חדשות בארץ

התחדשו התפרעויות הבדואים בנגב, רע"מ תחרים את ההצבעות בכנסת

התפרעויות הבדואים בנגב התחדשו עם חידוש נטיעות קק"ל סמוך ליישוב מולדה. חברי הכנסת של רע"מ לא ישתתפו בהצבעות בכנסת עם הקואליציה

כוחות הביטחון באתר הנטיעות, הבוקר (צילום: פלאש 90)כוחות הביטחון באתר הנטיעות, הבוקר (צילום: פלאש 90)
אא

התפרעויות הבדואים בנגב התחדשו הבוקר (רביעי), עם חידוש הנטיעות של קק"ל סמוך ליישוב מולדה. המתפרעים ניסו להפריע לעבודות ויידו אבנים אל עבר השוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. תשעה בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בהפרות הסדר.

במהלך התפרעויות של תושבים בדואים אמש, נפצעו שני שוטרים באורח קל מאבן ומזיקוק. המתפרעים הציתו את רכבו של כתב "הארץ", שחולץ בשלום על ידי שוטרים. באירועים נוספים בדרום, נזרקו אבנים לעבר אוטובוס ורכב פרטי שנסעו בכביש 25. לא היו נפגעים, אולם לרכב הפרטי נגרם נזק. נהג של רכבת נוסעים נאלץ לבצע בלימה סמוך לצומת גורל לאחר שזיהה אבנים שהונחו על המסילה. בחסדי שמיים, האירוע הסתיים ללא תאונה. השב"כ מעורב בחקירת אירועי האלימות.

במחאה על מבצע הנטיעות, חברי הכנסת של רע"מ לא ישתתפו היום בהצבעות בכנסת עם הקואליציה. "אני לא יכול להמשיך לחיות עם זה", אמר יו"ר רע"מ מנסור עבאס לחדשות 12. "שיפעילו את המתווה להסדרה. אם לא – אני לא יכול להמשיך. ספגתי כבר דברים לכאורה יותר קשים, אבל כשיורים ישירות לחזה שלי אני לא יכול להחזיק מעמד. הנגב זה רע"מ. אני דורש להפסיק את הנטיעות ולהיכנס לתהליך מואץ של הסדרה בשלושה-ארבעה אזורים. לא נצביע עם הקואליציה עד שזה ייפתר".

למרות האולטימטום, יו"ר סיעת רע"מ בכנסת, חבר הכנסת וליד טאהא, ריכך הבוקר את טון האיומים: "הדרך הקלה ביותר להתמודד עם אתגר הנטיעות היא להודיע על עזיבה מיידית של הקואליציה", כתב בפייסבוק. "אפשר להשתמש באמצעי זה בכל עת, אבל מה שנדרש מאיתנו זה לנצל את כל הכלים כדי להבטיח את עצירת הנטיעות כרגע ולמנוע מהמדיניות המשוגעת הזאת לחזור בשנים הבאות".

בעקבות ההתפרעויות בדרום, קרא אמש שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד לבצע "היערכות מחדש" בנוגע לנטיעות: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפיתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האזור".

"כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020, אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש", הוסיף לפיד. "ממשלת השינוי מחויבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי".

מנגד, בימין קראו שלא להפסיק את הנטיעות. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר בתגובה לאירועים: "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מיד את ההסתה של רע"מ, שותפתו הבכירה לממשלה".

בליכוד הגיבו הבוקר על הטענות בקואליציה, לפיהן נטיעות קק"ל בנגב הופסקו גם בעבר בימי ממשלת נתניהו: "הדיונים של ממשלת בנט על הפסקת נטיעות בנגב מול עימותים אלימים עם כוחות המשטרה הם המשך מכירת החיסול של הנגב לתנועה האסלאמית, זמן קצר לאחר שהעבירה את 'חוק החשמל'".

"ממשלת נתניהו מעולם לא הסכימה להפסיק נטיעות מול אלימות. לא רק שממשלת נתניהו לא הפסיקה את הנטיעות, היא אף הרחיבה אותן באופן חסר תקדים, כולל הגדלה של כ-3,000 דונם בשנת 2021. לראשונה בתולדות המדינה ממשלת נתניהו אישרה תוכנית לאומית לנטיעות ענק בנגב שתוקצבה ב-150 מיליון שקל, ואף הוקצו לנטיעות בנגב 15 אלף דונם בין השנים 2021-2017 כדי לשמור על אדמות המדינה".

"גם במקרים בודדים של מחלוקות עם ארגוני איכות הסביבה ונציגי הבדואים על שטחים נקודתיים –  נמשכו הנטיעות מטרים ספורים ליד שטחים אלה, וכעבור כמה ימים, לאחר שלא הושגו הבנות – נמשכו הנטיעות גם בתוך השטח עצמו. ממשלות נתניהו מעולם לא הפסיקו את הנטיעות מול הפגנות אלימות ועימותים עם כוחות הביטחון".

"בניגוד לבנט ושותפיו שהבעירו את השטח תוך יומיים ונכנעים לרע"מ ולתנועה האסלאמית, ראש הממשלה נתניהו נטע בנגב אלפי דונמים תוך שמירה על השקט והסדר הציבורי", סיכמו בליכוד.

בציונות הדתית אמרו כי "עבודת הנטיעות בנגב מתוכננת לתקופה ארוכה, כפי שחשף הבוקר יו"ר ועד עובדי קק"ל. כל ניסיון של הממשלה והשר אלקין לעצור את העבודות בסוף היום בטענה כי כך תוכנן מראש הינה כניעה מבישה לטרור ולאלימות שמקדמים רע"מ ותומכיהם בנגב. ממשלת בנט עבאס מסוכנת להמשך המפעל הציוני".

מנגד, השר עיסאווי פריג' (מרצ) טען כי עבודות קק"ל מהוות "פרובוקציה", כהגדרתו: "בואו נפסיק לכבס מילים, מה שקורה בימים האחרונים בנגב זה לא נטיעות, אלא עבודות הנדסיות עם טרקטורים וציוד כבד שמטרתן אחת – להרחיק אזרחים ישראלים מאדמתם. אין מקום לאלימות, אבל גם לא לפרובוקציית 'הנטיעות' שיש לעצור אותה מיד".

תגיות:אלימותבדואיםרע"מ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה