חנוכה 2023

זאת (עדיין) חנוכה: סיון רהב מאיר על היום המיוחד שמסיים את החג

"מה שהצדיקים יכולים לפעול מהשם יתברך בראש השנה ויום הכיפורים, יכול יהודי פשוט לפעול מהשם יתברך בזאת חנוכה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חנוכה שמח! כן, היום עדיין חנוכה. חנוכה לא נגמר אתמול בערב, עם הדלקת שמונת הנרות, כי ביהדות היום מתחיל בלילה. הנה כמה עובדות על היום המיוחד שלפנינו:

1. "זאת חנוכה" נחשב ליום החשוב והקדוש ביותר בחנוכה, יום חיתום הדין: מאז תחילת חודש אלול, דרך ראש השנה, עשרת ימי תשובה, יום כיפור, סוכות, שמחת תורה, דרך חודשי חשוון וכסלו, עכשיו התהליך הארוך שהחל בא' באלול מסתיים. אומרים שמי שלא הספיק לעשות תשובה בעשרת ימי תשובה, יתקן את דרכיו ב"זאת חנוכה". יש אפילו מנהג לאחל היום "גמר חתימה טובה".

2. ולמה קוראים ליום הזה "זאת חנוכה"? בגלל קריאת התורה המיוחדת בבתי הכנסת ביום הזה, שמתחילה במילים: "זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ".

3. יש חסידויות שעורכות ביום הזה "טיש" חגיגי, עם ניגונים ומאכלים מיוחדים, ויש גם משפחות שנוהגות לערוך סעודה משפחתית שמחה (ולא רק כי הילדים חוזרים מחר ללימודים...).

4. יש מי שנוהגים לשרוף את הפתילות של נרות החנוכה היום, במעין מעמד של פרידה מהחנוכייה, ולא לזרוק אותן לפח. יש ששומרים את הפתילות עד לשריפת חמץ בערב פסח, וכך מחברים בין שני התאריכים המיוחדים.

5. זהו יום שנחשב ליום של תפילה. יש אומרים שזהו היום להתפלל שנדע כל השנה להבדיל בין אור לחושך, ושלא נתבלבל בין טוב לרע. רבי ישראל מרוז'ין, מגדולי תנועת החסידות, אמר: "מה שהצדיקים יכולים לפעול מהשם יתברך בראש השנה ויום הכיפורים, יכול יהודי פשוט לפעול מהשם יתברך בזאת חנוכה".

זאת חנוכה שמח.

תגיות:סיון רהב מאירזאת חנוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה