חדשות ומשמעותן

מדוע כל כך מודאגים מהווריאנט החדש BA2 שמשתלט על העולם?

עוד לפני שהאומיקרון הסתלק, כבר משתלט על העולם תת וריאנט חדש בשם BA2, אשר על פי ההערכות אחראי ל-10% מהתחלואה בישראל. מה אנחנו יודעים עליו, האם הוא עלול להיות מסוכן גם למחלימים, ולמה במשרד הבריאות חוששים שהגל לא ידעך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקורונה, כמו תמיד, לא מפסיקה להפתיע. דווקא כעת, כשהיה נראה שעברנו כבר את שיא ההדבקה באומיקרון, ומקדם ההדבקה מתחיל לרדת, מתפרץ לו תת וריאנט חדש בשם BA2. השבוע כבר נודע על כך שהתגלו בארץ מאות חולים עם תת הווריאנט החדש וישנם מומחים המעריכים שכ-10% מכלל הקורונה בישראל נדבקו בו, אם כי לא זוהו ככאלו. ואגב, אם חשבנו שהאומיקרון שבר שיאים בהדבקותיו, מתברר שיכולת ההדבקה של הBA2 היא פי 1.5 ביחס לאומיקרון.

אז מה אנו יודעים עליו? עד כמה הוא מסוכן, מיהם אלו שעלולים להידבק בו, ומה קורה במדינות עולם אחרות, בהן הוא כבר הצליח לגבור על האומיקרון? יצאנו לעשות סדר בנושא.

 

ה"אח" של האומיקרון

למעשה, תת הווריאנט BA2 דומה מאוד לאומיקרון, והוא זוהה לראשונה בדנמרק. שם ניתן לראות כי גל האומיקרון כבר החל לדעוך, ודווקא אז התפרץ לו הBA2 ובעקבות כך מספר החולים זינק שוב ואף שבר שיאים חדשים. ההערכה היא שכיום אחראי הBA2 על 70% מההדבקות בדנמרק, מה שאומר שהוא "השתלט" על האומיקרון, שכן יש לו יכולת הדבקה גבוהה משלו.

תמונת מצב דומה ניתן לראות גם בבריטניה, שגם היא נכנסה יחסית מוקדם למשחק האומיקרון, ולאחר שהחלה להיראות בה רגיעה וירידה בנדבקים, כעת ישנה עלייה חוזרת, והפעם בשל הBA2.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם גם אנשים שחלו באומיקרון יכולים להידבק כעת בBA2?

זוהי שאלת השאלות. בינתיים נודע על מקרים כאלו, אך הם לא רבים, ואפשר בהחלט לקוות שהידבקות באומיקרון מונעת לפחות למשך זמן מסוים הידבקות ב-BA2.

עד כמה ה-BA2 צריך להדאיג אותנו?

בשלב זה עוד טרם ברור עד כמה הזן החדש עלול להיות מסוכן או קטלני, אך הממצאים מדנמרק מעידים שבשלב זה לא נראית עלייה במספר החולים הקשים. מכך ניתן לשער שרמת הסיכון שלו דומה לשל האומיקרון, אך כמובן שיחלפו כמה שבועות עד שיהיה ניתן לקבוע זאת בוודאות.    

הבשורה הטובה באמת היא שהחיסון שניתן כיום מגן ככל הנראה מפני התפתחות מחלה קשה כתוצאה מ-BA2. בשורה טובה נוספת היא שהחיסון המפותח בימים אלו נגד האומיקרון, יהיה יעיל במידה כמעט זהה גם נגד BA2, מאחר שהם דומים מאוד בחלבון הספייק שלהם.

אז מה צפוי לקרות בארץ, בעקבות ההתפרצות החדשה?

בינתיים המחלקות בבתי החולים ממשיכות להיות מלאות, רק בשבוע האחרון נחצה שיא המאושפזים מאז תחילת הקורונה, וחצה את ה-1000 חולים קשה. לצד זאת גם מספר הנפטרים ממשיך להיות מבהיל, ועל פי דיווחי משרד הבריאות – במהלך  ינואר נפטרו 626 חולי קורונה, מתוכם 48 ביום שני שעבר, שהיה היום בו נפטרו הכי הרבה חולים מאז פרוץ הקורונה.

אז מה יהיה הלאה?

מוקדם כדי לשער זאת, אך בהחלט יש חשש מכך שמספרי הנדבקים שכבר התחילו לרדת, ישובו ויעלו שוב. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כבר הבהיר השבוע כי "קיים חשש שהווריאנט מדבק מאוד, והוא עשוי להעלות את התחלואה אפילו יותר".

עם זאת, התקווה הגדולה היא שבשל מספר הנדבקים הגבוה באומיקרון במדינת ישראל, וכן הודות למספר המחוסנים הגבוה ולתרופות המוצעות לחולים הקשים, הBA2 יצליח אולי לחדור, אך לא באופן שיסכן את האוכלוסייה. על כל פנים, ניתן להעריך שהגל החמישי עוד יישאר אתנו לא מעט זמן, כאשר אחד הגורמים העיקריים לכך הוא הBA2 שמשתלט כעת על העולם.

תגיות:קורונהBA2חדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה