חדשות בריאות

מחקר חדש: כמות מספקת של ויטמין D מונעת תחלואה קשה ומוות מנגיף הקורונה

חולי קורונה עם מחסור בויטמין D בעלי סיכון גבוה למחלה קשה ומוות בקרב חולי קורונה – כך עולה ממחקר שבוצע על 1,176 מאושפזים

  • ה' אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כתב העת הרפואי PLOS ONE פרסם הבוקר (ראשון) מחקר המצביע על מתאם מובהק בין מחסור בוויטמין D לבין שיעור חומרת ותמותה מנגיף הקורונה.

המחקר נערך על ידי חוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל בנהריה. ממצאיו מצביעים על כך שמחסור בויטמין D מסוכן לחולי קורונה, ועלול להוביל לעלייה בתמותה.

במהלך המחקר תיעדו החוקרים 1,176 חולים שאושפזו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל. החוקרים בדקו מה היו רמות ויטמין D שנמדדו שבועיים עד שנתיים לפני ההדבקה.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שמאושפזים עם מחסור בוויטמין D (פחות מ-20 מ"ל) היו בסיכון גבוה פי 14 ללקות במחלה חמורה או קריטית של נגיף הקורונה בהשוואה לאלו עם יותר מ-40 מ"ל.

המחקר הצביע על מתאם מובהק בין מחסור בויטמין D לבין רמת תמותה בקרב חולי קורונה: רמת התמותה בקרב חולים עם חסר בויטמין D עמדה על 25.6%, לעומת רמת התמותה בקרב החולים שהיו להם רמות מספיקות של ויטמין D – 2.3% בלבד.

המחקר שקלל את כלל נתוני החולים, ביניהם: גיל, משקל, מחלות רקע, ולעונת השנה בה חלו. לאחר שקלול הנתונים, בכל המקרים נמצא שויטמין די קשור באופן מובהק סטטיסטית לחומרת המחלה ואף לתמותה, באופן בלתי תלוי לכל הגורמים האחרים שנבדקו במודל רב-משתנים.

את המחקר הובילו ד"ר עמיאל דרור ופרופ' מייקל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל , יחד עם ד"ר עמיר בשקין, מנהל היחידה האנדוקרינולוגיה בבית החולים.

ד"ר עמיאל דרור שהוביל את המחקר, אומר: "התוצאות שלנו מצביעות על כך שמומלץ לפקח ולשמור באופן עקבי על רמות תקינות של ויטמין D.  זה יועיל למי שנדבק בנגיף. גם בימי שגרה, יש המלצה של ארגוני בריאות בארץ ובעולם ליטול תוסף של ויטמין D על בסיס יומי כתלות בגיל ובמשקל".

כזכור, כבר באוקטובר 2020 פרסם משרד הבריאות הנחיות לצריכת ויטמין D, וציין שהויטמין ממלא תפקיד בחיזוק התגובה החיסונית ויכול להגן מפני וירוס הקורונה.

ויטמין D מוכר לרוב כגורם חיוני לבריאות העצמות, אך מגוון של מחלות אוטו-אימיוניות, לב וכלי דם ומחלות זיהומיות קושרו לרמות נמוכות של התוסף בגוף. זהו אחד המחקרים הראשונים שניתח רמות ויטמין D שנמדדו שבועות עד חודשים לפני ההדבקה בנגיף ונמצאו כגורם מנבא לחומרת מחלת הקורונה בקרב מאושפזים בבית החולים. ההערכה היא שמחסור בויטמין די קיים בקרב 70% מהאוכלוסייה בישראל.

תגיות:ויטמין dקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה