כתבות מגזין

"רק לפני שלושה חודשים נכנסנו לבית הכנסת, ופתאום הכל הוצת ונשרף"

בקהילה בסן חוזה שבקליפורניה נתונים בהלם כבד, בעקבות הצתת בית הכנסת ובזיזתו. רב הקהילה מציין: "מעולם לא היו כאן גילויים אנטישמיים, לכן זה כל כך קשה לנו", וגם חושף כיצד הם מתכננים להגיב

(בעיגול: הרב מענדל וינפלד)(בעיגול: הרב מענדל וינפלד)
אא

הרב מענדל וינפלד לא האמין שזה קורה לו. הוא עמד מחוץ לבית הכנסת בעירו, סן חוזה שבקליפורניה, ולא הפסיק לדמוע. בית הכנסת החדש, אליו הם זכו להיכנס רק לפני כשלושה חודשים, עולה בלהבות מול עיניו, על כל תכולתו וחפצי הקודש שבתוכו. הכל הופך למאכולת אש.

"הכל התחיל ביום רביעי לפנות בוקר", הוא מספר. "בערך בשעה שתיים אחר חצות, כשאיש לא היה בבית הכנסת, נכנס מישהו לחניון המקורה והצית אש. במצלמות האבטחה ניתן לראות את העשן שיוצא, אך לא בדיוק רואים איך הכל התחיל. אחר כך נראה אותו אדם נמלט מהחניון, כשהאש עדיין דולקת.

"לאחר כמה דקות", מוסיף הרב וינפלד, "רואים שמישהו נכנס וכביכול מנסה להשתלט על האש, הוא שופך לעברה קצת מים ואז יוצא. לא ברור מיהו אותו אדם. ייתכן שהוא חשב שהאש כבתה, או שיש לכך סיבה אחרת. אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה. כמה דקות לאחר מכן החלה האש להשתולל שוב, וכך היא בערה במשך כמה שעות. רק בשעה שבע בבוקר, כשהגיע לבית הכנסת פועל הניקיון שאחראי על ריקון האשפה, הוא גילה את השריפה ויצר קשר עם כוחות הכיבוי. הם הגיעו למקום במהירות, אך כבר כמעט לא היה מה להציל".

 

הרב וינפלד בעצמו קיבל את הבשורה הקשה דרך הטלפון, כשהתקשרו אליו מיד על הבוקר מטעם מכבי האש והודיעו לו: "בוא מהר לבית הכנסת, הכל עולה בלהבות!"

את ההלם הגדול, לדבריו, קשה לתאר במילים. "כשהגענו ראינו את האש עדיין בוערת ולא יכולנו אפילו להתקרב. ברוך השם הכבאים הצליחו להוציא אלינו את ספרי התורה והם ניצלו בנס, אך הרבה מאוד ספרי קודש נשרפו. גם המבנה כולו עלה בלהבות ונהרס כליל. השריפה חדרה ממש לכל החדרים, לא רק לאולם התפילה, אלא גם לחדר המיועד לפעילות לילדים ולחדרי הלימוד. הכל נשרף".

הרב וינפלד מדגיש שמדובר במבנה חדש, אליו הם עברו בסך הכל בתקופת החגים. "עד אז לא היה לנו מקום מסודר לתפילות, אלא בית הכנסת שכן בתוך ביתנו הפרטי. חנוכת הבית הייתה כל כך מרגשת ובית הכנסת הפך להיות אבן שואבת גם לאנשים מהקהילה שעד אז לא הגיעו להתפלל, כל כך שמחנו, ופתאום בבת אחת נחרב הכל".

הסיפור הנורא לא הסתכם בכך. "במשך כמה ימים התפללנו במקום חילופי", הוא מציין, "וכך גם היה בשבת, אלא שבמוצאי שבת התברר לנו שהייתה פריצה לבניין השרוף, ונבזזו מהמגירות כל החפצים בעלי הערך שעוד נותרו שם".

יש לכם מושג מי אחראי על המעשים האלו?

"לא, אין לנו קצה של חוט. בימים אלו המשטרה חוקרת. יש לה את התמונות של אותו אדם ממצלמות האבטחה והיא גם פרסמה אותן ברבים. במשטרה טוענים שהם עדיין לא יודעים אם האירוע על רקע אנטישמי, ורק ברגע שיתפסו את החשוד יוכלו לדעת. בנוגע לבזיזה שהייתה לאחר מכן, אין שום דרך להתחקות אחרי החשודים, כי מצלמות האבטחה נמסו בעקבות השריפה ולא תיעדו את הפריצה. אנחנו כעת מחכים בסקרנות רבה לתוצאות הבדיקה של השוטרים. לא ברור לנו מי יכול לעשות כזה דבר, אנחנו המומים".

אתם סבורים שמדובר אכן במניעים אנטישמיים?

"אנחנו לא יודעים כלום, אלא מחכים לשמוע. אבל באופן כללי אני יכול לציין שאין בסביבה בכלל אנטישמיות. להיפך, התושבים באזור אוהבי יהודים, ויש הרבה קרבה ואהבה לקהילה היהודית. אף פעם לא נתקלנו בגילויים אנטישמיים. לכן הסיפור הזה כל כך מצמרר וקשה עבורנו".

 

אבל בכל הסיפור הנורא הזה יש גם דבר מרגש. "הגענו לסן-חוזה לפני כשנתיים במטרה להקים בית חב"ד", משתף הרב וינפלד, "עד אז היו כאן הרבה יהודים, אך בית חב"ד רשמי לא היה קיים. מאז שהגענו יש התפתחות מאוד גדולה – פתחנו בית ספר יהודי בו לומדים עברית ויהדות פעמיים בשבוע, יש לנו שיעורים לנשים ולגברים, והרבה פעילויות סביב החגים – לילדים וגם למבוגרים. אנו ממש רואים בחוש איך שהפעילות שלנו מגבשת את הקהילה ומחברת אותה למקורות. זה מחמם את הלב, כי יש כאן הרבה ישראלים שכשמגיעים לכאן נדלק נשמתם ומחפשים לתחבר לתורה ולמצוות, ומצד שני יש גם יהודים אמריקאים, שהמון לצערנו התבוללו וחלקם רגע לפני. המטרה שלנו היא לקרב את כולם, ככל האפשר. חב"ד באזור עוסקת לא מעט בקידושין על פי דת ישראל ובחתונות יהודיות, ואפילו זכינו לשלוח כמה מהבחורים ללמוד בישיבה בניו יורק. יש כאן הרבה עבודה, אבל כל צעד קטן, כל מצווה קטן שיהודי עושה הוא מבחינתנו ענק".

בית הכנסת לפני השריפהבית הכנסת לפני השריפה

וכאן הוא מגיע לפרט המרגש: "בעקבות המקרה של השריפה והפריצה, החלה אצלנו יוזמה בקהילה, כאשר נשים רבות לקחו על עצמן להדליק נרות שבת בכל יום שישי. חלקן עשו זאת שבת אחת בלבד, חלק קיבלו על עצמן למשך חודש, כל אחת כפי שהתאפשר לה. הרעיון הוא שאחרי שהיה הרס של אש ושל שריפה, אנחנו נעשה אור של קדושה. זה פשוט מדהים ומחמם את הלב, אין כמעט אישה בקהילה שלא לקחה זאת על עצמה".

ומה יהיה על בית הכנסת? האם אתם חושבים לשפץ אותו?

"בוודאי שנשפץ. משמיים כנראה רוצים לרמוז לנו שלקהילה מגיע מבנה גדול יותר ומרשים יותר. כבר התחלנו בגיוס כספים, ואנשים מהקהילה תורמים בהמוניהם ומבקשים לנצל את ההזדמנות כדי להקים מבנה מפואר ויפה, כפי שאכן מגיע לקהילה".

הרב וינפלד מציין שטרם ברור להם אם המבנה החדש יוקם על גבי המבנה שנהרס, או בכלל במקום אחר. "אבל מי יודע, אולי מהסיפור הזה יצא רק טוב?" הוא אומר בתקווה. "אנחנו בכל אופן ממשיכים לפעול במרץ, בשביל זה באנו לכאן, ושום דבר לא יחליש אותנו".

תגיות:בית הכנסתשריפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה