סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: לכו תדעו מי מסתתר בחלון או בדלת ממול. צאו לבדוק

העובדה שיוצאים עם החנוכייה אל החלון, המרפסת או דלת הבניין, מאפשרת מפגש בלתי אמצעי עם השכונה והקהילה. אנשים שמזמן לא ראית, מזייפים פתאום את מעוז צור עם ילדיהם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה עתה חווינו את שבת חנוכה. קראנו בה את פרשת "מקץ", על סיפור יוסף ואחיו, והדלקנו שישה נרות חנוכה לפני השבת, ושבעה נרות בצאתה. העובדה שיוצאים עם החנוכייה אל החלון, המרפסת או דלת הבניין, מאפשרת מפגש בלתי אמצעי עם השכונה והקהילה. אנשים שמזמן לא ראית, מזייפים פתאום את מעוז צור עם ילדיהם. אבל יש מי שיוזם, ופשוט מזמין שכנים להדלקה משותפת.

עו"ד עירית הלוי משכונת גבעת משואה בירושלים עשתה זאת השבוע. היא ובעלה, חבר הכנסת לשעבר עמית הלוי מהליכוד, דפקו עם הילדים על הדלת של השכנה רותי. כל מה שידעו עליה זה שהיא עולה מבוגרת מברית־המועצות לשעבר. רק בזמן הדלקת הנרות גילו מי גרה איתם בבניין: זוהי אסירת ציון המפורסמת, רות אלכסנדרוביץ'.

משום מה אין עליה ערך בוויקיפדיה. זה מעיד על תשומת הלב המועטה מדי שאנו נותנים לסיפור המדהים של יציאת ברית־המועצות, אז הנה סיפורה, בקצרה, כפי שסיפרה השבוע גם לשכניה: היא נולדה בלטביה הקומוניסטית, ובגיל 14 הצטרפה להתארגנות יהודית מחתרתית.

עד שתצליח לעלות, היא הפעילה בניגוד לחוק חוגים ללימוד יהדות ועברית, ארגנה מחנות קיץ והבריחה גלויות עם תמונות של ישראל. היא נעצרה על ידי הקג"ב שבוע לפני חתונתה. בדירתה נמצאו "חומרים אסורים" רבים, בהם תמונה של גולדה מאיר וספר היסטוריה יהודית. לחוקרים ניסתה להסביר כי גולדה היא בסך הכל סבתא שלה. הקג"ב חקר אותה במשך כחצי שנה, ואז היא נשלחה לשנה של עבודות כפייה.

אחרי הפגנות למענה בכל העולם, היא שוחררה ועלתה ארצה. כאן עבדה כאחות בהדסה עין כרם והמשיכה בפעילות למען עולים.

וכך, מול הנרות, היא סיפרה השבוע את סיפורם של החשמונאים של דורנו. בית ספר ותנועת נוער בשכונה ששמעו על כך, כבר ביקשו שתגיע לספר גם להם.

אז לא בטוח שלשכנים שלכם יש כזה סיפור דרמטי, אבל לכו תדעו כמה אור מסתתר בדלת ממול. חנוכה שמח.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה