חדשות בארץ

חמור: המשטרה שתלה תוכנת מעקב בטלפון של אזרח, והכל נחשף: שיחות, הודעות, ווטסאפ

פרשת NSO מסתעפת: הטלפון של האזרח ה"מסומן" הפך ל"שקוף", כאשר החוקרים רואים בזמן אמת עם מי הוא מתכתב, ובאילו אפליקציות הוא משתמש

  • י"ח שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חטיבת הסייבר של המשטרה, סיגינט, סימנה אזרחים ישראלים כיעדי מודיעין ובנתה עליהם פרופילים על בסיס שימוש בתוכנת פגסוס שלNSO  - כך דווח הבוקר (חמישי) ב'כלכליסט'.

על פי הדיווח, יחידת סיגינט שותלת את תוכנת הריגול על הטלפון של האזרח, ובכך הפך הטלפון "שקוף לחוקרים", שיכלו לראות כל פעולה שמתבצעת בו ולהאזין לכל שיחה שמתנהלת דרכו.

כשסיגינט מופעל, שוטר אחד מאזין און-ליין, ועוקב אחר התראות, שיחות נכנסות, מיילים וכיוצא בזה, בזמן אמת. בנוסף שוטר מאזין אוף-ליין ונובר בהיסטוריה שמצויה על הטלפון. על פי המידע שמחשף, בונה חטיבת הסייבר פרופיל לדמותו של האזרח, והוא כולל בדרך כלל מידע רגיש.

באחד המקרים שנחשפו לאחרונה, קצין משטרה שהפעיל את יחידת המ"מ (מבצעים מיוחדים) על "המטרה", החליט לעקוב באמצעי הריגול אחרי פעיל חברתי מסוים. הוא העביר את מספר הטלפון שלו לחוקרים, ותוך תקופה קצרה הטלפון של אותו אדם הודבק מרחוק בפגסוס של NSO. ההשתלטות על הטלפון אפשרה לחוקרים לגלות באילו אפליקציות הוא משתמש. המידע נכנס למצגת, שנשלחה לאחר מכן לקצין המ"מ. באותה מצגת נכתב על המידע האישי והרגיש כי הוא "מנוף לחקירה, להכין חיסיון, להגיד ליחידה להכין צו האזנות".

חמורה לא פחות היא העובדה שהפרופילים שנבנים על פי תוכנת הריגול, נשמרים בצורה של מצגות מודפסות או קבצי מחשב, תחת שם האזרח המדובר. המצגות והקבצים נשמרים לעיתים בקלסרי היחידה או במחשבים, ולא תמיד נמחקים.

ממשטרת ישראל נמסר: "רצף האירועים המתוארים אינם מוכרים למשטרה וניכר כי יש אינטרס להחסיר פרטים שלא מאפשרים בדיקה מעמיקה. ככל שיועברו פרטים נוספים נוכל לבדוק את המקרה ביסודיות. נדגיש כי אין בסיס לטענות העולות בפרסומים, כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי דין, על בסיס צווי בית משפט ונוהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לו. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק".

ממשרד המשפטים נמסר: "המקרה המתואר לא מוכר לנו. נהלי הפקה של תוצרי האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים אושרו על ידי הפרקליטות והמשנה ליועמ״ש. מובן שאין נהלים ספציפיים לחברה/ לתכנה מסוימת. מדובר בנהלים חסויים, ככלל ההפקה מותרת רק כאשר עולה חומר רלוונטי לחקירה ולחשדות (כך עולה גם מפסיקת בית המשפט העליון בנושא)".

תגיות:משטרהNSO

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה