חדשות בארץ

רוני ססובר: התלמידים בחינוך הממלכתי לא יודעים איך נראה חומש

עורכת הדין רוני ססובר מתחה ביקורת חריפה על חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, שיצאה נגד עמותות אורתודוכסיות הפועלות בבתי ספר ממלכתיים: "אין כל הדתה בבתי הספר. אם כבר – הדברה של המסורת ושל היהדות!"

  • ט' טבת התשפ"ב
אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בהצעה לסדר של חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, שטענה כי בבתי הספר הממלכתיים פועלות עשרות עמותות אורתודוכסיות המלמדות יהדות "באופן לא פלורליסטי". לדברי רוזין, פעילותן של העמותות נתמכת על ידי משרד החינוך ומתבצעת בניגוד לפסיקת בג"ץ.

עורכת הדין התל אביבית רוני ססובר הגיעה לדיון כדי לשאת בו דברים ולהביע את עמדתה: "לצערי לא קיבלתי את זכות הדיבור, חרף בקשותיי הרבות", כתבה לאחר מכן בפייסבוק, "בעיקר בגלל שח"כ רוזין שדאגה להפריע לכל מי דיבר והשמיע עמדה הנוגדת את עמדתה (במסגרת ה'פלורליזם', כן?) ובכך גזלה את זמן הוועדה".

ססובר, לשעבר מועמדת ימינה לכנסת המתנגדת לממשלה, צירפה לפוסט את הדברים שביקשה לומר. כמי שילדיה לומדים במסגרת החינוך הממלכתי, היא יצאה בתחילה נגד הטענה של רוזין לפיה "ארגון אורתודוכסי או לא רפורמי הוא בהכרח לא פלורליסטי". לדבריה, "זה כמובן תלוש מן המציאות, וזוהי הטעיית הציבור".

בהמשך, ביקשה ססובר להציג את המתרחש בבתי הספר הממלכתיים בישראל באמצעות סיפור אישי: "כאשר בתי הייתה בכיתה ב', התבשרנו שיתקיים טקס קבלת התורה לשכבה. הייתה התרגשות גדולה, היא למדה פסוקים בעל פה ועלתה לבמה בגאווה גדולה. בתום הטקס, הילדים עלו לבמה לקבלת ספר התורה.

הופתענו לראות שהם קיבלו חוברת עטופה בזהב. כאשר הסתכלתי בתוכה גיליתי לחרדתי דפים ריקים חלקים. אפילו לא חוברת עבודה עם קומיקס כפי שקיבלו בשנה הקודמת. ניגשתי למחנכת לשאול לפשר הדבר, והיא ענתה: אין לנו מערכי שיעור, אין ספרים ואנחנו מאלתרים באמצעות אתר 929, כשספר התורה הפך ל'מחברת מסע'. אין בה שום מילה מן המקרא, ובוודאי לא את החומש עצמו.

מישהו דאג למחוק להם את האותיות הקדושות מהספר, את ההיסטוריה שלנו, סלע קיומנו. זה פלורליזם?

ילדי עם הספר לא יודעים איך נראה חומש, איך מחפשים בו פרקים או פסוקים, איך נראה הכתב המיוחד שבספר. הם לא מכירים כלום. זה פלורליזם?

מבירור שערכתי אז הסתבר לי שזהו לא בית הספר היחיד בתל אביב בו שללו מהתלמידים את זכותם לחומש, לספר התורה.

בעקבות המקרה הזה ומקרים נוספים מאז, יש לשאול האם מישהו פועל באופן מגמתי ושיטתי כדי למחוק ולהשכיח מילדינו את זהותם היהודית. אנחנו כבר רואים איך מתחילים לשווק לילדים את החגים הנוצרים, כמו ליל כל הקדושים לא מזמן וחג המולד אוטוטו. הדבר הזה הוא סכנה אמיתית לזהות היהודית של ילדי ישראל".

ועוד מדבריה הנחרצים של ססובר: "אני רוצה לומר באופן חד, ברור ושאינו משתמע לשתי פנים – אין כל הדתה בבתי הספר. אם כבר – הדברה של המסורת ושל היהדות!

בדיוק בימים האלה, דווקא בזמן הזה, יש לחזק את הזהות היהודית ולא לחפש אלטרנטיבות או רפורמות שמחלישות את הענף עליו אנחנו יושבים.

לי כאמא חשוב שהילדים שלי ילמדו יהדות בבסיסה, במקורה, כפי שלמדו הוריי והוריהם. כאזרחית המדינה היהודית, חשוב לי שהילדים הלומדים בבתי הספר הממלכתיים, שרבים מהם מגיעים מבתים שאין בהם יהדות בכלל אבל היו כן רוצים שהילדים יקבלו מה שהם קיבלו, שלפחות בבתי הספר הם יקבלו מושג לגבי השורשים שלהם.

תפקידו של בית הספר לא רק לתת כלים חומריים להתמודדות בחיים אלא גם לחנך את הילדים שלנו מי הם, למה דווקא כאן, מיהם אבותיהם וכמה אור הם יכולים וצריכים להביא לעולם כיהודים", סיכמה ססובר.

תגיות:הדתהועדת החינוךרוני ססובר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה