חדשות בריאות

6 מיליארד שקלים – זו המכה שספג המשק הישראלי בעקבות האומיקרון

בעקבות שיאי התחלואה והבידודים, עלות הפגיעה של האומיקרון למשק הישראלי הוא עד 6 מיליארד שקלים

  • כ"ט שבט התשפ"ב
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

העלות הכוללת של גל האומיקרון למשק הישראלי הוא 6-5 מיליארד שקלים – כך עולה מניתוח שפורסם ב'ישראל היום'.

במשרד הבריאות מציינים כי שיא גל האומיקרון כבר מאחורינו. אמנם מדדי  התחלואה עדיין גבוהים מאוד, אך ניתן להעריך את עלויות התפשטות האומיקרון למשק.

אמנם הממשלה סירבה להכניס את ישראל לסגר ושמרה על תפקוד המשק. אך הבידודים ההמוניים והפסד רב של ימי עבודה, בנוסף למספר העצום של הבדיקות שנרכשו, והתו הירוק בחנויות הגדולות – גרמו לנזק כלכלי כבד של עשרות מיליוני שקלים.

על מנת לחשב את עלותו של הגל החמישי, יש לקחת בחשבון שני נתונים: - העלות התקציבית האובייקטיבית שכוללת את הוצאות הממשלה על רכש בדיקות, ציוד, חיסונים, תרופות, מימון ימי בידוד ועוד, וכן העלות המשקית כתוצאה מאובדן ימי עבודה בשל הבידודים ההמוניים וירידה ברכישות של מבודדים.

לפי תחזיות בנק ישראל, הנזק המצטבר יגיע ל־2.5-1.2 מיליארד שקלים במונחי תוצר. בבנק מציינים שהאומדן בוצע על סמך העלות היומית המשוערת לבידוד אדם, שמושפעת מירידה בצריכה (המבודדים לא יוצאים לקניות ולמסעדות, למשל) ומירידה בתפוקת העבודה, שכן לא בכל ענף מתאפשרת עבודה מהבית.

על פי נתוני הבנק, העלות היומית הממוצעת לבידוד אדם עומדת על כ־273 שקלים, ובהינתן גל של לפחות 20-10 ימים, שבהם נגיע לשיא של 900-450 אלף מבודדים, הנזק המצטבר יגיע לכ־2.5-1.2 מיליארדי שקלים במונחי תוצר.

במשרד האוצר מבקשים לציין שעדיין מוקדם מדי להעריך את העלות האמיתית של אובדן התוצר כתוצאה מהאטת הפעילות, ושיש להמתין עד סוף הגל. "במהלך חודש ינואר המשק עבד - הפעילות היצרנית המשיכה ככל הידוע לנו כרגיל, מלבד פגיעות נקודתיות. בנוגע לצריכה, אנחנו רואים שנרשמה ירידה ברכישות בכרטיסי אשראי ב-10 ימים ראשונים של ינואר, שהיתה דומה לגל הרביעי, ומאז אנחנו רואים עלייה די קונסיסטנטית ואפילו חזרה לתקופה של טרום הקורונה".

גורם במשרד האוצר הסביר: "כאשר משאירים את המשק פתוח זה לא רק נותן אפשרות למשק להמשיך לעבוד בתקופה של הגל, אלא גם כשיוצאים מהגל - המשק מתניע את עצמו מהר יותר. בגלים הראשון עד השלישי המשק היה סגור, ואחרי שנפתח ראינו שלקח לו זמן לחזור לפעילות המלאה. כעת, לעומת זאת, אנחנו רואים כעת חזרה מהירה לפעילות. הגלגל ממשיך לנוע". 

תגיות:קורונהכלכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה