חדשות בריאות

אישום חריף: הממשלה גורמת להדבקה המונית ביודעין

למה לא הושתו הגבלות לפני שלושה שבועות? כיצד ייתכן שרופאים מיישרים קו עם עוולות הממשלה? טור חריף במיוחד בעקבות כאוס האומיקרון

  • ט"ו שבט התשפ"ב
(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)
אא

"ישראל איבדה את היכולות לשלוט על מספר החולים או המאומתים שלה. ישראל איבדה את הישראלים שלא מבינים את המדיניות", קובעת מירב כהן, כתבת הבריאות של וואלה.

בטור חריף במיוחד שפורסם הבוקר (שני), תוקפת כהן נגד חוסר היעילות של הממשלה: "הממשלה מידרדרת לתהום האומיקרון, והמומחים לא מרימים דגל אדום", היא כותבת. "כמה פעמים שמעתם את המילים 'תשמרו על עצמכם כי אין מה לעשות מול ההדבקה המאסיבית של זן האומיקרון' או 'כל המדינות מתמודדות עם צונמי הדבקה וההגבלות לא עוזרות'? ובכן, מדובר בהדהוד מסר שקרי לחלוטין, שנועד להקל על הממשלה לא להטיל הגבלות התקהלות, וכפועל יוצא לא לשלם פיצויים כתוצאה מהמדיניות הזאת.

כהן מוסיפה ומציינת כי הדבר הנורא ביותר הוא שבכירי משרד הבריאות, רופאים שנשבעו להגן על בריאות הציבור, מיישרים קו ומפמפמים את המסר הזה לציבור. לדבריה, "הרופאים אומרים פעם אחרי פעם לשרי ולראש הממשלה שיש אפשרות למתן את התחלואה וצריך להשית הגבלות".

כהן מצטטת ראיונות עם מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, הפרויקטור סלמן זרקא או ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שאומרים במפורש שיש לממשלה שיקולים נוספים.

"חשוב להגיד", היא מדגישה, "באף גל מטרת ההגבלות לא הייתה להוריד את התחלואה לאפס, אלא לצמצם ולמתן - והן מסוגלות לכך גם מול האומיקרון, גם אם ביעילות פחותה. דבר נוסף ויותר חשוב - בשלב של התפרצות חסרת שליטה בוודאי שיהיה הרבה יותר קשה למזער נזקים, השאלה למה לא הושתו הגבלות לפני שלושה שבועות, שהיו יכולות לעזור לנו לא להגיע לשם?!"

על הדברים הנשמעים מפי שרים בממשלה, לפיהם מדינות רבות הטילו הגבלות, אך הן לא עוזרות, מגיבה כהן בחומרה: "בסין מנסים להגיע למדיניות אפס הדבקה בעזרת סגרים לא אנושיים וללא הצלחה. אך במדינות דמוקרטיות יותר השיתו צעדים פחות דרקוניים. אמנם תוצאות ההגבלות לא גורמות לאופטימיות רבה מדי, אך הן לפחות לא הגיעו למצב שלנו. ישראל מידרדרת לתהום האומיקרון.

כהן מתייחסת לתירוץ "העלוב", לדבריה: "הציבור עייף מהגבלות". "גם זה מסר שצריך להתבונן עליו. הציבור הישראלי המבוגר הלך בהמוניו להתחסן בפעם הרביעית, למרות הספקות שנשמעים לגבי היעילות שלו, בגלל שיש לו אמון רחב במערכת הבריאות ובמשרד הבריאות. ומה לגבי הצעירים? הם עדיין עומדים בתור לבדיקות במשך ארבע שעות כדי להקשיב להנחיות כסדרן. באיזה עוד תחום תמצאו את הישראלים כל כך ממושמעים? נראה שלממשלה יותר נוח להאשים את הציבור מאשר לפעול לטובתו", היא תוקפת.

כהן מצטטת את בכירי משרד הבריאות שאמרו בקבינט המומחים שצריך להגביל התקהלויות ולעבור ללמידה היברידית לתקופה קצרה. "זה אפילו לא עלה לדיון מעמיק בקבינט", מתרעמת כהן. "איך אנשי המקצוע שותקים ולא מרימים דגל אדום? מדוע הם ממשיכים עם הקו שמשלה את הציבור שההגבלות לא יעזרו בשלב הזה, כשהם יודעים שזה לא נכון. הייתי מצפה מאנשים שבריאות הציבור בגרונם, להתריע בשער על כל עוול שעושה הממשלה, ולא לשתף איתה פעולה.

"ישראל בדרך להדבקה המונית ביודעין, זה כבר ברור", מסיימת כהן את טורה החריף. "אמנם זן האומיקרון פחות קטלני, אך חשוב לדבר על היום שאחרי. ישראל איבדה את היכולת לשלוט על מספר החולים או המאומתים שלה, אין עניין להמשיך עם התו הירוק וביום שאחרי הוא לא יהיה רלוונטי יותר. אך ישראל איבדה דבר הרבה יותר חשוב - את הישראלים שלא מבינים את המדיניות. כשיבוא זן חדש, שיכול להיות מדבק יותר וקטלני יותר - אז לא נוכל להשית הגבלות".

תגיות:חוליםקורונהאומיקרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה