חדשות בארץ

מחקר חדש חושף: בעלי עסק חרדים מרוויחים פחות

מחקר חדש שערך המכון החרדי למחקרי מדיניות חושף כי בעל עסק חרדי מרוויח כ-55 אחוזים פחות ממקבילו שאינו חרדי. אחת הסיבות: חוסר מודעות וחוסר מוטיבציה

  • כ"ט טבת התשפ"ב
אא

מחקר חדש של המכון החרדי למחקרי מדיניות, שעסק באתגרי העסקים החרדים, מוצא כי עסקים בבעלות חרדית מכניסים כמחצית מהכנסותיהם של עסקים בבעלות יהודים לא חרדים. על פי המחקר, שיעור בעלי העסקים החרדים דומה לשיעורם של בעלי העסקים היהודים הלא חרדים (10.2% לעומת 12%). עם זאת, נמצא פער של 55% בין הכנסתם הממוצעת של בעלי העסקים החרדים לאלו של בעלי העסקים היהודים הלא חרדים (7,351 שקלים לעומת 11,419 שקלים בחודש).

עוד מצאו החוקרים שבערים החרדיות יש שיעור נמוך יותר של עסקים עם למעלה מחמישה עובדים בהשוואה לערים שאינן מזוהות כערים חרדיות. גם שכר העובדים בעסקים החרדים הוא כמחצית משכרם של עובדים בעסקים לא חרדים: כ-65 אלף שקלים בשנה לעובד בעסק חרדי, לעומת כ-134 אלף לעובד בעסק בבעלות יהודי לא חרדי.

בנוסף, עולה כי ישנם שלושה מאפיינים עיקריים לקשיים והאתגרים העיקריים של בעל עסק חרדי: חוסר מודעות למורכבות בניהול עסק ולחשיבות בקבלת עזרה חיצונית, חוסר מוטיבציה לצמיחה והיעדר ידע, מיומנויות וכישורים רכים.
החוקר איציק קרומבי אמר כי "הבנו שהפערים בין עסקים ועצמאים חרדים לבין לא חרדים הם לא רק טכניים ולא יצטמצמו רק במתן שעות נוספות וסדנאות. הבעיה היא המודעות והמוטיבציה. בעלי העסקים החרדים לא מודעים לכך שיש להם פערי ידע ויותר מכך, הם מרוצים משכרם ומהעסק שלהם ולא רואים צורך לשדרגם באמצעות ייעוץ ורכישת כישורים ומיומנויות".

עוד אמר קרומבי שיש לעודד עסקים חרדים לפנות לקהלים מגוונים יותר ולהגביר את השימוש בפלטפורמות דיגיטליות שמאפשרות זאת. קרומבי ציין גם את חשיבות הגברת המודעות של נשים חרדיות לפערים הגדולים בפוטנציאל ההכנסה של עסקים בענפים שונים במשק.

אלי פלאי, יו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות: "החברה החרדית היא מאגר הון אנושי פוטנציאלי אדיר שאינו ממומש. המחקר מדגיש רק חלק קטן ממה שיש לחברה החרדית להציע לפיתוח הכלכלה החרדית בפרט והכלכלה הישראלית בכלל. אחד האתגרים העיקריים העומדים לנגד עינינו הוא השאיפה לייצר מודלים מקצועיים מותאמים תרבותית שיביאו לידי ביטוי את הפוטנציאל האדיר הזה".

מנכ"ל המכון רועי כהן הוסיף: "כל נושא העסקים הקטנים והבינוניים והעצמאיים הוא סוגיה מאקרו-כלכלית עם חשיבות אדירה לחברה החרדית ולמדינת ישראל כולה. הסרת החסמים תתאפשר רק באמצעות יצירת מדיניות מותאמת אצל בעלי העסקים החרדים ובהתאם למאפייני התרבותיות הייחודית של החברה החרדית".

רועי אסף, ראש הרשות לפיתוח כלכלי חברתי חרדי במשרד ראש הממשלה אמר בתגובה לתוצאות המחקר: "אנחנו מקבלים את כל המלצות המחקר בדגש על הצורך לבחון את הדברים בהתאם למבחן התוצאה. מה שחשוב במחקר זה הניתוח של נקודות השוני בעסקים החרדים לעומת עסקים שאינם חרדים כדי להבין היכן צריך להתמקד".

את המחקר ערכו שני זוסמן-אפרתי ואיציק קרומבי, בליווי סמנכ"ל המחקר והנתונים במכון ד"ר איתן רגב, וממצאיו מבוססים גם על סקר שנערך בקרב כ-450 בעלי עסקים חרדים ועיון בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ורשות המיסים.

תגיות:חדשותיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה