חדשות בארץ

דיווח: ישראל תקפה פעמיים מתקנים לייצור נשק כימי בסוריה

על פי הדיווח בוושינגטון פוסט, בישראל נאסף מידע לפיו משטר אסד רוכש חומרים כימיים וציוד הנדרשים לחידוש תוכנית הנשק הכימי שלו. בעקבות המידע, בוצעו שתי תקיפות נגד יעדים של צבא סוריה הקשורים לייצור נשק כימי, האחרונה שבהם בחודש יוני האחרון

(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

הוושינגטון פוסט דיווח היום (שני), כי חיל האוויר הישראלי תקף ב-8 ביוני מתקנים של צבא סוריה הקשורים לייצור נשק כימי. שלושה טילים נורו לעבר היעדים בסמוך לערים דמשק וחומס. על פי הדיווח, בתקיפה נהרגו שבעה חיילי צבא סוריה, ביניהם קולונל ומהנדס שעבד במעבדה צבאית שהוגדרה כסודית.

להערכת חוקרי ביטחון ומודיעין, התקיפה הישראלית החריגה, שבוצעה נגד מטרות צבאיות סוריות ולא יעדים איראניים, נועדה לעצור ניסיון של סוריה להתניע מחדש את תוכניתה לייצור גזי עצבים קטלניים. תקיפה קודמת על יעדים דומים בוצעה ב-5 במרץ 2020. שתי התקיפות התבססו על מידע מודיעיני שהחל להגיע לפני שנתיים, לפיו המשטר הסורי רוכש חומרים כימיים וציוד הנדרשים לחידוש יכולותיו הכימיות עליהן הסכים לכאורה לוותר לפני שמונה שנים. מהמידע עלה, בין היתר, כי צבא סוריה הצליח לייבא חומר כימי ממנו ניתן לייצר את גז העצבים הקטלני סארין.

הדיווח בעיתון האמריקני מסתמך על גורמי מודיעין רשמיים בעבר ובהווה בארצות הברית ובמערב, שהייתה להם גישה למידע רגיש בעת התקיפות הישראליות.

כזכור, באוגוסט 2013 ביצע צבא סוריה מתקפה כימית בפרברי דמשק, שכוונה נגד מעוזי המורדים, ולפי ההערכות גרמה למותם של כ-1,400 אזרחים, רובם נשים וילדים. נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה, איים בתגובה צבאית.

לנוכח האיום, הודיע נשיא סוריה בשאר אסד על הסכמתו להתפרק ממאגרי הנשק הכימי ולאפשר פיקוח בינלאומי על השמדתם. עם זאת, במהלך השנים שחלפו המשטר הסורי המשיך לעשות שימוש בנשק כימי בכ-200 תקיפות נגד המורדים, למרות אזהרות ממשל אובמה ועל אף שתי מתקפות אוויריות נגד יעדים של צבא סוריה עליהן הורה הנשיא דונלד טראמפ.

תגיות:סוריהנשק כימי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה