חדשות כלכלה

הכאוס במשק נמשך: בשנת 2021 נסגרו כ-70 אלף עסקים קטנים ובינוניים

שנת 2021 היוותה גזר דין מוות לעסקים קטנים ובינוניים רבים: 70,000 עצמאיים נאלצו לסגור את העסק שלהם. שר האוצר, לידיעתך

  • ט"ז שבט התשפ"ב
(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
אא

בשנת 2021 נסגרו 70,000 עסקים קטנים ובינוניים – כך עולה מהערכות ראשוניות של לשכת העצמאים בישראל.

הנתון, שפורסם הבוקר (שלישי) ב'ישראל היום', הוא הגבוה באופן משמעותי ביחס לשנים הקודמות. לשם השוואה, בשנת 2020 נסגרו כ-38 אלף עסקים, וב-2019 - 44 אלף. ככל הנראה מספרם הנמוך של בתי העסק הקטנים והבינוניים שנסגרו ב-2020 קשור לסיוע הכלכלי שקיבלו העצמאיים מהמדינה באותה שנה. סיוע זה, שהיה "חבל הצלה" עבור רבים מהם, הסתיים ברובו בשנת 2021 וגרם לקריסתם של 70,000 עסקים.

בנוסף, ייתכן שחלק קטן מהעסקים לא פעלו בשנת 2021, אך לא סגרו את תיקיהם ברשות המיסים, על מנת לזכות לכספי הסיוע מהמדינה. למרות הסתייגויות אלו, עדיין מדובר במספר גבוה ומטריד, של עשרות אלפי עסקים שנסגרו.

ייתכן שסגירת עסקים קטנים ובינוניים מרתיעות את היזמים מפתיחת עסק. זהו נתון המסביר את העובדה שבשנת 2021 נפתחו רק 35 אלף עסקים.

שר האוצר אביגדור ליברמן ככל הנראה אינו בקיא במספרים אלו. כזכור, רק בשבוע שעבר כי שנת 2021 הייתה "בוודאות השנה הכי טובה במאה ה-21 מבחינה כלכלית". אמנם בשנה שעברה נשברו כמה שיאים מרשימים - בתחום היצוא, הוצאות האשראי, רווחי הרשתות הקמעונאיות, הבנקים ועוד. אך האזרח הקטן, העצמאי שמנסה לצוף עם העסק שלו על פני המים, האם הוא מעניין מספיק את שר האוצר?!

מהמחקר שביצע ד"ר רובי נתנזון, היועץ כלכלי של להב, עולה ש-86.4% מהעסקים שרדו את שנתם הראשונה, כמחצית שרדו את השנה החמישית, ופחות משליש שרדו יותר מ-13 שנים. עוד מנתוני המחקר כי תלוי מאוד באיזה תחום פועל העסק. למשל, בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד – מרבית העסקים שורדים יותר מ-11 שנים. לעומת זאת, ענף שירותי האוכל והאירוח קשה יותר, וכבר בשנה החמישית שורדים פחות משליש מהעסקים.

רוצה פרנסה בשפע? לפני כל הברכות והסגולות, זה מה שתעשה. צפו בדברי הרב יגאל כהן:

תגיות:עסקיםקורונהכלכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה