חדשות בארץ

"לסגור את מח"ש": ביקורת על חקירת לוחמי מג"ב שחיסלו את המחבל

לוחמי מג"ב שחיסלו את המחבל, שביצע את פיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים, נחקרו באזהרה במחלקה לחקירות שוטרים. זימונם לחקירה גרר ביקורת ציבורית על מח"ש

משרדי מח"ש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)משרדי מח"ש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שני לוחמי מג"ב, שחיסלו אתמול (שבת) את המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים, נחקרו לאחר מכן באזהרה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). לאחר כשעתיים של חקירה הם שוחררו ללא תנאים מגבילים, אולם נשקם לא הוחזר להם. זימונם של הלוחמים לחקירה גרר ביקורת ציבורית נרחבת על מח"ש.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, קיים שיחת ועידה עם מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, יחד עם הוריהם של הלוחמת רש"ט ש' והלוחם רס"ר ל' שניטרלו את המחבל. "אני רוצה לשבח בפניכם את ילדיכם, שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר, ובזכותם ניצלו הערב חיי אדם", אמר להורים. "אין לי ספק שלעם ישראל התווספו הערב עוד שני גיבורים בחג החנוכה".

"המחבל הנתעב ניסה לרצוח אזרח ולאחר שהגיבו הוא ניסה גם לפגוע בהם, והודות לתגובה שלהם האירוע הסתיים כשהמחבל מנוטרל וללא פגיעה נוספת לא באזרחים ולא בהם".

"אני מחזק את ידיכם", הוסיף שבתאי. "אנחנו מלווים את ש' ול' באופן צמוד, לרבות סיוע משפטי, בתקווה שההליך יסתיים מהר ככל שניתן".

מפקד משמר הגבול אמר להורים: "בהמשך למדיניות של המפכ"ל ולגיבוי הלוחמים, החיל ואנחנו כאן לצידכם בכל דבר שרק תצטרכו. כולנו צפינו בסרטון, וראינו שהילדים שלכם גיבורים והם פעלו כפי שאנו מלמדים אותם ומצפים מהם כמגיני האזרחים".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, העניק אף הוא גיבוי ללוחמים: "הסרטון מזירת הפיגוע הערב מציג 50 שניות בהן חוצה מחבל מעבר חצייה, תוקף מספר פעמים חרדי, ממשיך ונע אל עבר שוטר מג"ב, תוקף אותו עד הרגע שהשוטרים יורים עליו. שנייה או שתיים לאחר הירי הראשוני היה על השוטרים לקבל החלטה האם המחבל שנפגע עומד להפעיל חגורת נפץ. 'כשיש ספק – אין ספק'".

שר הביטחון בני גנץ כתב: "כוחות מג"ב בירושלים ביצעו את המובן מאליו – ניטרלו מחבל שיש לו אמצעי וכוונה, במקצועיות ובנחישות. כך עולה מהחומר שבידינו ומהתחקיר הראשוני, ואני מבקש לגבות אותם. אני מאחל רפואה שלמה לפצוע ומבטיח לכם שאנו ממשיכים במוכנות בכל זירות הפעולה מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שעודכן בממצאי התחקיר הראשוני של התקרית בשער שכם, מסר: "הלוחם והלוחמת פעלו באופן מהיר ונחוש מאוד, כמצופה משוטרי ישראל, אל מול מחבל שניסה לרצוח אזרח ישראלי. אני מבקש למסור להם את מלוא הגיבוי. כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור".

השר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה (הליכוד), כתב: "לוחמי מג"ב שחיסלו את המחבל בירושלים צריכים להיות מוזמנים ללשכת שר הבט"פ לקבלת תעודת הערכה, כפי שעשיתי פעמים רבות במשך כהונתי. אני משבח אותם ואת כל השוטרים והלוחמים החותרים למגע ומחסלים את המחבלים בזירת הפיגוע, כך בדיוק צריך להסתיים אירוע. החלמה מהירה ורפואה שלמה לפצוע".

 

"דגל שחור מתנוסס על מח"ש"

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', תקף את מח"ש: "נזכיר שאת השוטרים שהיו מעורבים בגרימת מותו של אהוביה סנדק ז"ל לקח למח"ש ארבעה ימים לזמן לחקירה. מח"ש הוא גוף חולה שסובל מבלבול ערכי מסוכן כמו משרד המשפטים כולו".

סמוטריץ' הוסיף כי "הערב הזה מסמל יותר מכל את עוצמת הניתוק בין קומץ אנשים המכנה עצמו 'מערכת המשפט' ומנסה להשליט כאן בכוח מערכת ערכים עקומה ומסואבת, לבין העם, ההיגיון הבריא והשכל הישר. התגובות לחקירה ההזויה של לוחמי מג"ב במח"ש מלמדות שעם ישראל חי ובריא והוא ינצח בעזרת השם".

חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה אמר: "לוחמים שהיו בסכנת חיים ותפקדו היטב ראויים לשבח ולא לחקירה פלילית באזהרה. ככה מדכאים רוח לחימה וחתירה למגע, ככה מעניקים רוח גבית לאויב. את ההתנהלות הרעה הזו חובתנו לשנות".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, קרא לסגור את המחלקה לחקירות שוטרים: "בושה שמח"ש נכנעה ללחצי השמאל הקיצוני וחוקרת באזהרה את לוחמי מג"ב הגיבורים שהרגו מחבל מתועב, במקום להעניק להם צל"ש. מי שלא נותן גב לחיילים ושוטרים יגרום לאובדן המדינה. לסגור את מח"ש מיד".

הוריו של אהוביה סנדק ז"ל, שנהרג בהתהפכות רכבו במהלך מרדף משטרתי בבנימין, הגיבו בחריפות על זימונם לחקירה של לוחמי מג"ב, ומתחו ביקורת נוקבת על ראש מח"ש קרן בר-מנחם: "שוטרי מג"ב, אשר ניטרלו מחבל שניסה לרצוח יהודים בבירת ישראל, הם גיבורים. הבן שלנו נהרג בידי שוטרים, ואת קרן בר-מנחם זה לא עניין, השוטרים במשך שעות לא מילאו דו"חות פעולה, היה להם את כל הזמן שבעולם לתאם גרסאות, והיא שחררה אותם באותו ערב ללא מתן עדות וללא שום שאלה. רק אחרי ארבעה ימים של הפגנות ולחץ ציבורי היא טרחה להתחיל לחקור הרג של נער צעיר".

"הערב הם מזדרזים לחקור שוטרים שהצילו חיים בפיגוע מתועד וברור. דגל שחור מתנוסס על מח"ש", תקפו בני הזוג סנדק. "הערב הזה הוא עדות ברורה – חייבים חקירה חיצונית להרג בבננו המתוק אהוביה ז"ל, הרג נער צעיר בישראל בידי שוטרים חייב חקירה אמיתית ולא טיוח".

בעקבות הביקורת הציבורית, פרסמו במשרד המשפטים הודעת הבהרה: "במענה לפניות נבהיר כי מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח"ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות. מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע".

"חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בדרך כלל תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום".

"גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח"ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת, והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות".

תגיות:שער שכםפיגועמח"שאהוביה סנדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה