חדשות בארץ

יום עצוב: חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה

ברוב של 51 תומכים מול 48 מתנגדים – חוק הגיוס, שהופל לפני שבועיים במליאה, אושר בקריאה ראשונה

  • כ"ט שבט התשפ"ב
מליאת הכנסת (צילום: פלאש 90)מליאת הכנסת (צילום: פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק הגיוס בקריאה ראשונה, ברוב של 51 תומכים מול 48 מתנגדים. לפי החוק, יעודכנו יעדי הגיוס של בוגרי ישיבות ומוסדות חרדים, תוך משמעות כלכלית אם המוסדות לא יעמדו ביעדי הגיוס. בנוסף, הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות ירד, ויהיה מתווה שירות סדיר מקוצר.

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב: "בתוך הכשלונות הענקיים של בנט ולפיד בטיפול בקורונה וביוקר המחיה, ולאחר הכישלון הקודם באישור חוק הגיוס, הם מצאו זמן הערב להביא שוב את חוק הגיוס הפוגעני ולאשר אותו בתמיכת נציגי התנועה האיסלמית. מטרתו היחידה של החוק הוא נסיון לפגוע בבני הישיבות ולהוציא אברכים מלימודם. אבל זה לא יעזור להם. אף תלמיד ישיבה שתורתו אומנותו לא יעזוב את הגמרא בכפיה. לומדי התורה לא יוכנסו ביעדים ומכסות. את קול התורה לא ישתיקו במדינת היהודים".

"הפכתם את לומדי התורה לאזרחים פליליים", אמר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). "הצבא אינו ערך אלא צורך אך לימוד התורה הוא ערך. לומדי התורה נושאים בעול לא פחות מכל אחד אחר, ואת המסורת הזו אתם הולכים להחריב.

"האמת ידועה, אין שום צורך בגיוס, כבר היום הצבא מחזיק אלפי חיילים שאין בהם צורך. האבסורד הגדול ביותר הוא כי מי שהחליט האם לומדי התורה יהיו עבריינים פליליים הם חברי הכנסת הערביים", הוסיף מקלב.

ראש הממשלה נפתלי בנט, אמר כי מדובר במהלך חשוב: "כניסתם של החרדים לשוק העבודה זה הרווח של כולנו. הערב העברנו בקריאה ראשונה תיקון חשוב לחוק הגיוס שמוריד את גיל הפטור, תוכנית שלמענה פעלתי במשך שנים. עד היום, צעירים חרדים, גם כאלה שנטייתם ורצונם אינם ללמוד בישיבה או שאינם מתאימים לכך, נשארים בישיבה רק מכיוון שאין להם ברירה אחרת. חלקם פשוט ממתינים בישיבה ללא מימוש עצמי עד לגיל 24 - גיל שבו רבים מהם כבר עם משפחה וילדים - וצריכים 'להתפשר' על מקצוע. כך נוצר מצב בו מאות אלפי חרדים חיים חיי עוני ותלות במדינה במשך שנים.

"הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים לגיל 21 תאפשר לצעירים חרדים לצאת ללמוד מקצוע בגיל הגיוני, לעבוד בעבודה איכותית לאורך חייהם ולפרנס את משפחותיהם בכבוד", הוסיף בנט.

שר החוץ יאיר לפיד, אמר לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה: "הבטחנו וקיימנו: שוויון בנטל. אין דבר כזה זכויות בלי חובות. לכולנו יש אחריות על גורלה של המדינה. הממשלה הזו והמפלגה הזו, יש עתיד, ממשיכים לקיים הבטחות. אנחנו עושים מהלכים שבמשך שנים על גבי שנים אף אחד לא העז לגעת בהם".

שר הביטחון בני גנץ הוסיף, "העברנו כעת במליאה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה - צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה. נמשיך לפעול למען שמירה על ביטחונה של ישראל וחוסנה".

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בטוויטר, "מילה זו מילה. לא ויתרנו על העיקרון של שוויון בנטל, נלחמנו בכל הכוח כדי להעביר את חוק גיוס בני הישיבות והיום הוא עבר בכנסת בקריאה ראשונה".

ח"כ ריידא רינאוי זועבי ממרצ, שכאמור לפני שבועיים היא זו שגרמה להפלת החוק, הצביעה הפעם בעדו. היא נימקה את דבריה בכך שהגיעה עם הקואליציה להבנות בנוגע לחברה הערבית. "לאחר שהגעתי להבנות עם הקואליציה בנוגע לבעיות של הבדואים בנגב בענייני הקרקעות, הדיור והישובים הבלתי מוכרים ובניית תוכנית כוללת שמטרתה פיתוח מתקנים בכפרים הבדואים בנגב, וכמובן לאחר שהקואליציה הממשלתית התחייבה שלא להשתמש בחוק גיוס החרדים לאשרור חוק דומה לבני החברה הערבית, וכל חוק בהקשר זה הנוגע לציבור הערבי, הצבעתי היום בעד חוק הגיוס לחרדים", אמרה.

הרב זמיר כהן מנפץ מיתוס של 70 שנה בפחות מ-13 דקות. תקשורת פוליטיקאים ומפלגות, מול עובדות, נתונים ומספרים. לראות ולא להאמין מה ניסו למכור לנו עשרות שנים. חובה לצפות:

 

תגיות:בחורי ישיבהחוק הגיוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה