חדשות בריאות

שיאי התחלואה נשברים: "מיליונים יידבקו. האומיקרון שונה מהותית מהזנים הקודמים"

על רקע התפשטות האומיקרון ושבירת שיאי התחלואה, פרופסור רן בליצר מעריך כי יהיו מיליוני נדבקים, הרבה מאושפזים קשים. עוד מוסיף בליצר כי בעקבות שינוי מתווה הבדיקות – יכולת המעקב אחר התפשטות המחלה תיפגע

  • ז' שבט התשפ"ב
(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)(צילום: Olivier Fitoussi / פלאש 90)
אא

"יהיו מיליוני נדבקים, ולכן גם הרבה מאושפזים קשים" – את הדברים אמר פרופ' רן בליצר, ראש מכון החדשנות בכללית וראש קבינט המומחים המייעץ לממשלה, בריאיון שהעניק אמש (מוצ"ש) ל'ישראל היום'.

בליצר ציין כי אין מודלים ניבויים לשיא של גל האומיקרון, כיוון שיש יותר מדי נעלמים מכדי לנבא כרגע את מספר הנדבקים בשיא ואת התאריך המשוער שבו נגיע אליו. הוא הדגיש כי יהיו מיליוני נדבקים, ולכן יהיו גם הרבה מאושפזים במצב קשה.

"האומיקרון מתנהג מהותית שונה מזנים קודמים שהכרנו. יש לו מנגנונים שונים של כניסה לתא והוא מתנהל אחרת ברמה התאית. אומיקרון מדביק יותר את תאי מערכת הנשימה העליונה ופחות את הריאות. הבדלים אלו מסבירים את העובדה שהאלימות שלו פחותה מזו של דלתא", מסביר הפרופסור. עם זאת הוא מציין שעל פי הנתונים שמגיעים מבריטניה, הסיכון לאשפוז קשה נמוך לפחות פי 3 לעומת דלתא. עוד מוסיף הפרופסור כי האומיקרון מדבק מדלתא, ומדביק אף מחלימים ומחוסנים. "מספר ההדבקות יהיה גדול יותר ומספר האשפוזים הנצבר עלול גם הוא להיות יותר גבוה. ולכן מערכת הבריאות נערכת לתרחישים מחמירים", מזהיר בליצר.

בנוגע להשפעת האומיקרון על ילדים, אומר בליצר שישנה אי ודאות לגבי נושא זה. "לדעתי נכון לגלות זהירות ולעשות מאמץ משמעותי למנוע הדבקת ילדים במסגרות החינוך בכל האמצעים הזמינים לנו, ואני שב וקורא למי שלא חיסן את הילדים - לעשות זאת כעת. חשוב להגן על הילדים כדי למנוע PIMS ותופעות של לונג קוביד, ששיעורן עדיין לא ידוע".

לגבי חסינות עדר, מסביר בליצר כי לא בטוח שמי שנדבק באומיקרון יהיה מוגן מפני זנים נוספים והדבקה מאוחרת יותר.

על מדיניות הבדיקות החדשה של המשלה, אומר הפרופסור כי אילו היה אפשר לשמר את מדיניות הבדיקות הקודמת במצב של עשרות אלי נדבקים ביום – המתווה היה נשאר כשהיה. אך זה לא מתאפשר לנוכח המספרים הגדולים, שעתידים להכפיל את עצמם. "‏יכולות המעקב שלנו אחר התפשטות המחלה אכן תיפגע", הוא מודה. לגבי הגנת החיסון, הוא אומר כי "חשוב להבהיר למבוגרים ולקבוצות הסיכון שכדי להימנע מהדבקה באומיקרון בשבועות הקרובים עליהם להימנע גם מהתקהלויות לא חיוניות המתקיימות תחת תו ירוק".

בליצר מוסיף ומדגיש כי יש לקחת את מנת הבוסטר, ומי שזכאי למנה רביעית – יקבל אותה, ויעלה מחדש את הנוגדנים שלו. לדבריו, "עדויות מבריטניה שלאנשים האלה, מחוסני בוסטר 'טרי' יש הגנה של כמעט 90% מפני ממחלה קשה".

עוד מבקש בליצר להדגיש את חשיבותה של עטיית מסיכה בכל חלל סגור והתקהלות, להימנע מלהשתתף באירועים בחללים סגורים, אבל לא להגיע למצב של בידוד חברתי.

בתוך כך, הבוקר אמר פרופסור נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, כי כאשר מדייקים בביצוע בדיקת האנטיגן המהירה – התוצאות יהיו אמינות יותר. "מניח שנמליץ שהבדיקה תעשה גם מהפה ולאחר מכן מהאף. יש להקפיד על הנחיות של איך להשתמש בערכת הבדיקה - ההקפדה תעלה את רגישות הבדיקה ואת הדיוק שלה", אמר בראיון לגל"צ.

עוד הוסיף אש ואמר כי "כל האמירות שאנחנו 'מרימים ידיים' ממש לא נכונות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לרמת התחלואה וכל השינויים שאנחנו עושים הם כדי למקד את המאמצים בחולים הקשים".

תגיות:קורונהאומיקרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה