חדשות יהדות

כתבי יד נדירים מלפני 365 שנה נחשפו, וזה מה שהיה כתוב בהם

כתבי יד עתיקים, מלפני 365 שנה, הגיעו אל הספרייה הלאומית. שם עמלו על ייבוש הכתבים, שהיו מלאים בעובש ובכתמים, ודבוקים זה לזה

  • כ' אדר א' התשפ"ב
אילוסטרציהאילוסטרציה
אא

כתבי יד נדירים מהמאה ה-17 מפרס נחשפו, והם מיוחסים לתלמידו של רבי יוסף קארו. הכתבים התגלו במסגרת הפרויקטים שמובילה הספרייה הלאומית לשימור ושיקום כתבי יד המגיעים לפתחה, הגיע לידי הספרייה כתבי יד פרסיים, אשר היו בבעלות החוקר אמנון נצר, אותם רכשה הספרייה בפטירתו.

מדובר בעשרות כתבי יד של יהדות פרס, אשר הועברו עם רכישתם למחלקת כתבי היד לשם תיאור ורישום. בין כתבי היד בלט אחד מהם, שנראה היה כי הוא קדום ביותר. עם זאת, מצבו של כתב היד לא היה טוב. עובש צמיגי וכתמים שחורים היו לכל אורך הדפים, שהיו לחים ודבוקים אחד לשני. לא ניתן היה להפריד בין דפי החיבור ולזהות את הכתוב.

בספרייה הלאומית החליטו להשקיע את מירב המאמצים, ובמחלקת השימור והשיקום עמלו על הכתב. הם החלו בתהליך ייבוש של הפריט, על מנת להפריד את הדפים, כך שבדיגיטציה ניתן יהיה לסרוק את החיבור.

מספר שיטות נוסו לצורך הפרדת הדפים הדבוקים, ביניהם חשיפה לאדים עם חומרים כימיים המסוגלים לטיפול בפריטים עם עובש. לאחר מספר הניסיונות, נעשתה הפרדת הדפים בצורה מכנית. בנוסף, כיוון שהדפים פורקו ונפרדו זה מזה – בספרייה עמלו להרכיב את הדפים יחדיו.

לאחר שתם התהליך, התברר כי מדובר בקובץ חיבורים שרובם הגדול עוסק בהלכות שחיטה. בנוסף לחיבורים ההלכתיים, בקובץ נמצאו חיבורים מחורזים המסכמים את ההלכות בדרך של שירה.

בכתב היד, שחובר לפני 365 שנה, גילו החוקרים 3 חיבורים הלכתיים חדשים, שלא היו מוכרים קודם לכן. אחד החיבורים עוסק בהלכות טריפות, והוא מצטט פוסקים רבים ומגוונים. במקומות רבים בחיבור כותב המחבר: “מצאתי כתוב בספר מורי כמה”ר ר’ יוסף קארו”, כלומר: המחבר מייחס את עצמו כתלמידו הישיר של רבי יוסף קארו.

החיבור השני הוא פירוש להלכות שחיטה לרמב”ם, ובראשו כתוב: “פירוש שחיטה להרמב”ם ז”ל, דברי ר’ אברהם החסיד זצ”ל”. הפירוש כתוב בדרך של שאלות ותשובות.

החיבור השלישי הוא, כאמור, שיר שחיטה מחורז, המסכם את כל דיני שחיטה וטריפות. כה נפתח החיבור: “אבאר לך כלל תיקון שחיטה, בלי חסרון בביאור, בעזרת אל אשר איום ונורא, אבאר לך זביחה”. את השירים כתב מצליח בן מניאל בר"ח אלול תס"ג, בשנת 1703.

מרסלה סקלי, מנהלת המעבדה לשימור ושיקום ספרים ונייר בספרייה הלאומית: “במסגרת העבודה המאומצת שמקיימים אנשי מחלקת השימור של הספרייה ,אנו פועלים מדי יום לשימור אוספי הספרייה. לעתים קרובות מגיעים אלינו כתבי יד עתיקים בעלי חשיבות היסטורית ומחקרית ממדרגה ראשונה במצב קשה במיוחד. המאמצים של מחלקת השימור נועדו לייצב את מצב הפריטים, לתת להם תנאי אחסון נאותים ולתקן במידת הצורך תוך שימוש בשיטות ובחומרים המקובלים במקצוע, ובכך להבטיח את קיומם למעננו ולמען הדורות הבאים”.

תגיות:רבי יוסף קארוכתבי יד עתיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה