חנוכה 2023

הימים ההם באמצעי הזמן הזה, להבין יותר מה היה בניסי החנוכה

בדור האחרון, עם ריבוי אמצעי הטכנולוגיה, נוצרו אפשרויות המחשה רבות מבדורות עברו. מאגרי מידע הפכו לזמינים, הדעת מתרבית והמודעות למה שאירע בדורות עברו רק עולה

אא

"אבל איך זה קרה שם? מה, הם לא ידעו שזה מה שיקרה? ואיך הם לא יכלו להודיע ולהזהיר אחרים מהסכנה שאורבת להם?"

איך הורה/ מורה/ גננת שלא נתקלו בשאלות האלו בוורסיות שונות כאשר סיפרו על אירועים היסטוריים רחוקים יותר או פחות. הקושי להעביר את ההווי של ימי עברו להוויית ימינו אנו מפריע ללא הרף ופוגע בלמידה ובהטמעת המסרים. ועדיין לא הזכרנו את הילדים המתקשים בריכוז.

המילים 'איך שהזמן רץ' מעולם לא היו כה מוחשיים. פערי שנות דור עומדות בין ילדי העשור הנוכחי לקודם. והאמת היא, שגם לנו לא תמיד מובנים האירועים ובעיקר הרקע ההיסטורי, המצב הפוליטי וההיררכי שהובילו לתהפוכות דברי הימים ונצרבו בהיסטוריה.

בדיוק לשם כך באים לעזרתנו הספרים. תמיד יש את חובבי שיעורי ההיסטוריה שיידעו לציין בדיוק באיזו שנה כבש נאפוליון את עזה, מי היה מוחמד עלי וכיצד השפיע על המזרח התיכון, כיצד נבחר היטלר ימ"ש לקנצלר גרמניה בדרך דמוקרטית בלבד ומתי היה 'ליל המיקרופונים'...

אם גם אתם לא הצלחתם לענות על בוחן פתע זה, תמשיכו לקרוא את הכתבה. (וגם אם הצלחתם לענות, הישארו עימנו, יש לנו מה לחדש לכם).

בדור האחרון, עם ריבוי אמצעי הטכנולוגיה, נוצרו אפשרויות המחשה רבות מבדורות עברו. מאגרי מידע הפכו לזמינים, הדעת מתרבית והמודעות למה שאירע בדורות עברו רק עולה. אמצעי המחשה נפוץ ופופולארי הלא הוא הקומיקס, חביבם של הילדים (והמבוגרים), שכל עיתון מתחיל מתהדר בלפחות קומיקס אחד והשני כבר בדרך.

רשות הדיבור להרב מרדכי חלמיש, מחבר ויוצר סדרת 'הקומיקס התורני' ובו 'אלישמע ואפרים יוצאים ממצרים, במדבר סיני ובמתן תורה', וכן 'אלחנן וחיים עולים לירושלים' ו'שמחים בירושלים'. ספרי הרב חלמיש כובשים כבר מזמן את מדפי הספרים לא רק בחדר הילדים, אלא גם בסלון הבית, לצד ספרי הקודש, ויש לכך גם סיבות טובות... בספר על המגילה מאויירים פרסיים אמתיים, בספרים על דוד המלך מאויירים כלים פלישתיים כפי שנמצאו במוזיאון ישראל.

"אני משתמש במדיה שנקראת קומיקס, בבחינת 'ויגזול את החנית מיד המצרי', על מנת לעניין ולמשוך את הילדים והנערים (ולפעמים גם את הוריהם) ללמוד הרבה מאד מושגים תורניים". פותח הרב חלמיש, אך הוא ממהר לסייג מעט: "אם אני מצליח להכניס עשרות דברי תורה ומדרשים בעמוד אחד מצויר, והילדים קוראים את זה בזכות עושר הציורים הצבעוניים. אני מודה שזה לא בדיוק הקומיקס הקלאסי". הסיבה לכך היא שהרב חלמיש אינו מתייחס לספרים שלו כמו לספרים רגילים, וברוך ה', גם ההורים, ואפילו רבנים ומחנכים, מתייחסים אליהם באהדה ויעידו על כך ההסכמות החשובות שקיבל על הספרים שיצאו לאור עד כה".

אם כזה מוטו, אין פלא שספריו מגיעים לכל קצוות תבל. ניקח לדוגמה את הספר שהוא להיט בימים אילו 'מיכה והורקנוס נלחמים באנטיוכוס' הממחיש את מלחמות היהודים ביוונים ובגזירותיהם עד לנס ההצלה הגדול. בספר זה, היו הרבה מאמצים שקשורים דווקא לחלק היותר טכני. לאחר העבודה על את החלקים התורניים, הכול כבר היה מסודר לפי סדר כרונולוגי, אבל היו הרבה פרטים טכניים שלא כל כך ידענו איך לצייר, כמו: איך נראו הבגדים והמדים של חיילים היוונים? איך נראו כלי המלחמה של אותם הימים? איך נראו הפילים שישבו עליהם היוונים? ואפילו איך נראה הכתר של אנטיוכוס?

לצורך כך, הלכתי לאחת מהספריות לחפש חומר שיוכל לעזור לי להבין ולהמחיש לקהל את הדברים במדויק..."

כאשר דיבר הרב חלמיש עם אחד האחראים על כך, הרגיש לפתע טפיחה על כתפו. לאחוריו עמד  יהודי מבוגר מאד שלא היה נמנה על ציבור שומרי התורה והמצוות, והוא התחיל להביע את התלהבותו והתפעלותו שיש אנשים שבאמת מתעניינים בהיסטוריה.

"התברר שהוא מרצה באוניברסיטה להיסטוריה עתיקה, והוא צריך להילחם עם הסטודנטים שלו ולאיים עליהם כדי שיסכימו ללמוד, והנה יש לו פה אוצר מן המוכן, האיש הראשון שבאמת רוצה לשמוע ולדעת. הגעתי אליו הביתה, ישבנו יומיים על צילומים של אתרים ואיורים עתיקים ויצאתי עם שלל רב שהזניק את הספר קילומטרים קדימה.

"הציבור יודע שהיו באותה התקופה מגיני מלחמה, אך אינו יודע איזה מגינים היו לרומאים או ליוונים,  ומתבלבלים ביניהם. האיורים בספר הראו יוונים אמיתיים, כאלו עם דוקרנים על הרגליים. על פי המטבעות שעשה אנטיוכוס, והם הביאו להצלחתו, ממה שנותרו מתקפותו ידענו איך לצייר אותו.

"חשוב לציין שבספר הזה הלכנו לפי המקורות ממש, ולאעל פי ספרים שחוברו בדורות מאוחרים יותר. למשל, יש את הספרים מקבים (כך במקור) חלקים א' ב' ג', שנמצאו בכנסיות וכל אחד מהם נכתב על ידי מישהו אחר, חלק על ידי גויים ורפורמים שכמובן הכניסו לתוך הספרים האלו אג'נדה שאינה תואמת לדברי חז"ל ומתארים את יהודה המכבי כמצביא שנלחמם מלחמת גרילה והפכו קדושה למלחמה צבאית , אני העדפתי ללכת על פך השמן הטהור בלבד ולפיכך את ספרי 'מיכה והורקנוס נלחמים באנטיוכוס'  ערכתי על פי 'על הניסים' ". לספרו, צירף הרב חלמיש את מגילת אנטיוכוס ועמודי מקורות רבים ומרתקים בפני עצמם.

ויש עוד ספרים נוספים לכל בני המשפחה הממחישים בדרכם הם את ניסי החנוכה.

'אריה שאג' ובו דרשותיו של המגיד הידוע רבי אריה שכטר זצ"ל עם רעיונות יפים ומרתקים על ימי החנוכה.

'על התשועות' ובו תיאור כתוב ומפורט בצורה סיפורית את השתלשלות העניינים עד לסוף הטוב, כאשר מתחת לטקסט מופיעות הערות ומקורות מהיכן נלקח החומר.

חובבי הקומיקס יהנו מהספר 'אילו וכאילו על חנוכה', קונספט הסדרה לוקחת את הקוראים לעולם היסטורי- עכשווי, כביכול גזירות היוונים מתרחשים בדורינו, על שלל ההמצאות הטכנולוגיות, ומשלבים את האירועים היסטוריים בימינו. כך נראים החיילים היוונים עם נשק חדשני ונלחמים על גבי הטנק במקום הפילים, היהודים לבושים כבני ישיבה והם נוסעים ברכב למערה כדי ללמוד תורה, וכמובן, בית המקדש עומד על תילו. למ. ספרא גם 'קומיקסבא' על חנוכה.

גם מנוחה פוקס מגישה ספר לחנוכה בסדרת 'ילדים צועדים עם המועדים - חנוכה' ובו הסבר סיפורי על חנוכה, ניסי החנוכה, ומנהגי החנוכה. פונט הספר באותיות גדולות ומנוקדות, מתאים לילדים שזה עתה החלו לקרוא בעצמם, כאשר בכל עמוד מופיע איור נאה. 

ספר נוסף לכל המשפחה ובו סיפורים, משחקים, חידונים ופעילויות, כאשר משתתפים בו שלושת המאיירים הגדולים: יוני גרשטיין, דוד גולדשמידט וגדי פולק, כל אחד בסגנונות הוא. התוצאה – הספר 'חנוכה לכל המשפחה'

נסיים בדבריו של הרב מרדכי חלמיש: לפי חלק מגדולי ישראל חלק מפרסום הנס היא ההכרות של המלחמה שהייתה עם היוונים, בכדי שנדע כיצד להודות ולהלל.

כמדומה שספרי 'יפה נוף' הנמצאים למכירה במחירים השווים לכל כיס עונים בכבוד על משימה זו...

הכנסו כאן - לקטלוג המבצעים המלא!

תגיות:חנוכה 2021ניסי החנוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה