חדשות ומשמעותן

המתיחות במזרח אירופה: האם פוטין באמת יפלוש לאוקראינה?

האם מלחמה עלולה לפרוץ בכל רגע, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין יממש את איומיו ויפלוש לאוקראינה? כל מה שרציתם לדעת על המתיחות הגוברת בין רוסיה למערב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי שראה בשבועות האחרונים את התמונות המאיימות של הכוחות הרוסיים (כ-100 אלף חיילים) על גבול אוקראינה, לא הצליח להישאר אדיש. התחושה היא של ערב מלחמה, על כל המשתמע מכך. מה עוד שבשבוע שעבר הודיעה ארה"ב שהיא מתחילה בפינוי של משפחות הדיפלומטים שלה מאוקראינה, ומאידך – מדינות נאט"ו החלו בשליחת משלוחי נשק לכוחות האוקראינים. כל אלו מעידים שהמצב רגיש מאוד.

האם באמת עומדת לפרוץ מלחמה בין רוסיה למערב? האם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עומד לממש את איומיו ולפלוש לאוקראינה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה

הפלישה הקודמת של רוסיה לאוקראינה הייתה לפני כשמונה שנים, אז ב-2014, נערכו הפגנות ענק ברוסיה נגד הממשל בראשותו של הנשיא ינוקוביץ, בשל היותו פרו רוסי. ההפגנות התפתחו לקרבות חמים בכל רחבי קייב. בעקבות זאת נמלט הנשיא לרוסיה, ובינתיים פלשו הרוסים לאוקראינה וכך כבשו את חצי האי קרים. האו"ם יצא אז בגינוי מובהק, ומדינות רבות בעולם הביעו את מחאתן על מעשיה של רוסיה.

בנוסף, פרצה באותם ימים מחלוקת קשה בין תושבי שני מחוזות המשויכים רשמית לאוקראינה, אך סמוכים לגבול עם רוסיה – אלו מחוזות דונצק ולוגנסק. חלק מתושביהם רצו להתאחד עם רוסיה, וחלקם ביקשו להישאר משויכים לאוקראינה. פרצה מלחמת אזרחים בין התושבים, ובסופו של דבר השתלטו הרוסים על חלק מהשטחים במחוזות האלו וכיום הם נשלטים על ידי הרוסים, ואף נעשה בהם שימוש במטבע רוסי ובדרכונים רוסיים (למורת רוחם של חלק גדול מהתושבים).

עד היום נשמעות לא פעם דרישות של האו"ם מרוסיה להוציא את כוחות הצבא שלהם מהמחוזות הללו, אך הם מסרבים, בטענה שהם מגנים על אזרחיהם המתגוררים שם (כאמור, אחרי שהם בעצמם השתלטו עליהם...)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

האולטימטום עם ארה"ב

מי שמעט בקיא בהיסטוריה הרוסית-אוקראינית, יודע כי מעולם האוקראינים לא אהדו את הרוסים בלשון המעטה, וחיפשו בכל דרך את ההזדמנות להתנתק מהם ולחבור למערב אירופה. כעת, בעקבות המהומות האחרונות, רצונם של האוקראינים להתנתק מרוסיה גובר, אך כמובן שרוסיה אינה מעוניינת בכך.

בנוסף, יש בכל הסיפור הזה גם נושא נוסף - ברית נאט"ו. זוהי ברית שנחתמה אחרי המלחמה הקרה, וכוללת הסכם בין המדינות החתומות עליה, לגבי כך שבכל מקרה של תקיפה כנגד מישהי מהן, יחברו כל המדינות האחרות כדי לסייע לה, בין היתר באמצעות סיוע צבאי. מהיום בו נחתם ההסכם מעוניינת רוסיה להסיר את איום ברית נאט"ו, שכן היא חשה שהיא מהווה את האיום הגדול ביותר עליה, וכעת הדבר חשוב לה במיוחד.

אז מה בעצם קורה עכשיו?

בשבועות האחרונים התקיימה סדרת פגישות בין נציגי ארה"ב, נאט"ו ורוסיה, בניסיון לייצר פריצת דרך, אך הדבר לא הגיע לידי הבשלה כלל. בתגובה לכך העביר השבוע פוטין רשימת דרישות אל מזכיר המדינה האמריקאי, בהן הוא דורש בין היתר התחייבות שאף אחת ממדינות בריה"מ לשעבר, כולל אוקראינה, לא תצורף לנאט"ו, וכן שארה"ב ובנות בריתה לא יציבו נשק בסמוך לגבול הרוסי. בתמורה לכך הציע פוטין להסיר את 100 אלף החיילים שהציב סביב אוקראינה. פוטין הבהיר שהוא מקציב שבוע לקבלת תשובה מארה"ב, ואם לא – הוא יפלוש לאוקראינה.

האם הוא אכן יממש את איומיו?

נראה שבארה"ב לוקחים את האיומים ברצינות. נשיא ארה"ב התבטא השבוע כמה פעמים שהוא משער שפוטין אכן יפלוש לאוקראינה. גם מנכ"ל נאט"ו טען ש"יש סכנה ממשית לעימות  מזוין באירופה". מאידך, באוקראינה התושבים נראים יחסית שאננים, שכן גוברת שם ההערכה שגם אם תהיה פלישה, היא תהיה מזערית בלבד, ולכל היותר הוא יכריז על ריבונות במחוזות דונצק ולוגנסק, שממילא כבר חברו לרוסיה לפני שנים.

בארה"ב הבהירו שהם בינתיים ממשיכים בשיחות בנושא, אך גם איימו ש"אם תהיה פלישה של כוח רוסי נוסף לאוקראינה – זה יוביל לתגובה חמורה מארה"ב ואף ממדינות אירופה".

תגיות:רוסיהאוקראינהמתיחותחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה