חדשות בריאות

מאז פרוץ המגפה לפני שנתיים: העומס בבתי החולים הגיע לשיאו

עומס כבד בבתי החולים – כ-800 חולים מאושפזים במצב קשה. "העומס הוא גדול וכבד ויש פגיעה באיכות הטיפול", מודה פרופ' רן בליצר

  • כ"ג שבט התשפ"ב
(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)
אא

משרד הבריאות פרסם אמש (שני) את מדד העומס בבתי החולים. מהנתונים עולה כי בתי החולים ברחבי הארץ הגיעו לשיא במספר המאושפזים, זאת מאז פרוץ המגפה לפני שנתיים. בעקבות העומס יש ירידה באיכות הטיפול.

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות ומנהל מכון המחקר בשירותי בריאות כללית, אמר הבוקר ל-103FM כי "אנו נמצאים בהחלט בשיא, אך בכל מה שקשור למערכת האשפוז ולחולים הקשים - אנחנו עוד לפני השיא, ועוד נכונו לנו ימים מורכבים".

הוא הוסיף והסביר כי "יש פער בין המקום בו כולם רוצים להיות, לבין המקום בו אנו נמצאים עכשיו", וכי בעקבות העומס הכבד יש ירידה באיכות הטיפול הניתן למאושפזים. "יש תהליך הדרגתי בירידה ביכולת הטיפול המיטבי במחלקות ובקהילה", אמר. "דובר על כך שכבר מ-500 חולים מתחילה ירידה באיכות הטיפול ואנחנו עם 800. אמנם במהלך התקופה התגברה יכולת הספיקה של המערכת ואפשר לומר שהחולים קשה כעת שונים מהתחלואה הקשה של הגלים הקודמים. העומס הוא גדול וכבד ויש פגיעה באיכות הטיפול, אבל האתגר הוא יותר על מחלקות פנימיות מאשר על מחלקות טיפול נמרץ".

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע העריך אמש כי גל התחלואה נמצא כעת בשיאו וכי במהלך השבוע הקרוב נתחיל לראות ירידה במספרי המאומתים. עוד הוסיף סגל והסביר כי אמנם יש ירידה מסתמנת, אך במספר החולים הקשים – נראה עליה בשבוע הקרוב.

"בגרף שהכנו רואים שיש כבר בלימה במספר המאומתים בגילים 60 ומעלה. זה נתון חשוב, כי הוא משפיע ישירות על מספר החולים קשה", הסביר סגל. "כאן המקום להזכיר שכשאנחנו נמצאים בשיא התחלואה, אז מספר הנדבקים בהכפלה האחרונה שווה לסך הנדבקים מתחילת המגפה ועד היום".

פרופ' סגל ציין כי הימים הקרובים הם הזמן הקריטי ביותר להידבק, וכי אנשים מבוגרים ובקבוצות סיכון צריכים להישמר במיוחד השבוע. "עכשיו הסיכוי להידבק הוא יותר גבוה מבשאר המגפה", הבהיר.

במשרד הבריאות מדווחים שעד כה נדבקו כ-2.5-3 מיליון איש בנגיף. ההערכות הן שכמות הנדבקים האמיתית היא בערך פי שלושה. זו אכן היתה ההערכה הראשונית, של בין 2-4 מיליון נדבקים.

האם האומיקרון הוא הווריאנט שיוביל לסיום המגיפה? פרופ' סגל אמר כי ניתן לקוות ולהעריך שזה הווריאנט שיסיים את המגפה, אך הזהיר כי הנגיף ידוע בכך שהוא מתעתע ומרתיע. "ייתכנו וריאנטים נוספים, אבל ככל שעובר הזמן גם ארגז הכלים שלנו הולך ומשתפר", הבהיר הפרופסור. "יש לנו את התרופה עכשיו, את החיסונים, וגם חסינות טבעית של למעלה מחצי מהאוכלוסייה כאן ובעולם. כל אלו יעזרו לנו לסיים עם הקורונה, לפחות בצורה שבה התרגלנו בשנתיים האחרונות".

גם מאירופה נשמעים קולות אופטימיים. ד"ר דורית ניצן, מנהלת החירום של אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, אמרה כי "אנחנו מאוד מקווים ש-2022 תהיה השנה שבה נוכל הכריז עולמית על סיום הפנדמיה ומעבר למצב שאנחנו קוראים לו אנדמי, מצב שבו אנחנו חיים עם הווירוס במין סטטוס-קוו".

תגיות:עומסקורונהפרופ' רן בליצרבתי חולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה