עובדות שלא ידעתם

הידעתם איזה כוכב ים בולע אלמוגים?

מהי נשימת המדבר, מה מחזק את העצמות, ואיך נוצרים בולענים? 5 עובדות שלא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מהי "נשימת המדבר"? במבט מהאוויר, ניתן לראות במזרח מדבר סהרה שבאפריקה מבנה ספירלי מוזר. בניגוד למה שניתן לחשוב, לא מדובר במבנה קדום כלשהו, אלא במיצג אמנות בשם "נשימת המדבר" שנוצר בשנת 1997 למניינם על ידי קבוצת אמנים בשם D.A.S.T Atream. גודל המיצג הוא כ-92 דונם.

• הידעתם אלו מאכלים מחזקים את העצמות? ידוע שסידן חשוב לחיזוק העצמות, והדבר אכן נכון. אך לבניית העצמות דרוש וחשוב מאוד גם ויטמין D, שנמצא במאכלים כמו חלב, יוגורט, דגים כמו טונה, סרדינים וסלמון, וכן בטחינה, בתרד ובירקות ירוקים. כמובן, הספיגה הטובה ביותר של ויטמין D מגיעה מחשיפה מבוקרת לשמש.

• הידעתם מדוע המגדלורים בעבר האירו בצבעים שונים? בעבר, המגדלורים בכל אזור האירו בצבעים שונים, כדי לסמל לספנים לא רק היכן החוף, אלא גם באיזה חוף מדובר. כיום, עם הטכנולוגיות הגיאוגרפיות המתקדמות, כבר אין כמעט צורך במגדלורים, וודאי שלא בצבעים השונים.

• הידעתם איזה כוכב ים בולע אלמוגים? מדובר בכוכבן הקוצני, הידוע גם בשם "כוכבן האלמוגים". הוא גדול ומסוכן, יש לו 20 זרועות ופיו נמצא במרכז גופו. כדי לבלוע אלמוג, הכוכבן שולף החוצה את קיבתו ומפריש על האלמוג ריר המכיל אנזימים שמפרקים את האלמוג ומעכלים אותו. הכוכבן פעיל בעיקר בלילה, ומסוגל לבלוע בלילה אחד אלמוג אחד גדול.

• הידעתם איך נוצרים בולענים? בולענים נוצרים בדרך כלל כתוצאה מפעולה תת-קרקעית של מים, שיוצרת חלל מתחת לפני האדמה. ברגע מסוים, השכבה העליונה של האדמה מתמוטטת אל החלל הריק שמתחתיה. באזור ים המלח, שם נפוצים בולענים, הם נוצרים כיוון שמים בעלי מליחות נמוכה יותר ממי הים ממיסים שכבות תת-קרקעיות של מלח יבש, כך שהאדמה שמעליהם שוקעת.

תגיות:אלמוגעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה