חדשות בארץ

אין הפתעות: אלו ארבעת השופטים שנבחרו לבית המשפט העליון

הוועדה לבחירת שופטים אישרה, בהתאם להסכמות מוקדמות, את מינויים של השופטים חאלד כבוב, גילה כנפי-שטייניץ ורות רונן ועו"ד יחיאל כשר לשופטים בבית המשפט העליון

בניין בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)בניין בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

הוועדה לבחירת שופטים הודיעה בצהריים (שני) על מינויים של ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. המועמדים, שנבחרו בעקבות הסכמות שנסגרו מראש בין שר המשפטים גדעון סער, נשיאת העליון אסתר חיות ויו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי, הינם: השופטת גילה כנפי-שטייניץ, השופט חאלד כבוב, השופטת רות רונן ועורך הדין יחיאל כשר. כנפי-שטייניץ, רעייתו של חבר הכנסת יובל שטייניץ (הליכוד), תהיה האישה הראשונה ממוצא מזרחי בבית המשפט העליון. כבוב יהיה המוסלמי הראשון שיכהן בערכאת השיפוט הגבוהה ביותר של ישראל.

כנפי-שטייניץ מונתה בספטמבר 1993 לכהונת שופטת בית משפט השלום בירושלים. במאי 2006 היא מונתה לכהונת שופטת בית המשפט המחוזי ירושלים, ובמרץ 2016 מונתה לכהונת סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי תל-אביב-יפו, השופט חאלד כבוב, החל את קריירת השיפוט שלו בספטמבר 1997, אז מונה לשופט בית משפט השלום בנתניה. ביוני 2003 הוא מונה לכהונת שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, ובספטמבר 2017 מונה לסגן נשיא בבית משפט זה. כבוב הינו המוסלמי הראשון המתמנה לשופט בבית המשפט העליון.

רונן מונתה ביוני 1995 לכהונת שופטת בית משפט השלום בתל אביב. במאי 2005 היא מונתה לשופטת בית המשפט המחוזי בעיר. משנת 2010 היא מכהנת כשופטת במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

עורך הדין יחיאל כשר מגיע מהמגזר הפרטי. הוא שותף וראש מחלקת הליטיגציה במשרד (הממוזג) תדמור לוי ושות'.

הוועדה לבחירת שופטים מונה תשעה חברים, ביניהם ארבעה פוליטיקאים: שר המשפטים סער המכהן כיו"ר הוועדה, שרת הפנים איילת שקד וחברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) המייצגות את הקואליציה, ונציג האופוזיציה חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית). בנוסף, חברים בוועדה שלושה נציגים מבית המשפט העליון: הנשיאה אסתר חיות והשופטים יצחק עמית ועוזי פוגלמן. עורכי הדין אילנה סקר ומוחמד נעאמנה הם נציגי לשכת עורכי הדין.

סער, רייטן, שלושת השופטים בוועדה ונציגי לשכת עורכי הדין הצביעו בעד ארבעת השופטים, שזכו בכך לרוב הדרוש כדי להיבחר. שרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד מינויה של רונן, נמנעה בהצבעה על מועמדותו של כבוב, ותמכה בכנפי-שטייניץ ובכשר הנתפסים לדעתה כנוטים לעמדות שמרניות. חבר הכנסת רוטמן הצביע נגד כל המועמדים, שכן לדבריו כשר וכנפי-שטייניץ אינם שמרנים מובהקים.

בפתח ישיבת הוועדה אמר סער: "לאחר שלושה חודשים של עבודה מאומצת מאז פרסום רשימת המועמדים הראשונה – אביא לוועדה הצעת החלטה למינוי ארבעה שופטים לעליון. הצעה זו משקפת את הבחירה הנכונה על פי שלושת המדדים שקבעתי כמצפן: מצוינות, איזון, גיוון. ההצעה שאביא, ושאני מקווה שהוועדה תאשר אותה ברוב הנדרש לפי חוק, כוללת מועמדים מעולים שבמעולים. גביש של איכות שיוסיף כוח מקצועי משובח לערכאת השיפוט הבכירה שלנו".

"ההרכב שיובא גם מגוון ומאוזן מבחינת התפיסות המשפטיות, ומשקף את הפסיפס החברתי המגוון שלנו. בנובמבר לא יכולנו להגיע לתוצאה הזאת, ומתוך אותה תחושת אחריות ביטלתי אז את ישיבת הוועדה. מרגע שהגעתי לתוצאה הנכונה לפי מיטב הכרתי ושיקול דעתי - חובתי כיושב ראש הוועדה להוביל את הבחירה הזאת, וכך אני פועל היום".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה מסרו בתגובה: "החלטת הוועדה למינוי שופטים היום היא צעד נוסף בניתוקו של בית המשפט העליון, ומערכת המשפט כולה, מהציבור הישראלי. במקום לנצל את הרכב הוועדה לבחירת שופטים לאיזון בית המשפט, כך שיכיל מגוון דעות, ובפרט לצורך מינוי שופטים שמרניים אשר יכבדו את המחוקק הישראלי ואת עקרון הפרדת הרשויות, נרקחה 'פשרה' שהיא כולה תבוסה לציבור הישראלי וניצחון לאקטיביזם השיפוטי. הציבור הישראלי הפסיד בקרב, אבל המערכה לא תמה".

תגיות:בית המשפט העליוןהוועדה לבחירת שופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה