חדשות בארץ

מנדלבליט לבג"ץ: להעניק את פרס ישראל לפרופסור שתמך בתנועת החרם

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קרא לבג"ץ לפסול את החלטתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שלא להעניק את פרס ישראל לפרופסור עודד גולדרייך שתמך בחרם על אוניברסיטת אריאל. שאשא ביטון: "מקווה שבית המשפט יכבד את הכרעתי"

מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר (היום) לבג''ץ את תגובתו לעתירה שהוגשה נגד החלטת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שלא להעניק את פרס ישראל לפרופסור עודד גולדרייך בשל תמיכתו בחרם על אוניברסיטת אריאל.

מנדלבליט קרא לבג"ץ לפסול את החלטתה של שאשא ביטון בטענה כי "אינה נתמכת בתשתית הראייתית הדרושה לשם כך, בהתאם לאמות המידה המחמירות שקבע בית משפט נכבד זה לעניין התחשבות בשיקולים 'חיצוניים'".

"לפיכך החלטה זו אינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית, ויש מקום ליתן סעד שיורה על אישור המלצתה של ועדת השופטים כך שפרס ישראל לשנת התשפ''א בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב יוענק לפרופסור גולדרייך, כפי שקבעה ועדת השופטים המקצועית".

כזכור, ועדת השופטים להענקת פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב החליטה בחודש פברואר האחרון להעניק את הפרס לגולדרייך. שר החינוך הקודם, יואב גלנט, החליט שלא לאשר את ההחלטה, לאחר שנחשף כי גולדרייך חתם בעבר על עצומות ופרסומים המביעים תמיכה ב-BDS.

בחודש אוגוסט האחרון החליט בית המשפט העליון לבטל את החלטתו של גלנט והחזיר את ההחלטה לידיה של שאשא ביטון, על מנת שתשוב ותשקול אם לאשר את המלצת הוועדה. בחודש שעבר הודיעה השרה על החלטתה שלא להעניק את הפרס לגולדרייך: "מטרתו העיקרית של פרס ישראל היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר", כתבה בהחלטתה. "קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות".

שאשא ביטון הוסיפה כי "חתימתו של פרופסור גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים מוסד אקדמי ישראלי, בראשית שנת 2021, מהווה לשיטתה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו".

בתגובה לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, מסרה שרת החינוך: "משום שבית המשפט בחר להעביר אליי את ההכרעה, אני מקווה שיכבד את הכרעתי. נימקתי את עמדתי בצורה ברורה: מי שקורא להחרים מוסד אקדמי בישראל אינו ראוי לפרס ישראל על הישגים אקדמיים".

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיב במתקפה על מנדלבליט ובשיגור עקיצה לעבר שר המשפטים גדעון סער: "הייתי כותב משהו על זה שהיועמ"ש, בצעד חצוף וחסר סמכות, הודיע לבג"ץ שהוא מתנגד להחלטתה (המוצדקת מאין כמוה) של שרת החינוך בעניין פרס ישראל. אבל מאחר וגדעון סער אחראי באופן ישיר להמשך המצב, ולא מפצל את תפקיד היועמ"ש, אני מציע שיסגרו את העניין בישיבת הסיעה הקרובה של תקווה חדשה".

תגיות:פרס ישראלבג"ץאביחי מנדלבליטיפעת שאשא ביטוןשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה