כתבות מגזין

"ידעתם שהכרובים במקדש היו בגובה 6 מטר? ושהר הבית ישתרע על פני קילומטר וחצי?"

כבר 30 שנה שהרב מנחם מקובר עוסק בהעלאת המודעות לבניין בית המקדש, מתוך אמונה בכך שככל שנלמד על הנושא, כך נגביר את החיבור והקשר אליו. בימי בין המיצרים הוא מעודד את כולנו ללמוד ולהוסיף ידע, ויש לו גם טיפ מיוחד לילדים

בעיגול: הרב מנחם מקובר (צילום: מרדכי יורבצקי)בעיגול: הרב מנחם מקובר (צילום: מרדכי יורבצקי)
אא

מי שהגיע בחודשים האחרונים לפארק 'מיני ישראל' בלטרון, נתקל בוודאי באוהל הגדול השוכן בו ובתוכו דגם מרהיב של בית המקדש, בליווי כלי הקודש. לא כולם יודעים, אך מי שמסתתר מאחורי הקמת הדגם הייחודי הזה, הוא הרב מנחם מקובר, העומד בראש המדרשה לידע המקדש, ומקדיש את כל זמנו ומרצו להעלאת המודעות לנושא. הדגם שאותו הרכיב אחד מתלמידיו הוא רק אחת הדרכים בהן הוא משתמש לשם כך. "המטרה שלנו היא לגרום לאנשים לא רק לשמוע על בית המקדש, אלא גם לצפות לו", הוא מבהיר, "ואת הציפייה אפשר לעורר רק על ידי הוספת ידע והבנה, כאשר עוזרים להבין איך היה נראה בית המקדש ומה עומד להיות בו כאשר הוא ייבנה".

 

תחילת עיסוקו המיוחד של מקובר בנושא הייתה לפני כ-30 שנה. "עד אז הייתי כמו רבים – מרוחק מאוד מנושא המקדש", הוא מציין, "זה לא תפס אותי משום כיוון ולא העסיק אותי כלל, ואז, ממש משמיים, הייתי אמור להעביר שיעור כלשהו בכיתה ג', ונדרשתי ללמד ספר מלכים. כחלק מההכנה לשיעור למדתי את הפרקים שדיברו על איך ששלמה המלך הקים את המקדש, קראתי את התיאורים על זוג כרובים ענקיים שהיו בתוך קודש הקודשים, ולראשונה התוודעתי לכך שהם התנשאו לגובה של 10 אמות, מה שאומר שישה מטרים. זה היה רק פרט אחד שנחשפתי אליו ולא הכרתי קודם, והוא הפעים אותי בצורה לא רגילה. פתאום קלטתי עד כמה שאני רחוק מכל מה שנוגע לבניין בית המקדש, עד כמה שהוא לא באמת תופס חלק מהחיים שלי".

מקובר מציין שהוא עצמו לא ידע באותו זמן שזוהי נקודת הפתיחה לפרויקט חייו. "הקב"ה הוביל אותי באופן ישיר לעסוק בתחום, הוא חיבר אותי לנושא המקדש, ומתוך זה התחלתי ללמוד ולחקור את הנושא. בתחילה זה היה דרך לימוד בכולל בעיר העתיקה הקשור למכון המקדש, שם נכנסתי לעומק העניין, ובהמשך גם בדרכים נוספות". 

אבל הוא לא הסתפק בכך, שכן לדבריו חשוב לו שכל יהודי ויהודי יכיר את הנושא ויהיה קרוב אליו. זו גם הסיבה שהוא עמד במשך שנים בראש מכון המקדש, ובשנים האחרונות הוא עומד בראש מדרשה העוסקת בנושא ומציעה מגוון של פעילויות חינוכיות ולימודיות. "אנחנו פועלים בבתי ספר ובתלמודי תורה, אצל מבוגרים ואצל צעירים, מגיעים ממש לכל הארץ, עם הרבה חוברות, מיצגים, סדנאות וימי עיון", הוא מפרט, "מידי שנה אנחנו מגיעים לעשרות אלפי אנשים".

רוצים לקרוא עוד על בית המקדש? רוצים להתחבר ולהתרגש? כנסו עכשיו להידברות שופס ותוכלו לקנות את כל ספרי הרב מקובר. לחצו כאן או התקשרו 073-2221250 לרשימה המלאה

למה לדעתך חשוב כל כך שאנשים יכירו את הנושא מקרוב?

"קודם כל – מהסיבה הפשוטה, יהודי צריך להכיר את התורה כולה, ונושא המקדש הוא מרכזי מאוד בתורה, כאשר למעלה משליש מהמצוות שאנו מקיימים קשורות אליו. התורה גם מקדישה נפח עצום לכל מה שנוגע לנושא הזה. ישנן חמש פרשות בחומש דברים העוסקות במשכן, וכן את חומש ויקרא שעוסק כמעט כולו בעבודת הקרבנות. כידוע, גם התפילה שלנו בכל יום באה כתחליף לקרבנות, כמו שנאמר 'ונשלמה פרים שפתינו' – זה נושא שראוי שכל אחד יתחבר אליו.

"מעבר לזה, חשבו על כך – כשאנו כמהים לבית המקדש, חוקרים עליו ומצפים לו,  אנו מראים לקב"ה עד כמה שאנו חפצים בבניינו, וזה מקרב אותנו אליו. זו גם הסיבה שניתנו לנו הצומות, לא רק כדי שניזכר בבית המקדש שהיה לנו, אלא גם כדי שנדרוש ונשאל עליו, נתעניין בו ונעורר בליבנו את הציפייה לבניינו מחדש. הצומות צריכים לעורר אותנו בעניין הזה".

 

הרב מקובר מדגיש כי רוב הספרים הקיימים בנושא המקדש עוסקים בבית השני, אך הפעילות שהם מציעים עוסקת בעיקר בבית השלישי. "זהו החזון שלנו ולכך אנחנו צריכים להכין את עצמנו. זה הבית שייבנה בימינו בעזרת ה' וילווה אותנו לנצח. לא כולם יודעים, אך בית המקדש השלישי צפוי להשתרע על פני שטח עצום, ואם כיום גודלו של הר הבית הוא 500 מטרים, הרי שעל פי הנבואה בבוא היום הוא ישתרע על פני קילומטר וחצי, ויאכלס בתוכו מיליוני אנשים".  

ידוע שבית המקדש ירד בנוי מהשמיים, אז למה חשוב כל כך שנדע איך לבנות אותו?

"זו אכן דעה שהשתרשה אצל רבים – שבית המקדש ירד בנוי, אבל זה לא פשוט כל כך. יש מגוון שיטות ודעות בנושא, והרמב"ם למשל פוסק באופן ברור שאנחנו נהיה אלו שנבנה את בית המקדש. גם על פי מפרשים רבים נוספים – הקדושה היא זו שתרד משמיים, אך בפועל אנחנו אלו שנבנה. זוהי הסיבה שחשוב כל כך שכולנו נהיה מוכנים".

לקראת צום עשרה בטבת, מה תוכל להמליץ לנו כדי לקרב את הנושא לעצמנו ולילדינו?

"ימים כאלו, כמו עשרה בטבת, הם זמן מתאים ביותר לחשוף את ילדינו לספרים עם תמונות המתעדות את המקדש, וכן לסרטונים בנושא. קיימים כיום כל כך הרבה חומרים, ואני יכול לציין כי נכדיי בכל הגילים  ממש מרותקים לתכנים האלו. זה מחבר אותם במקום הכי עמוק של הנפש, כי אצל ילדים הדבר הראשון שעובר למוח הוא הויז'ואל".

לגבי מבוגרים אומר הרב מקובר שהוא ממליץ לכל אחד מאתנו לשמוע הרצאות על נושא המקדש, כדי להבין ולו מבחינה רעיונית על מה הוא באמת צריך לחלום ולהתפלל. "טבעי שככל שקונים יותר דעת, כך מקבלים את החיבור", הוא מבהיר.

ולסיום, אי אפשר שלא לשאול – אחרי שנים רבות כל כך של עיסוק בתחום, אתה מרגיש מוכן לקראת היום הגדול?

"זו שאלה כבדת משקל, כי יש בהכנות כמה מישורים, ביניהם הנושא הרוחני שהוא אינסופי, ואפשר תמיד להמשיך להתקדם בו. בנוסף, יש גם הרבה מאוד שאלות אקטואליות בנוגע למקדש שבדור שלנו טרם יודעים להשיב עליהן, אלו סוגיות עמוקות ביותר, ולא פעם אני  מוצא את עצמי כשאני מתלבט ומתדיין בהן. אז כן, ברור שאני משתדל לעשות את המקסימום של ההשתדלות, בתקווה גדולה לגאולה שלמה בקרוב".

רוצים לקרוא עוד על בית המקדש? רוצים להתחבר ולהתרגש? כנסו עכשיו להידברות שופס ותוכלו לקנות את כל ספרי הרב מקובר. לחצו כאן או התקשרו 073-2221250 לרשימה המלאה

תגיות:הר הביתהרב מנחם מקוברבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה