שבת

"60 שניות אחרי כניסת השבת כל החשמל קרס"

"לא, לא יכול להיות! אני רצה אל השעון, ולא מאמינה למראה עיניי – 60 שניות בדיוק אחרי שקיעת החמה! זהו, שבת כבר כאן". שולי שמואלי עם מסקנות על השבת שעברה עליה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קציצות הדגים ברוטב אדום, שהכנתי הפעם עם אקסטרה השקעה כולל הפטרוזיליה והכוסברה והשום הכתוש, כבר עומדות מוכנות על הפלטה. וככה יתר האוכל מחכה לו על הפלטה או במקרר לתחילת סעודת שבת.
זהו, הכול מוכן. האוכל על הפלטה. הבית מסודר. הנרות דולקים.
נוחתת על הספה ופותחת בעונג עלון 'עונג שבת' של הידברות. השקט. הרוגע של אחרי הסערה. אין על זה.

ואז זה קורה. בום! כל החשמל בבית נופל.
לא, לא יכול להיות! אני רצה אל השעון, ולא מאמינה למראה עיניי – 60 שניות בדיוק אחרי שקיעת החמה! זהו, שבת כבר כאן.

גם אם הפקק בארון החשמל נפל, כבר אין יותר מה לעשות.
בעלי יצא אל הרחוב, ומסתבר שזה לא רק אצלנו, אין חשמל בכל הרחוב.

אין לי בעיה עם תקלות חשמל שכונתיות, להיפך, זה די שובר שגרה ונחמד, אבל לא בימי שישי ובטח שלא בשבת. בילדות הפסקות החשמל השכונתיות זכורות לי כהרפתקה מסעירה, ואת דפיקות הדלת האוטומטיות של השכנים - "גם אצלם אין חשמל?".
אבל שבת – שבת זה היום הקדוש, זה היום שלנו עם הקב"ה. ולהישאר ביום המיוחד הזה בחושך זה ממש מצער. ואם להיות כנה, זה היה מכאיב.

הרי אין שום דבר שקורה במקרה. והחשמל יכול היה ליפול בכל יום אחר בשבוע, וגם בכל שעה אחרת בשבוע. העובדה שזה קרה בליל שבת, 60 שניות בדיוק אחרי שקיעת החמה הניפה דגל עם אותיותקידוש לבנה שזה נשלח ממרומי השמים בהשגחה פרטית. אלינו, ואל כל תושבי הרחוב.

ואם זה לא היה מספיק ברור מהתזמון המדויק שמדובר פה בהשגחה פרטית, אז הקב"ה דאג להראות לנו את זה ישר לפרצוף, שלא יישארו ספקות למישהו.
השכנים שגרים בסמיכות אלינו מחוברים בשבתות לגנרטור, שזה אומר שבשבתות הם בכלל לא משתמשים בחשמל שמגיע מחברת החשמל ובתשתיות שלה, כדי לא ליהנות מחילולי שבת של יהודים שעובדים בשבתות בחברת החשמל. אחרי נפילת החשמל, הם דפקו לנו בדלת, ושאלו באדיבותם אם אנחנו מעוניינים להעביר חלק מהאוכל שלנו לחימום על הפלטה שלהם. זו הייתה הצעה נחמדה, אבל לקב"ה היו תוכניות אחרות...
כעבור שעה כל החשמל אצלם בבית נפל. "אבל איך זה יכול להיות?! החשמל שלהם בכלל מגנרטור", שאלתי את בעלי שסיפר לי על מה שקרה. "טעות אנוש. מישהו כיוון את שעון השבת של הגנרטור על השעות הלא נכונות", השכן אמר לבעלי והוסיף באותה נשימה – "ה' רצה שגם אנחנו נצטרף להפסקת החשמל".

אנחנו גרים בסמיכות כבר שלוש שנים, ודבר כזה לא קרה להם באף שבת, לפחות לא בשלוש השנים האחרונות שאנחנו שם. זה היה כל כך ברור שיד ה' הייתה כאן, וזה הוביל אותי למסקנה שזועקת מאליה – ה' רוצה שנתעורר בנקודה שקשורה לשבת קודש.

בסיומה של תפילת ערבית בעלי שאל את המתפלל שלצדו, שגם הוא נותר ללא חשמל בביתו, "מעניין למה זה קרה...?".

 "מה זאת אומרת למה? עמוד חשמל נשרף", הוא השיב בלי לחשוב פעמיים.

"לא... לסיבה הרוחנית אני מתכוון...", בעלי ענה.

הרי אין שום דבר במקרה, ואם באים ייסורים על האדם – יפשפש במעשיו, ככה חכמים לימדו אותנו. אז פשפשתי, עשיתי חשבון נפש קצר על מה ולמה זה קרה... כולנו ברחוב שומרי תורה ומצוות, ככה שוודאי לא מדובר על חילול שבת של אנשי השכונה.

המסקנה שהגעתי אליה היא שכנראה מדובר בדברים יותר דקים, וכל אחד צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו, ולמצוא איפה הוא קצת מפשל, כמו זמן קבלת שבת - האם זה בדקה האחרונה? האם מתחילים את ההכנות מאוחר, ומסיימים יותר מדי מאוחר? ואולי מדובר בדברים שקשורים לכבוד ועונג שבת? ואולי לא מקפידים הלכתית על דברים שראוי ליישם אותם? וכאן כל אחד נדרש לעשות "חושבים" עם עצמו, כמו שגם אני עשיתי.

ובמאמר מוסגר אתייחס לשאלה המתבקשת: רגע, מה עם אותם רבים שאינם כלל שומרי שבת והחשמל עובד בביתם כמו פיקס במשך השבת? איך זה שלשומרי שבת החשמל קורס, ולאלה שבכלל לא זוכרים שיש שבת-קודש יש חשמל?
הקב"ה יודע בדיוק מי יתעורר לתשובה ולתיקון המעשים, ויתחזק בעקבות הקושי הקטן שביקר אצלו, ומי ימשיך הלאה כאילו כלום לא קרה. הרי בואו נהיה אמיתיים, אם אצל מישהו שלא מחובר בכלל למסורת ישראל החשמל היה נופל בשבת, הסיכוי שהוא היה חושב לעצמו "כנראה שה' רוצה שאני אתחזק בשמירת השבת" הוא אפסי, ואפילו פחות מאפסי אם היה כזה דבר.

ה' מעורר את מי שמבין את המסרים שלו, את מי שחושב עליו ועל התורה הקדושה, את מי שקירבת השם מדברת אליו ונמצאת בחייו.

ה' מעורר גם את הרחוקים יותר, וודאי, הם בניו האהובים ולהם הוא כמהה שיחזרו אליו וישובו אליו בתשובה. אבל אצלם בדרך כלל המסרים הדקים והעדינים יותר, לא יעשו את העבודה, והם יצטרכו קריאות השכמה קצת יותר קולניות.

בכל מקרה, מה שלמדתי מאותה שבת זה שלשמור שבת זה לא מספיק. ה' רוצה שנהיה מחוברים לשבת בכל נימי נשמתנו, שנאהב אותה, שנכבד אותה, שנעשה את המקסימום בה, כי היא ברית הקודש בינינו לבינו. שבת היא לא "עוד" מצווה. היא כמו "הכתובה" של החתן והכלה, היא הבסיס לקשר שבינינו, היא העדות לנאמנות שלנו כלפיו.

למה זה כל כך קריטי לשמור שבת? הרב זמיר כהן משיב. צפו:

 

"אחרי שנים של עיסוק עם הציבור הגעתי למסקנה חד משמעית". הרב יוסי מזרחי על משמעות שמירת השבת:

קראו גם:

מסכים שהכול אמת, אבל לשמור שבת?! לא מסוגל

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

תגיות:חשמלשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה