כתבות מגזין

כמה חרדים יהיו בישראל ב-2050? איש המספרים של העם היהודי בראיון מרתק

כמה יהודים באמת מתגוררים בארה"ב, מה המספר המשוער של יהודים שאבדו לעם היהודי מאז תום השואה בעקבות מגפת ההתבוללות, ומה אחוז החרדים הצפוי בישראל בשנים הבאות? סרג'ו דלה-פרגולה, סטטיסטיקאי ודמוגרף במכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים, בראיון רווי גילויים

  • י"א טבת התשפ"ב
בעיגול: סרג’ו דלה-פרגולה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)בעיגול: סרג’ו דלה-פרגולה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כמה יהודים יש בעולם? כמה איבדנו בעקבות ההתבוללות? ומה יהיה גודלו של העם בעוד עשרות שנים? פרופסור סרג'ו דלה-פרגולה, סטטיסטיקאי ודמוגרף ישראלי, מומחה לדמוגרפיה של הקהילות היהודיות בעולם, פרופסור אמריטוס במכון ליהדות זמננו, בריאיון מרתק ורווי גילויים.

פרופסור דלה-פרגולה נולד ב-1942 בעיירה איטלקית ציורית על יד מילאנו. האיש שעתיד להתפרסם בכל רחבי העולם היהודי כמומחה המספרים של העם היהודי הגיע לעולם בשעה שהעם היהודי הלך והצטמק – בתקופת השואה הנוראה. באותם ימים שלט על ארץ הולדתו מוסליני, בן בריתו של היטלר. "החשש ריחף כל העת באוויר", הוא מספר, "אבי ואמי פוטרו מעבודתם בשל חוקי הגזע. לאור זאת, הם נאלצו להיאבק על כל פרוסת לחם ומזון. בשלב מסוים החליטו הוריי לנצל את עובדת היותה של איטליה סמוכה לשווייץ הנייטרלית כדי להימלט מהמדינה שהפכה לבית עבור הפאשיסטים".

הוריו של דלה-פרגולה לקחו עמם את סרג'יו הקטן ומיהרו לעזוב את ביתם. "היה זה בתקופת חג החנוכה", משחזר דלה-פרגולה מביתו בירושלים. "אנשים טובים עזרו להורי לעבור את הדרך עד שווייצריה כשהם נושאים אותי בזרועותיהם. בתקופת החנוכה חוגגים הנוצריים את יום אידם, ולעובדה זו צפויה להיות משמעות חשובה בהצלחת מבצע ההימלטות", הוא מציין.

הבריחה עצמה התרחשה בלילה קפוא. ההורים והתינוק הקטן נאלצו לעבור בדרך לא דרך, כשהם עושים את דרכם בהרים הגבוהים המאפיינים את הגבול בין איטליה לשווייץ, ונאלצים לבוסס עד לשד עצמותיהם בשלגים שנערמו. "הוריי היו צריכים להגיע לוואדי שמשמש עד היום כגבול בין איטליה לשוייץ. לשם כך הסתייעו בארבעה גויים שהוכרו מאוחר יותר על ידי 'יד ושם' כחסידי אומות העולם. אותם גויים סייעו להם בהסתרה ובמעבר הגבולות בדרך לא דרך, אלא שאז הגיע הרגע ממנו חששו כאשר פטרול של חיילים שווייצרים עצר לצדם בחריקת בלמים. באותה עת הגיעה ההוראה מהבירה ברן שלא להכניס עוד יהודים לשווייץ. על אדמתה של המדינה הניטרלית נכחו כבר כשלושים עד ארבעים אלף פליטים, והרשויות החליטו שלא להכניס עוד יהודים.

"השווייצרים הורו להוריי בצורה מנומסת, אך חד משמעית: 'מצטערים, אבל עליכם לחזור לאיטליה'. אלא שהברירה שעמדה בפניהם הייתה אכזרית. לו היו חוזרים לאיטליה – הם לא היו נותרים בחיים ומוצאים להורג בו במקום. הוריי התחננו כמובן על נפשם, והחיילים החליטו לשאול את הקפטן. הקפטן בתורו החליט להתקשר למטכ"ל, שם נאמר לו שבעקבות חגיגת יום אידם של הנוצרים – הפליטים יוכלו להיכנס. כך באורח נס ניצלו הוריי ממוות". בכאב גלוי מציין הפרופסור: "אני מכיר גם מקרים של יהודים שהגיעו לגבול שווייץ מאיטליה וצרפת, והשוטרים השווייצרים אמרו להם: 'אין לנו מקום – תחזרו אחורה', והם נאלצו לחזור ונספו למרבה הצער, הי"ד".

את בני משפחת דלה-פרגולה אפפה השגחה פרטית מופלאה שליוותה אותם גם הלאה, לאורך התקופה החשוכה ביותר שידע העם היהודי במאות השנים האחרונות. בתחילת החורף של אותה השנה הם קיבלו את האפשרות לקבל מזון מקצבה שחילקה הממשלה השווייצרית לפליטים היהודיים, וכך הצליחו לחיות בשלווה יחסית.

סרג'ו דלה-פרגולה, סטטיסטיקאי ודמוגרףסרג'ו דלה-פרגולה, סטטיסטיקאי ודמוגרף

כיאה לחוקר שבילה את רוב חייו במחקרים פורצי דרך, דלה-פרגולה לא התעצל וביצע תחקיר קטן על תקופת הימצאם של הוריו בשווייץ, ואכן מצא בארכיוני המשטרה המקומית עותק מחקירתם. "בידי אני מחזיק בנוסף בתעודה די מצמררת מהתקופה בה שהינו במילאנו – איטליה – עוד טרם ההימלטות לשווייץ, בה הוריי מעודכנים כי הם יכולים לקבל הקצאת מזון מדי מספר שבועות, הכוללת קמח, שמן וסוכר, עם חותמת רשמית של ממשלת מוסליני, לצד ההודעה צוינה העובדה כי הם שייכים לגזע היהודי. ייתכן מאוד כי לו היו מוצא אותם פטרול ברחוב ומתבקש מהם להציג את התעודה – הם היו מוצאים את עצמם מגורשים היישר לאושוויץ", הוא משוכנע.

 

עלייה לתורה ב-5 היבשות

דלה-פרגולה עלה לישראל ב-1966 לאחר שקיבל תואר שני במדעי המדינה מטעם אוניברסיטת פאביה שבאיטליה, וב-1973 קיבל תואר דוקטור מטעם האוניברסיטה העברית. ב-1999 זכה בפרס מרשל סקלאר מטעם האגודה לחקר היהודים במדעי החברה על תרומתו והישגיו הייחודיים. ב-2013 זכה בפרס לנדאו למדעים ולמחקר.

במחקריו, התעמק דלה-פרגולה בהיסטוריה הדמוגרפית של היהודים, המשפחה היהודית, הגירות היהודים וקליטתם בישראל ובארצות המערב, תחזיות אוכלוסייה בתפוצות, בישראל ובירושלים, וההיבטים הכמותיים של החינוך היהודי. בשנות ה-2000 היה בין האחראים על הכנת ההערכה השנתית של מצב העם היהודי מטעם המכון לתכנון מדיניות העם היהודי. בנושאים אלה כתב וערך יותר מ-30 ספרים ומונוגרפיות ולמעלה מ-100 מאמרים.

הרקע האישי של פרופסור דלה-פרגולה היווה נדבך חשוב לימים בהתעניינותו של הסטודנט הצעיר בחיים היהודיים ברחבי העולם. גלגולה של משפחתו חידדה בקרבו את הערך החשוב בשמירה על העם הנרדף. "עובדה זו, לצד הרצון שלי לראות את עם ישראל חי, הביאה אותי לחקור את העולם היהודי בעשרות השנים האחרונות. עשיתי זאת, בין היתר, באמצעות נסיעות בכל רחבי העולם. אני תמיד נוהג לומר שזכיתי לעלות לתורה בחמש היבשת", אומר דלה-פרגולה.

שאלת השאלות בתחום ההתבוללות וכמות העם היהודי היא סדר הגודל של ההתבוללות. האם נכונה התחושה שישנו זינוק במספר המתבוללים ברחבי העולם?

"תהליך התבוללות קיים למרבה הצער זה שנות דור", משיב דלה-פרגולה. "גם באלכסנדריה הקדומה היו יהודים והם נעלמו, וגם במזרח התיכון היו הרבה מאוד יהודים שנעלמו בתקופת הביניים ואף לפניה; לאורך כל הדורות יהודים התאסלמו והתנצרו, כאשר בחלק גדול מן המקרים זה נעשה בשל רדיפות וקשיים. עם זאת, גם בתקופה המודרנית ובפרט במאה וחמישים השנים האחרונות, הפכה ההתבוללות למכה של ממש, כשהיא מתרחשת בעיקר במדינות מערביות – תחילה באירופה ולאחר מכן גם בארה"ב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"התהליך הזה, שבו יהודים מתרחקים מהמסורת ונעלמים לעם היהודי, מתרחש במקביל למגמה ההפוכה, הניכרת במיוחד בקרב הציבור האורתודוקסי שמשמר את המסורת היהודית, וכך תורם רבות לשמירת העם היהודי". דלה-פרגולה, אדם שאיננו דתי, מוסיף לאחר מחשבה: "אין ספק כי הדרך הזו רושמת הצלחה בהגנה על שלמות העם היהודי".

לעומת זאת, בקרב הרפורמים קיימת מגמה הולכת וגוברת של התבוללות

"אין ספק כי ההתבוללות בקרב הציבור הרפורמי נרחבת במיוחד. יחד עם זאת, התבוללות תמיד הייתה כאמור, כך שהרפורמה לא בהכרח הסיבה היחידה להתבוללות היהודים האמריקנים. הרפורמים, לטענתם, ניסו לעשות פשרה, כדי להתקרב לאומות העולם באמצעות 'וויתורים שונים', וכך הותירו יהודים רבים במה שאני קורא לו 'מצב ביניים' – בין היהדות לנצרות", הוא מסביר.

"במהלך עשרות השנים האחרונות, הרפורמה נהייתה פופולרית בקרב רבים מיהודי ארה"ב, כך שכיום מבחינה אובייקטיבית - הרוב היחסי של האמריקנים שמשיבים לסקרים באמירה כי הם יהודים, משייכים את עצמם לתנועה הרפורמית. במספרים מדובר במעט יותר משליש. הקהילה הקונסרבטיבית שפחות מרחיקת לכת מהתנועה הרפורמית ורואה ברפורמה דת קלה מדי – מזוהה עם כ-18% מהאוכלוסייה היהודית בארה"ב. עם זאת, הקונסרבטיבים נמצאים כל הזמן במגמת נסיגה, כאשר חבריהם עוזבים ברובם לרפורמה, או מתנתקים לחלוטין מהעולם היהודי, וחלק מועט עובר לקהילה היהודית האורתודוקסית – שגם זה קורה. עוד כשליש מיהודי ארה"ב מגדירים את עצמם ככאלו שאינם שייכים לאף זרם, וגם הם מתבוללים במהירות עצומה".

שונה לחלוטין התמונה בקרב ציבור יראי השם, בני הקהילה האורתודוקסית בארה"ב, שממשיכים לשמר את היהדות בצורתה האותנטית. לפי דלה-פרגולה, מספרם של בני הציבור החרדי והדתי בארה"ב קטן לעומת התנועות האחרות, ומונה מעט יותר מ-10% מכלל היהודים בארה"ב.

יהודים בניו יורק (צילום אילוסטרציה: shutterstock)יהודים בניו יורק (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עד כמה נפוצה ההתבוללות בקרב התנועות השונות בקהילה היהודית בארה"ב?

"הקהילה היהודית שאיננה מזוהה עם אף זרם - אובדת לעם היהודי במהירות הגבוהה ביותר. הרפורמים צועדים בכיוון דומה, אך איטי יותר. לעומת זאת, במקומות בהם מונחלים ערכים יהודיים לדור הצעיר – המגמה שונה לחלוטין. בסך הכללי", מציין דלה-פרגולה, "ההתבוללות בקהילה הרפורמית והקונסרבטיבית יחדיו, בציון העובדה שבקהילה הקונסרבטיבית ההתבוללות מעט נמוכה יותר, עומדת על כ-60% (!).

ובמספרים, כמה יהודים אבדו מאז תום השואה לאור מגפת ההתבוללות?

כאן פרופסור דלה-פרגולה מפתיע. בניגוד להערכות שונות שהושמעו בעבר על מיליוני יהודים שאיבד העם היהודי בעקבות ההתבוללות, הוא דווקא מעריך את מספרם בכ-600 אלף בלבד. "מדובר על כעשירית מהקהילה היהודית", הוא טוען. לדבריו, "מגמת ההתבוללות הנרחבת בקרב הקהילות היהודיות שאינן אורתודוקסיות - משפיעה מאוד על גודלה ועתידה של הקהילה היהודית בארה"ב גם בעתיד.

"העם היהודי מאבד כל העת יהודים שאובדים בעקבות ההתבוללות. בראש המתבוללים עומדים היהודים שאינם מייחסים עצמם לאף זרם שהוא, כאמור". דלה-פרגולה מתאר את מצבם של היהודיים ללא כל השתייכות כ'ברז שמכניס מים לגיגית, והמים יוצאים בו במקום מהצד האחר'. "המצב איננו רחוק בקרב הרפורמים והקונסרבטיביים, שם גם כן נרשמת האטה במספר היהודים, אם כי שם הנתונים נמוכים יותר".

ומה בנוגע לעתיד העם היהודי בארה"ב?

"במסגרת עבודתי מיפינו את הקהילה היהודית בארה"ב, וניסינו לחזות את עשרות השנים הבאות. התמונה איננה טובה: כמות היהודים שתהיה בארה"ב בעוד עשרות שנים צפויה להיות קטנה יותר בכמה מאות אלפים מכמות היהודים שיש כיום. אם ניכנס לנתונים, הרי שהקהילה הרפורמית תצליח להחזיק מעמד יותר מאשר הקהילה הקונסרבטיבית, אך גם היא כמובן לא צפויה לגדול".

דלה-פרגולה מציין כי הסיבה לכך שהקהילה היהודית בארה"ב תיוותר היא העובדה שבעוד 30 ו-40 שנה, רוב יהודי ארה"ב החיים כיום יהיו עדיין בחיים".

הבשורות הטובות מגיעות מהכיוון השני של המפה היהודית בארה"ב, מקרב שומרי הגחלת והמסורת. שם התמונה שונה לחלוטין. "בעוד כחמישים שנה, הקהילה האורתודוקסית תהיה כפולה ממה שהיא היום", מעריך דלה-פרגולה. "הם יעמדו על כמיליון וחצי נפשות, כך שלעומת המצב כעת במסגרתו הקהילה האורתודוקסית תופסת נפח של כ-10% בלבד מכלל היהדות האמריקנית – בעתיד הלא-רחוק האורתודוקסים יהוו כ-20% מהקהילה היהודית בארה"ב. הסיבות לכך הן: ריבוי טבעי גבוה, ללא נישואים מעורבים וחינוך יהודי חזק שמאפשר לקהילה יהודית זו לשמור על עצמה ולהתרבות. כבר כיום", הוא מציין, "אחוז הילדים היהודיים האורתודוקסים מתקרב לכ-30% מכלל הילדים היהודיים בארה"ב".

"בסך הכללי", מסכם דלה-פרגולה את הפרק האמריקני, "למרות הגידול הטבעי בקרב הציבור האורתודוקסי, הקיטון בשאר האוכלוסייה היהודית יביא לאובדן של כחצי מיליון יהודים, על פי הערכות".

 

"החרדים יגדלו"

בעוד המצב בארה"ב – מלבד הקהילה היהודית האורתודוקסית – אינו מעורר אופטימיות, דווקא באירופה, זו שהובילה את מגמת ההתבוללות בתקופת השואה, ניכרת מגמת בלימה בהתבוללות. "באירופה יש שוני בין מדינה למדינה", אומר דלה-פרגולה. "בניגוד למצב בארה"ב, בה חברת הרוב הייתה יותר ידידותית ליהודים, ולכן הם התבוללו בקרבה - באירופה הדעה הקדומה נגד היהודים בוטה יותר, ולכן היהודים האירופאים יותר מסתגרים ויותר מתגוננים. למרות העובדה שגם באירופה יש יהודים מתבוללים – המספרים, יחסית, נמוכים במיוחד. כך לדוגמה, בצרפת ובאנגליה קיימת התבוללות מועטה מאוד, ובאיטליה היא כמעט לא קיימת".

יהודים בניו יורק (צילום אילוסטרציה: shutterstock)יהודים בניו יורק (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לדברי הדמוגרף היהודי הוותיק ביותר כיום, "לאנטישמיות באירופה יש השפעות נוספות מלבד מניעת התבוללות. היא גורמת לאפקט מפתיע במסגרתו חלק מהיהודים המתבוללים – הנלחצים תחת האנטישמיות - מרגישים צורך לחזור הביתה ולשוב אל הקהילה היהודית. עובדה זו מתרחשת לאור העובדה שלמרות התבוללותם – עדיין מופנית כלפיהם אנטישמיות ברמה זו או אחרת, לאור זאת שהסביבה ממשיכה לראות בהם יהודים, על פי שם המשפחה / מקצוע / ידיעה אישית, וזו מובילה אותם לשוב אל העם היהודי. ניתן לומר כי בשנים האחרונות נעצרה ההתבוללות ביבשת אירופה", הוא מוסיף.

במרחק אלפי קילומטרים משם, בישראל, בה קיימת הקהילה היהודית הגדולה בעולם, המצב מעודד למדי. אם בעבר ארה"ב החזיקה בתואר הקיבוץ היהודי הגדול בעולם, ההתבוללות הנרחבת בקרב צעירי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות ובקרב היהודים שמוגדרים לא-מזוהים הובילה למהפך ההיסטורי שהתרחש בעשור האחרון. "במדינת ישראל המצב הוא שישנם כ-75% יהודים, ועוד כ-5% אנשים שמגדירים את עצמם כיהודים, אך מדובר בעולים ממזרח אירופה שאינם יהודים, ועלו לארץ מתוקף חוק השבות. המצב הזה אינו צפוי להשתנות גם לא בחמישים השנים הקרובות", הוא מעריך.

כיצד היהודים ישמרו על הרוב לנוכח הגידול הערבי?

הסיבה לכך, מסתבר, היא שוב: ציבור שומרי התורה והמצוות שרושם גידול משמעותי לעומת כלל הציבורים האחרים. "הציבור החרדי גדל מהר מאוד, הרבה יותר מהר מכלל האוכלוסייה היהודית, וזו הסיבה שהרוב היהודי במדינה ישתמר, וזה גם מה ששומר את האיזון של היהודים מול הפלסטינים", מסביר דלה-פרגולה, כשהוא מתבסס גם על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. "כיום החרדים הם כ-10% מהאוכלוסייה היהודית בארץ, ובהמשך האחוז הזה יגדל. ובמספרים: בקרב אוכלוסיית הילדים בגיל הלמידה (מתחת לגיל 18) החרדים מהווים כיום 20% מהאוכלוסייה, וב-2050 הילדים החרדיים צפויים להיות בערך 38% מכלל התלמידים היהודיים במערכת החינוך. לעובדה זו צפויות להיות השלכות מאוד מעניינות גם מבחינת מערכת החינוך ופיזור מוסדות החינוך ברחבי הארץ. בסך הכול: מספר הילדים ברחבי הארץ יגדל בכשני מיליון נפש, והחלוקה של התוספת תהיה כך: 64% יהיו יהודים, מתוכם רק 26% יהודים לא חרדים, ו-10% יהיו ערבים, שיגדלו באופן דומה לאוכלוסייה הכללית וימשיכו להוות כ-20% אחוז מכלל האוכלוסייה. בעוד כשלושים שנה החרדים יעקפו את הערבים, בניגוד למצב הנוכחי בו האוכלוסייה הערבית כפולה מהאוכלוסייה החרדית.

עשרות שנים לאחר הימלטותה של משפחת דלה-פרגולה מידי הנאצים ועוזריהם בשנות הטבח הגדול – העם היהודי ממשיך לשגשג בכל רחבי העולם, ולפי כל הערכות, צפוי לשגשג גם הלאה בעתיד הרחוק.

תגיות:יהודיםגידולחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה