימוד תורה ולאורך כל היום מגיעים אנשים להתפלל ולהזדכות, כי ידוע שכל אדם שמגיע להילולא של הצדיק מתברך על ידי הצדיק בעצמו".

ומה קורה במצב של היום, עם כל המתיחות באזור?

כיום יש בעיות לא פשוטות, ובכל זאת מגיעים לכאן אנשים לאורך כל שעות היום, ואפילו יותר מהרגיל. אנשים כנראה מרגישים צורך מיוחד לחזק את המקום והם פשוט באים. חשוב לי להדגיש שלמרות שבאזור כולו יש פרעות ומהומות, באזור הקבר הכל רגוע ושקט. ייתכן שזה קשור לכך שמעל הקבר מתגוררת משפחה ערבית שמכירה בערך הגדול של מגורים מעל הצדיק, ולקחה על עצמה את תפקיד השמירה עליו. הערבים בירושלים רועדים מפחד מפניה,  יותר מאשר מהמשטרה, ולא מעזים להתקרב. כמובן שבראש ובראשונה יש את כוחו של הצדיק שמגן עלינו, ואת הקב"ה ששומר עלינו תמיד. המקום גם מרושת במצלמות אבטחה מכל צד ועבר, ברוך ה' מעולם לא היו תקריות קשות בתוך הקבר". 

 

המחלה נעלמה

לסיום בוחר הרב חנניה לשתף בסיפור אישי. "זה סיפור על הנכדה שלי", הוא אומר בקול חנוק, "לפני כשנתיים גילו אצלה לוקמיה. היא הייתה אז בת 18 בסך הכל ואושפזה במצב מאוד קשה בבית החולים. ההורים והרופאים לא ידעו מה לעשות, כי המצב רק התדרדר מיום ליום והיה שלב בו כבר הרימו ידיים.

"גם הסבל הפיזי היה כבד מאוד, הילדה עברה ייסורים נוראיים והשתנתה חיצונית, ממש לא יכלו להכיר אותה. אני זוכר פעם אחת בה ההורים חזרו מטיפול קשה מאוד שלא הצליח, הם שוחחו אתי והתחננו שאלך במיוחד לשמעון הצדיק כדי לבקש רחמים.

"ישבתי שם במשך שעות ארוכות, בכיתי והתחננתי לשמעון הצדיק שיפעיל את רחמיו כפי שהפעיל אותם תמיד כשהיה כהן גדול וביקש רחמים על עם ישראל. היה לי ברור שבכוחו לבטל את הגזירה. כשיצאתי משם הרגשתי שהתפילה התקבלה, ובאמת עוד באותו שבוע חל שיפור במצבה של הילדה, ומאז הייתה רק התקדמות, עד שהיא הבריאה לחלוטין.

"מנהלת המחלקה שליוותה אותה לאורך הדרך אמרה להורים שלה כמה פעמים שמדובר כאן בנס של ממש, והיא לא מכירה מקרים דומים. אבל מבחינתי זה לא היה נס, אלא כוח התפילה אצל הצדיק, כי ברור שביכולתו להפוך את מידת הדין לרחמים. כך הוא נהג בעולם הזה, וכך הוא ממשיך ונוהג כשהוא בעולם הבא".

תגיות:שמעון הצדיקהצדיק ואני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה