חדשות בריאות

בת ה-14 כמעט התעוורה – הניתוח הדחוף הציל את ראייתה

נערה בת 14 כמעט התעוורה בשל תופעה נדירה הקשורה בהשמנת יתר. מומחי העיניים בבית החולים שערי צדק ביצעו ניתוח דחוף ומורכב, שהצליח להציל את ראייתה

  • י"א טבת התשפ"ב
(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כשרוני בת ה-14 מירושלים החלה להתלונן על כאבים חזקים בצווארה לפני מספר שבועות, אמה חשבה שמדובר בלחץ נפשי בשל המבחנים שנערכו באותם ימים בבית ספרה. אלא שהכאבים לא פסקו, והאם המודאגת החליטה לקחת את בתה לבדיקת אצל רופאת המשפחה, שקבעה שאין מקום לחשש וכי ככל הנראה אכן מדובר בתופעה שנגרמה מלחץ נפשי בשל המבחנים. בהמשך נוספו לכאבי הצוואר גם כאבי כתפיים, טשטוש בראייה ואף עיוורון.

במשך שבועות הרופאים שנחשפו למקרה לא הצליחו לפענח את הגורם לתופעות הקשות. בביקור חירום אצל רופא עיניים בקהילה, שלמרבה המזל היה ער לתופעה, הופנתה רוני למיון בבית החולים שערי צדק בירושלים. בבדיקות שערכו לה הרופאים, הם מצאו בצקת בעצבי הראייה ולחץ תוך גולגולתי מוגבר עם פגיעה קשה בראייה.

ד"ר דניאל רפפורט, מנהל היחידה לנוירואופתלמולוגיה במחלקת העיניים בשערי צדק שאבחן מיד את התופעה, הסביר כי מדובר בתופעה ששכיחותה הולכת ועולה לצד עלייה בחומרתה בארץ ובעולם: "זה נדיר מאוד שמטופלים נזקקים לניתוחים במחלה זו. ברוב המקרים טיפול תרופתי וירידה במשקל הם הפתרון לטיפול בתופעה, ללא נזקים משמעותיים לראייה. הגורם לתופעה זו הוא בעצם לחץ גבוה בתוך הגולגולת הגורם לכאבי ראש ומסכן את עצב הראייה. במקרים קשים עלולה להיגרם פגיעה בראייה, שאם לא תטופל באופן מיידי עלולה להחמיר ואף להיות קבועה. ואכן השנה ראינו עלייה במספר המקרים, ובתוכם עלייה במספר המקרים הקשים, כולל שלושה מקרים שנזקקו להתערבות ניתוחית כזו, לעומת שניים בלבד שבהם טיפלתי בעבר בכל שנותיי כרופא עיניים".

"מאמרים שפורסמו בעולם קושרים את הקורונה והסגרים כגורם לעלייה במספר הצעירים שסובלים מהשמנת יתר, ובהתאם גם עלייה במספר מקרים של הופעת לחץ גבוה תוך גולגלתי אידיופתי, במקביל למגפת ההשמנה. רופאים בקהילה אינם מודעים מספיק לתופעה, דבר שעשוי להחמיר את הקליניקה של טיפול במקרים מסוג זה. הסיכוי ללקות בתופעה הזאת הוא 1-2:100,000, ומתגבר פי 19 כאשר מדובר בהשמנת יתר".

לאחר שבדיקות ההדמיה שללו כיוון של גידול, בוצעה בדיקת עיניים במהלכה אותרה הבצקת בעצבי הראייה ובוצע ניקור מותני, בדיקה אבחנתית למדידת הלחץ שמנקזת נוזל ומורידה את הלחץ באופן זמני. בנוסף, הוחל מיד בטיפול התרופתי. אך כיוון שכבר נצפה נזק משמעותי לראייה ולשדה הראייה הוחלט על ביצוע הניתוח באופן דחוף, בכדי לתת לרוני סיכוי לראות.

ד"ר אודי רייך, מנהל תחום גידולי עיניים ואוקולופלסטיקאי בכיר במחלקה, ביצע יחד עם ד"ר אורטל זקס רופאה עמיתה ניתוח חירום משולב ומורכב לניקוז הבצקת ממעטפות עצב הראייה.

"רוני הגיעה אלינו עם בצקת מפושטת, שהובילה לירידה בשדה הראייה שעמדה של 6% בלבד עם חשש כבד לעצב הראייה ולעיוורון לכל חייה", סיפר ד"ר רייך. "בניתוח ביצענו חתך מדויק מאוד במעטפת עצב הראייה לניקוז הנוזל. החתך מבוצע מילימטרים מסיבי עצב הראייה, שכל פגיעה בהם במהלך הניתוח תוביל לעיוורון. זהו ניתוח שבו אנחנו תמיד מאוד דרוכים, מאחר וברור לנו שעל הכף ובקצה הלהב מונח תרתי משמע הסיכון לעיוורון בנערה צעירה. לשמחתנו ראייתה חזרה במהירות, והיא עדיין משתפרת מיום ליום".

"משקל עודף הוא בעיה בריאותית ידועה, בנערות ונשים צעירות ישנה סכנה לאובדן ראייה. במידה ויש כאבי ראש הנמשכים מעל מספר ימים, יש להיבדק. המקרה של רוני היה קשה יותר לאבחנה בגלל שלא סבלה מכאבי ראש, דבר שהיה מדליק נורת אזהרה מוקדם יותר".

אמה של הנערה סיכמה: "זה לחלוטין נס. אני כל כך מעריכה את הרופאים שהצליחו במהירות להציל את הראייה שלה. רוני חזרה לעצמה. העולם שלה זה הציור, והיא קיבלה את זה חזרה במתנה".

תגיות:עינייםניתוחבית החולים שערי צדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה