חדשות יהדות

מרגש: אחרי 60 שנה, החוואי שגדל כנוצרי ושאמו הסתירה את יהדותה - הניח תפילין

באיחור של 60 שנה נערכה השבוע בר מצווה לקשיש ממוצא גרמני - שהתברר כי אמו יהודייה.  הקשיש בן ה-73 זכה להניח תפילין לראשונה בחייו על ידי שליחים מתנועות 'תורה מציון 'ו'בני עקיבא', שטיילו באזור החווה שלו בעיר פרת', שבמערב אוסטרליה

אא

באיחור של 60 שנה נערכה השבוע בר מצווה לקשיש ממוצא גרמני - שהתברר כי אמו יהודייה. 

הקשיש בן ה-73 זכה להניח תפילין לראשונה בחייו על ידי שליחים מתנועות 'תורה מציון 'ו'בני עקיבא', שטיילו באזור החווה שלו בעיר פרת', שבמערב אוסטרליה.

הקשיש - ג'יימס ליליווייט שמו, קרא לנערים הדתיים ושאל אותם מהיכן הם. כשאמרו שהם מישראל, הוא הפתיע ואמר להם :"אמא שלי הייתה פעם יהודייה". הנערים ששמעו זאת, התחילו לתחקר אותו על סיפורו, ואז נודע להם כי הוא נולד לאם ניצולת שואה שהיגרה לבריטניה - שם למעשה פגשה את אביו של ג'יימס. בשלב מסוים הנישואים שלהם עלו על שרטון, והאם שוב עזבה - הפעם לאוסטרליה. זה היה כשג'יימס היה בן 15. 

בראיון ל'ווינט' סיפר ג'יימס כי אמא שלו סחבה טראומה ממה שראו עיניה בשואה, עד שבשלב מסוים היא נהייתה פרנואידית ומעולם לא דיברה על עברה או על יהדותה, עם בנה. במקביל, היא גם התמודדה עם בעיות נפשיות רבות. "הרבה פעמים הייתי צריך לקחת אותה לבית חולים פסיכיאטרי, והשאירו אותה שם עד שדעתה הייתה מתיישבת. היה קשה מאוד לאשפז כך את אמא שלי לשבועיים בכל פעם", סיפר ג'יימס. 

מוטי נוה, שליח 'תורה מציון', סיפר כי הם קטפו פירות בשדה אוכמניות במערב אוסטרליה, כשג'יימס ניגש אליהם לפתע. "הבנו שיש מולנו יהודי שלא מודע להיותו יהודי, וזה היה רגע של הלם עבורנו".

עוד סיפר ליליווייט כי במשך כל חייו התחנך בחינוך נוצרי, ולמעשה גילה על העבר היהודי של אמו ממש ב'מקרה'. היה זה כשבנו נסע לאסטוניה כדי לחקור את ההיסטוריה המשפחתית, אז גילה כי סבתו, אמו של ג'יימס, שינתה את שם משפחתה והיא למעשה - יהודייה. הדבר כמובן הפתיע אותו עד מאוד, שכן הוא גם לא חשב על כך שאם אמו יהודייה, הוא גם נחשב ליהודי. רגע מרגש נרשם כאשר ג'יימס בירך והניח את התפילין, לראשונה בחייו, כשהשליחים רוקדים ושמחים סביבו, על גודל המצווה שנזדמנה לידם. 

 

תגיות:גוייםמרגשחוואי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה