חדשות בארץ

יהונתן פולארד פותח את הלב: "אסתר הוציאה אותי מהכלא, ואת הכלא - ממני"

"אסתר הכירה לי דרך חיים שלא הכרתי, דרך חיים של אמת. המשמעות של לחיות על פי רצון השם ועל פי ההלכה", אומר יהונתן פולארד, האבל על פטירת רעייתו אסתר ז"ל

  • א' אדר א' התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

יהונתן פולארד יושב שבעה בימים אלו על פטירתה של רעייתו אסתר ז"ל, האישה שהקדישה את חייה לשחרורו. פולארד, שהעביר את רוב חייו מאחורי הסורגים, חולם לחיות עם אשתו בירושלים, זכה לעשות זאת רק למשך שנה. ביום שני האחרון נפטרה אסתר, והותירה אותו כמעט לבדו בעולם.

אסתר חלתה בסרטן לאחר שיונתן שוחרר מהכלא. לפני שבועיים נדבקה אסתר בנגיף הקורונה. מצבה הלך והידרדר, והיא נפטרה זמן קצר לאחר מכן. "אין לי ספק שהשנים של המאבק שניהלה לשחרורי עלו לה בבריאותה, בחוסר היכולת שלה למצוא את הזמן לטפל בעצמה", אומר יונתן ל'ידיעות אחרונות', "ועל כך אני אהיה חייב לה כל ימי חיי".

אסתר פולארד נולדה בקנדה בשם איילין זייץ, והייתה מורה. בשנות ה-30 לחייה היא ראתה מודעה בעיתון יהודי על אסיר שכלוא בבית כלא אמריקני וזקוק לעזרה. היא יצרה קשר עם יהונתן, שלחה לו מכתבים, ובשנת 1993 הם החליטו להתחתן. את כל חייה הקדישה אסתר למען שחרורו של יונתן. "היא גרמה לאנשים להסתכל במראה ולשאול את עצמם מה הם עושים כדי להשיב אותי הביתה", מספר יונתן, "והרבה פעמים הם לא אהבו את מה שהם ראו במראה הזאת".

פולארד מוסיף שגם לו היא הציעה להסתכל במראה, ולומר מה הוא רואה. כשהשיב לה: "את עצמי", היא אמרה לו: "תסתכל עמוק יותר. תראה. רואים שם את אבא שלך, את סבא שלך, את אבותיך עד למתן תורה בהר סיני. תבין שאתה ממשיך דרכם. זה לא רק אתה פה במראה'. אני מאוד התביישתי", מספר פולארד. "אני יודע שאני בא משושלת של רבנים שעשו הרבה דברים שאני לא עשיתי אז". לאחר נישואיהם פולארד הוסיף והתחזק מבחינה דתית.

בגילוי לב אופייני מספר פולארד על אשתו, שהוציאה אותו מהכלא, והוציאה את הכלא מהראש שלו. "להוציא אותי מהכלא ולהביא אותי לארץ זו היתה המשימה היותר קלה", הוא אומר. "המשימה הקשה יותר הייתה להוציא את הגלות מהראש שלי. היא הייתה המורה שלי. היא הכירה לי דרך חיים שלא הכרתי, דרך חיים של אמת. המשמעות של לחיות על פי רצון השם ועל פי ההלכה".

פולארד אומר כי אינו יכול לתמצת במילים את מה שלמד מאשתו, אבל הוא מעניק דוגמה: "בכלא הייתה מכונת צילום, וצילום עלה 25 סנט. המשמעות למעשה הייתה לבחור בין אוכל לבין צילום. באחד הימים התחלתי לצלם אבל ראיתי שבמכונה יש תקלה ואפשר לצלם חופשי. חשבתי שנפל לידי אוצר של ממש, אבל אז עצרתי את עצמי כי הבנתי שזה לא הדבר הנכון עבורי לעשות כיהודי, ושאם אתפס אבייש את אשתי", הוא מציין דוגמה אחת, מני רבות, כיצד השפיעה אסתר על חייו ואישיותו.

תגיות:יונתן פולארדאסתר פולארד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה