חדשות בארץ

ממצאי חקירת מותו של מפקד חטיבת הנח"ל: סבירות גבוהה שנפטר מדום לב

הוועדה שהוקמה לחקירת נסיבות התמוטטותו הפתאומית ומותו של אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל הגישה את ממצאיה לרמטכ"ל אביב כוכבי. מהממצאים עולה, כי לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות אולם בסבירות גבוהה אסמן נפטר מדום לב

אל"מ שרון אסמן ז"ל (צילום: דובר צה"ל)אל"מ שרון אסמן ז"ל (צילום: דובר צה"ל)
אא

ועדת החקירה שהוקמה בעקבות מותו של אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל, מפקד חטיבת הנח"ל, הציגה אמש (שני) את ממצאיה בפני משפחתו. אסמן, בן 42, התמוטט בפתאומיות ב-1 ביולי 2021, במהלך אימון כושר כושר בבסיס צה"ל במרכז הארץ, שלושה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו כמפקד חטיבת הנח"ל. צוות רפואי ביצע בו פעולות החייאה, בסופה נאלץ לקבוע את מותו.

בראש ועדת החקירה עמד תת-אלוף (מיל') גיא חסון, וממצאיה סוכמו על ידי הרמטכל רב-אלוף אביב כוכבי. במקביל לעבודת הוועדה, פעלה ועדת משנה רפואית בראשותה של ראש ענף רפואה במרכז לשירותי רפואה, סגן-אלוף ד"ר שרון אוחיון.

מצה"ל נמסר, כי מתוך מסקנותיה של הוועדה ועל בסיס הכלים שעמדו לרשותה, לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות. עם זאת, לאחר בדיקת מאפייני האירוע, ובהתבסס על ידע רפואי נרחב המגובה במחקר רפואי, ניתן לומר כי בסבירות גבוהה סיבת המוות הינה דום לב.

הוועדה מצאה כי רופא חטיבת הנח"ל הגיב במהירות בהגעתו אל אסמן תוך דקות בודדות לאחר התמוטטותו, וכי החל בפעולות החייאה מיידיות בסיוע צוות מד"א שהגיע לנקודת האירוע. לצד הענקת הטיפול הרפואי, הוועדה מצאה כי נכון היה לשלב מכשיר החייאה (דפיברילטור) בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה. לצד זאת, אין במסקנה זו ערבות שתוצאות האירוע המצער היו נמנעות.

בנוסף, הוועדה מצאה פערים בהנחיות לפריסת מכשירי החייאה ביחידות צה"ל, ועל כן המליצה להרחיב את פריסתם בצה"ל באופן מיידי. בצה"ל ציינו, כי בחדר הכושר שבו התרחש האירוע הטרגי לא הייתה חובה להציב מכשיר מסוג זה.

כמו כן, הוועדה מצאה כי מד"א הוא המענה הרפואי הזמין ביותר לבסיסים צבאיים עורפיים הממוקמים בצמוד למרכזים עירוניים, ועל כן המליצה על ריענון ותרגול דרכי ההתקשרות עם מד"א.

בעקבות ועדת החקירה, הנחה מפקד זרוע היבשה על הקמת ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, וזאת מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי, כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים.

מסקנות הוועדה הוצגו לרמטכ"ל, שהביע צער עמוק על לכתו של אלוף-משנה אסמן ז"ל והוקיר את פועלו ותרומתו רבת השנים לביטחון מדינת ישראל. כוכבי קיבל את מסקנות הוועדה והנחה על הצעדים הבאים:

ראשית, נדרש לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה. שנית, הנחה הרמטכ"ל על ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיים. בנוסף, הוא הנחה על הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל ובמרחבים מתאימים נוספים, ועל השלמת רכישתם והתקנתם עד ה-1 ביולי 2022.

הרמטכ"ל הדגיש בסיכום הדברים את חשיבות הביצוע של בדיקות הסקר הבריאותיות, והנחה להגדירן כבדיקות חובה למשרתי הקבע ואף כתנאי לקידומם. הבדיקות יבוצעו בטווחי זמן קצרים, אשר ייקבעו על ידי חיל הרפואה. כוכבי אף הנחה להתאים את תדירות הבדיקות לכל משרת באופן פרטני, בהתאם למאפייניו הבריאותיים.

תגיות:דום לבאביב כוכבישרון אסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה