מעניין

ניסוי חברתי מזעזע: איך הגיב צעיר ישראלי ל’התעללות’ בזקן חרדי שהציע להניח תפילין?

אף אחד לא ידע שהזקן שהציע לבחור צעיר לזכות במצוות הנחת תפילין - הוא בעצם שחקן  שלוקח חלק בניסוי חברתי שבדק כיצד הציבור הישראלי מגיב ל'התעללות' בזקן חרדי. זה מה שקרה כשחילופי דברים קשים בינו לבין שחקן נוסף, הצליחו ללכוד את תשומת הלב של בחור שעבר שם

אא

הוא עמד בפינה עם שולחן קטן שעליו תפילין, והציע לבחור צעיר להניח אותן. 

אף אחד לא ידע שהזקן החרדי שהציע לבחור לזכות במצווה - הוא בעצם שחקן  שלוקח חלק בניסוי חברתי שבדק כיצד הציבור הישראלי מגיב ל'התעללות' בזקן חרדי. 

"אולי תניח תפילין?", שאל החרדי את הצעיר וקיבל תשובה שהייתה מביישת כל איש במצבו: "אולי תלך מפה כי אתה מביא לנו קורונה וכל מיני דברים כאלה?", צעק הצעיר, כשמסביבו די הרבה אנשים. 

"אני חושב שזה תרופה טובה מאוד", מגיב החרדי בנחמדות. 

"זה תרופה לקורונה?", צוחק הצעיר ומצביע על דוכן התפילין בזלזול. 

"כן, זה תרופה לקורונה. אתה רוצה לדעת?", מתעניין החרדי. 

"לא, התרופה היא שתלכו מפה כי אתם מביאים לנו כל מיני מחלות", ממשיך הצעיר בשלו. 

וכאן מתרחשת התפנית בעלילה - תפנית שמגיעה מכיוונו של הבחור הזה:

שפשוט עצר, עמד והסתכל על חילופי הדברים מהצד, עד שלא יכול היה להתאפק ואמר לבחור הצעיר: "סליחה, אני לא מבין למה אתה אומר כזה דבר. אתה יכול לא להסכים איתו, אתה יכול לא להתחבר".

"אבל זה נכון", מקשה הצעיר מול יריבו ה'מתערב'. 

"לא, זה לא נכון", מתווכח ה'מתערב' - שהוא, כמו שתוכלו לראות בתמונה, בעל חזות שאינה דתית. 

"איזה מן התייחסות זאת, אני לא מבין", מזדעק ה'מתערב' בתחושת אי צדק. "זה אדם מבוגר. אני גם לא מניח תפילין, ואני גם לא בן אדם דתי - אבל יש דרך להתייחס לבן אדם אחר".

בשלב זה אומר השחקן הצעיר מטעם 'רוח יהודית': "אבל הוא מביא מחלות", וגורם ל'מתערב' לאבד את שלוותו. "הוא לא מביא מחלות. כל האוכלוסייה פה מביאה מחלות. ואל תדבר לבן אדם, גם אם הוא דתי, בצורה כזאת".

"אתה צודק", אומר לו השחקן הצעיר, ומקבל תגובה כעוסה במיוחד של "תודה", כשהבחור המתערב בעצם הולך בכעס. אז פונה אליו השחקן הצעיר ומסביר כי זה ניסוי חברתי, וכי הוא 'יצא מלך'. 

התרגשתם? גם אנחנו, אבל זה עוד לא הכל: מדהים לציין שמתוך עשרות אנשים שחלפו על פניהם ושמעו את ההאשמות הקשים - כמעט כולם יצאו להגנת החרדי, וקראו לבחור הצעיר להתבייש בעצמו שכך הוא מדבר לאדם שיכול להיות סבא שלו. 

בחורה צעירה אחת אף 'חשדה' מיד שההתנהגות הזו היא לא טבעית: "אני מחפשת את המצלמות", אמרה והסתכלה למעלה. כשנשאלה מדוע, היא אמרה שההתנהגות הזו היא לא טבעית, ושזה ממש לא הגיוני שמדברים ככה לאדם מבוגר".

עכשיו עצרו הכל, ושימו לב לבחור הזה, שרוכב על אופניו באיטיות, עוצר פתאום לצד החרדי ושואל אם הוא יכול להניח תפילין. 

הוא יורד מהאופניים בחיוך ובנעימות, ומתחיל להניח תפילין - כשקריאות בלתי נעימות מופנות לעברו מכיוונם של שני שחקנים (בינתיים נוסף שחקן נוסף לפריים, שיוצא כנגד החרדי) שמאשימים אותו בהפצת מחלות. השניים פונים לבחור שהגיע מיוזמתו להניח תפילין, ושואלים אותו: "בשביל מה אתה מניח תפילין, אחי? למה לשתף פעולה". 

בתגובה הוא משיב: "מה זאת אומרת? זה האחריות שלנו. בשביל זה אנחנו פה, אחי. תחקור על זה, אין לי זמן להסביר".

כשהוא נשאל על איזו אחריות הוא מדבר, משיב הבחור הצדיק בלי להתבלבל: "אחריות, מזה אני חי". הוא קורא קריאת שמע וכשהוא מסיים להניח תפילין, הוא פונה לשני הבחורים ה'מתנגדים' ואומר להם: "חבר'ה, השנאה שלכם לא תעזור לשום דבר. יש לי הרבה דעות גם, שלא תחשוב. אבל, אהבה תפתור אהבה", הוא מסכם ומקבל חיבוק חם ואוהב מהחרדי, שמכתיר אותו בתואר 'צדיק'. 

 

תגיות:חרדיזקןהתעללותתפיליןניסוי חברתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה